וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"שלמה המלך היה מאוהב גם באפריקאית וגם בערבייה, וחשוב שילדים יידעו מזה"

21.3.2018 / 6:08

"אגדת המלך שלמה" ינסה להוכיח בחופשת פסח כי יש מקום בשוק גם לסרטי אנימציה תוצרת הארץ המבוססים על ביאליק. הבמאי שלו, חנן קמינסקי, מסביר מה הוביל אותו לצאת להרפתקה הזאת למרות המגבלות התקציביות של התעשייה המקומית ומדבר על המסרים הפוליטיים של הסרט

יח"צ - חד פעמי

מה נשתנה הפסח הזה? לפחות מנקודת מבט קולנועית, התשובה היא שהשנה, לראשונה, יהיה גם סרט ישראלי בין כל שלל תוצרי האנימציה שעולים לאקרנים כדי לבדר ילדים בחופשה ואת משפחותיהם. מדובר ב"אגדת המלך שלמה", הפקה דוברת עברית משותפת לישראל ולהונגריה, המתרחשת בארץ ומציגה דמויות מן התרבות המקומית. בקיצור: מעתה אתם לא חייבים להסתפק בקומדיות על ג'ירפות מדברות שבורחות מגן החיות של ניו יורק.

מדובר, בסך הכל, בסרט האנימציה הארוך השלישי שנעשה בישראל. קדמו לו "בעל החלומות", שיצא כבר ב-1962 ולא כל כך הייתה לו המשכיות, ו"ואלס עם באשיר" מן העשור הקודם, שלא בדיוק פנה לכל המשפחה. אם כך, בהחלט אפשר לומר כי "אגדת המלך שלמה" הוא ציון דרך, וכיוון שאין כאן מסורת של עשייה כזו וגם לא משאבים רבים, מובן שלקח זמן רב להפיק אותו. גיוס המימון ארך שנים רבות, ואז העבודה עצמה נמשכה עוד ארבע שנים נוספות. מסע מפרך שהסתיים בפורים האחרון, כשעלה הפרויקט השאפתני להקרנות טרום-בכורה, וממשיך מחר (חמישי) עת יעלה בהפצה מסחרית רחבה.

על החזון הזה חתום חנן קמינסקי, מן האנימטורים הבכירים והוותיקים בארץ, ומי שכבר ביים סרטי אנימציה באורך מלא, למשל "הרפתקאות שלומיאל", אך עשה זאת בנכר. מי כמוהו יודע עד כמה מאתגר להפיק תוצרים שכאלה כאן, ולכן הנושא לא עמד מבחינתו על הפרק עד שפגש את המפיקה עדנה קוברסקי.

"פגשתי אותה כבר לפני עשר שנים, והיא שאלה אותי 'יש לך איזה סרט אנימציה בשבילי?", הוא מספר בריאיון לוואלה! תרבות לרגל הגעת "אגדת המלך שלמה" לאקרנים. "אמרתי לה שאי אפשר לעשות פה סרטי אנימציה באורך מלא, אבל היא התעקשה ושיכנעה אותי. מכאן והלאה עדנה סחבה את העגלה ודאגה לא רק שנגיע לסוף, אלא גם שנעשה את זה בלי לחרוג מהתקציב. היא באמת אשה משכמה ומעלה. אין שני לה".

המלך שלמה. סרטי יונייטד קינג,
בסך הכל סרט האנימציה הארוך השלישי שנעשה בארץ. מתוך "אגדת המלך שלמה"/סרטי יונייטד קינג

לאחר שהחליט לצאת להרפתקה, קיבל קמינסקי החלטה נוספת: את התסריט יבסס על אגדותיו של ביאליק, בכיכובו של המלך שלמה, ובהשראתן יתאר כיצד הוא מאחד כוחות עם מלכת שבא והנסיכה הערבייה נעמה כדי למנוע מן השד אשמדאי להשתלט על ירושלים. את ארבעת אלה ואת הדמויות האחרים מדבב קאדר עשיר, ובו אורי לייזרוביץ', אורי פפר, חנה לסלאו, עודד מנשה, עדן הראל, אלברט כהן ואחרים.

קמינסקי הוא יליד בריסל, שם גדל, ובילדותו קיבל מהסוכנות היהודית ספרונים עם אגדותיו של ביאליק שהפכו לחומר הקריאה האהוב עליו, וכבר בגיל צעיר החל לטפח את החלום ליצור סרט על פיהן. "רוב הסרטים שיוצאים בישראל מבוססים על מורשות תרבותיות אחרות, לא שלנו, ואין שום דבר רע בזה - אבל גם אמרתי לעצמי שלא יזיק שיהיה פה סרט ילדים עם מטען תרבותי מקומי".

כשאני תוהה אם קמינסקי עשה את הסרט לילד שבו, אפשר לשמוע את החיוך בקולו. "לא התבגרתי, הרוח שלי נותרה ילדותית", הוא אומר. "אני עושה סרטים לילדים ואני עושה אותם בגובה העיניים. אני לא ציני. אני מאמין בכל מה שקורה. אני מתרגש כשהמלך שלמה נלחם באשמדאי, אני מתרגש כשהוא מתנשק עם אהובתו, אני מתרגש כמו ילד".

אז ההגדרה "סרט לילדים" לא מקטינה בעיניך.

"תראה, הייתה פעם מסורת שכל שנה יוצא סרט של דיסני וכל הילדים מחכים לו. סרטים כמו 'פינוקיו', 'סינדרלה' ו'ספר הג'ונגל', למשל. אחרי שוולט דיסני מת, הסרטים של האולפן התחילו לקרוץ לקהל מבוגר יותר, לפעמים מבוגר הרבה יותר. אני עשיתי כאן סרט במסורת הקלאסית של הסרטים לילדים, ועם זאת כמובן שיש בו כמה רבדים וקריצות לקהל המבוגר יותר, כך שגם המבוגרים שמלווים את הילדים יוכלו ליהנות ממנו".

היו כבר לא מעט הקרנות טרום-בכורה לסרט. האם הילדים בקהל נבהלו מהשד אשמדאי?

"כן! תשמע, זה מפחיד. הוא שד, ומלווה אותו מוזיקה בומבסטית, אז ראיתי ילדים קטנים שמסתירים את העיניים. אין בכך כל רע - זה חלק מהחוויה. ילדים אוהבים לפחד ולהתגבר על הפחד, זה חלק מההתבגרות שלהם. עם זאת, לא הייתי אומר שהסרט מתאים לכולם. לדעתי הוא הולם ילדים מגיל שש והלאה, עד גיל 12 במקרה של הבנות, בגלל סיפור האהבה שבו, וגיל 11 במקרה של הבנים. אם הם מבוגרים יותר, הם כבר יחשבו שזה לא בשבילם".

בהקשר לסיפור האהבה שאתה מדבר עליו, האם היה לך חשוב כי שתי הדמויות בצד המלך שלמה יהיו מלכת שבא ונסיכה ערבייה, כדי להעביר מסר של דו קיום?

"כן, בהחלט, זו אחת הסיבות העיקריות לכך שרציתי לעשות את הסרט. אתה רואה כאן שהמלך שלמה כמעט התחתן עם בחורה אפריקאית ואז מראה אותו עם נסיכה ערבייה, ולרגע לא שואל את עצמו מה הדת שלה. זה מסר חשוב מאוד כיום. הדבר היחיד שאני מצטער עליו הוא שקראנו לדמות נעמה ולא נעימה. זה לא שרצינו להסתיר משהו, אבל פשוט קראנו לה בדיוק כפי שהיא מופיעה באגדה של ביאליק ועל כך אני מצר".

"היה לי חשוב גם שהסרט הופק בשיתוף עם הונגריה, למרות שהיו שם לחצים נגדנו, לעתים על גבול האנטישמיות. עם כל הגזענות שיש כרגע בהונגריה נגד מהגרים, זה טוב שילדים הונגריים יראו דו-קיום בין אנשים בצבעים שונים".

עוד באותו נושא

צפו: המלך שלמה מגיע לקולנוע ויש לו מסר חשוב בשבילכם

לכתבה המלאה
אגדת המלך שלמה. רפי דלויה,
איש חזון. חנן קמינסקי/רפי דלויה

בניגוד לרוב סרטי הילדים המופצים כאן, שנעשו באנימציה ממוחשבת, "אגדת המלך שלמה" נעשה בעבודת יד. "תשמע, האנימציה הממוחשבת של פיקסאר מדהימה כמובן ואני לא רוצה לירוק בתוך המרק, מה שנקרא, אבל לדעתי יש משהו יפה בלראות את האדם מאחורי הציור", מסביר קמינסקי.

"אנימציה ידנית היא סוג של כתב יד, זה לא משהו מנוכר ומנותק. אמנם בקולנוע ההוליוודי זה נדיר, אבל באירופה יש לא מעט סרטים כאלה והם זוכים להצלחה. בסוג כזה של עשייה רואים גם את השגיאות, ואני אוהב את זה. אתה שם לב פתאום לאיזה כתם ששכחו למחוק, ויש בזה משהו אנושי. לקח לנו המון זמן לצייר את הסרט, אבל אני מעדיף לעשות את זה בעצמי מאשר לתת למחשב את מקומי. אחרי הכל האדם מצייר מאז ומעולם. עוד במערות של האדם הקדמון מצאו ציורים על הקירות".

בזכות הקילומטרז' של קמינסקי, הוא זכה לפגוש במהלך חייו כמה וכמה מאסטרים. בראשם במאי האנימציה הצרפתי הנפלא פול גרימו, מי שאחראי בין השאר לקלאסיקת הענק "המלך והציפור", ואי אפשר שלא להבחין עד כמה היוצר הישראלי מתענג על זיכרון המפגשים עמו.

"פגשתי את גרימו בתחילת שנות התשעים, כשהוא כבר היה בן כשמונים. התחברנו והיינו הולכים לאכול נקניק ולשתות יין ליד הסטודיו שלו", מספר קמינסקי. "הוא פתח לי את העיניים ושינה לחלוטין את הגישה שלי לסרטים. ממנו למדתי שלא רק הדמויות המונפשות חשובות אלא גם הרקע שעל גביו הן מתנהלות, ואני מרשה לעצמי להגיד שבהתאם לכך הרקעים בסרט הם הטופ של הטופ".

אגדת המלך שלמה. יונייטד קינג,
"מצטער שקראנו לה נעמה ולא נעימה". מתוך "אגדת המלך שלמה"/יונייטד קינג

לסיכום, קמינסקי מציין סיבה נוספת בגללה לקח על עצמו את האתגר הסבוך הזה. הוא ייסד את המסלול לאנימציה בבצלאל ועדיין עומד בראשו, ומבחינתו עשיית הסרט היתה דרך להעביר מסר לתלמידותיו ותלמידותיו.

"הייתי חייב להם", הוא אומר. "רציתי לפתוח דלת כדי שהם יוכלו להיכנס אחריי. יש פה כמויות עצומות של כישרון. עבדתי בכל מיני מקומות בעולם ואני יכול להצהיר באובייקטיביות שיש כאן כישרונות ברמות הכי גבוהות. הצרה היא שזה עניין של ביצה ותרנגולת: כל עוד שאף אחד לא עושה סרט אנימציה באורך מלא, אף אחד אחר לא יחשוב שזה אפשרי, אז מישהו צריך להתחיל. כיוון שכבר ביימתי באירופה היה לי קל יותר לגשת לקרנות ולמפיצים, ואני מקווה שאם 'אגדת המלך שלמה יצליח', אז גם לבאים אחרי יהיה קל יותר".

אתה אופטימי?

"תמיד אמרתי שבשביל להיות אנימטור אתה צריך לחיות הרבה שנים. זה משהו שלוקח זמן. צריך תשוקה ואסור להישבר. אני אופטימי, כי אני מכיר חבר'ה שרוצים לעשות פה אנימציה בקולנוע והם יהיו יותר טובים ממני. אני מבטיח לך שבעתיד יהיו בדברי הימים של הקולנוע הישראלי יותר משלושה סרטי אנימציה".

אגדת המלך שלמה. סרטי יונייטד קינג,
הילדים הקטנים מפחדים מהשד. מתוך "אגדת המלך שלמה"/סרטי יונייטד קינג
אגדת המלך שלמה. סרטי יונייטד קינג,
האם הסרט הזה יצליח לקבוע תקדים? מתוך "אגדת המלך שלמה"/סרטי יונייטד קינג
אגדת המלך שלמה. סרטי יונייטד קינג,
ביאליק נגד הוליווד. מתוך "אגדת המלך שלמה"/סרטי יונייטד קינג

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully