וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרשת פורטמן מסעירה את העולם: "ישראל תגמור כמו דרום אפריקה"

20.4.2018 / 21:08

החלטתה של נטלי פורטמן לבטל את ביקורה בישראל עושה כותרות בכלי התקשורת המובילים בעולם. ה-BDS צוהל ואילו גלעד ארדן משתמש ב"מלחמת הכוכבים" וקורא לשחקנית: "אל תעברי לצד האפל"

צילום:רויטרס עריכת וידאו:ניר חן

פרשת נטלי פורטמן מסעירה את הרוחות, ולא רק בישראל אלא בעולם כולו: מאז הודיעה השחקנית הבוקר (שישי) כי לא תגיע לישראל לקבל את פרס בראשית, הסיפור עושה כותרות בכלי התקשורת ברחבי תבל ומעורר שלל תגובות, שרובן מצדדות בשחקנית.

כזכור, הכוכבת זוכת האוסקר היתה אמורה להגיע לביקור מולדת ביוני הקרוב ולקבל מידיו של ראש הממשלה נתניהו את הפרס היוקרתי, שהשנה היה בסך של שני מיליון דולרים. היא החליטה לוותר על הכבוד וזאת בשל מה שהוגדר כ"חוסר נוחות מן ההתפתחויות האחרונות" - ככל הנראה, הכוונה היתה לאירועים השנויים במחלוקת סביב גדר המערכת ברצועת עזה.

החלטתה של פורטמן עוררה תהודה רבה בשל הקשר ההדוק שלה לארץ: היא נולדה פה וחזרה לכאן לעתים תכופות, גם לשם לימודיה וגם לצורך צילומי סרטה הראשון, "סיפור על אהבה וחושך", שהתבסס על ספרו של עמוס עוז ונעשה בשיתוף של אנשי צוות ישראלים רבים. כמו כן, לא פעם הביעה השחקנית את תמיכתה בישראל וזו למעשה הפעם הראשונה בה נקטה בחרם כלשהו, מה שרואים בעולם כסימן לכך שגם היהדות האמריקאית הפרו-ישראלית פונה נגדה.

וכך, הצעד של פורטמן זכה לסיקור רב בכלי תקשורת שונים. לא רק וראיטי והוליווד ריפורטר, שני הפרסומים המובילים בהוליווד, אלא גרדיאן הבריטי וניו יורק טיימס, שהביא באופן ראשוני ציטוט של עומר ברגותי, מראשי ה-BDS: "הצעד הזה, כשהוא מגיע מסופרסטארית ישראלית-אמריקאית, הוא אחת ההוכחות הכי חזקות עד כה למידה שבה המותג 'ישראל' הפך לרעיל, גם במעגלים ליברלים בהוליווד. אני חש שהרגע הדרום אפריקאי שלנו הולך ומתקרב", סיכם, בהתייחסו לכך שחרם תרבותי מסיבי שהופעל בזמנו על דרום אפריקה הוביל לסיום משטר האפרטהייד בה.

נטלי פורטמן. AP
לא עוד יום בהיסטוריה של ה-BDS. פורטמן בהקרנת הבכורה של "הכחדה" לפני חודש/AP

PACBI, השלוחה האקדמית-תרבותית של ה-BDS, הוציאה גם היא הודעת תמיכה בפורטמן: "לאחר עשרות שנים של הפרת זכויות אדם נגד פלסטינים, אפילו אושיות תרבות ישראליות-אמריקאיות מסרבות להעניק לגיטימציה לפשעים הישראלים ולמדיניות האפרטהייד הישראלית".

פעילים ותומכים אחרים של ה-BDS צייצו הודעות תמיכה בפורטמן והצהירו כי גם מדובר, למשנתם, בתפנית בכל הקשור ליחס של הקהילה היהודית הליברלית בכל הקשור לישראל ולחרם התרבותי עליה. גם הארגון היהודי-אמריקאי "הקול היהודי לשלום" תמך בשחקנית וצייץ "תודה רבה. שינוי הוא דבר נפלא". לעומת זאת, פעילים פרו-ישראלים בארצות הברית קראו לכוכבת ההוליוודית "צבועה" וכתבו כי היא עושה טעות.

עוד באותו נושא

נטלי פורטמן הודיעה שלא תגיע לקבל פרס בישראל: "בשל האירועים האחרונים"

לכתבה המלאה
שמעון פרס ונטלי פורטמן, ירושלים, ספטמבר 2015. רויטרס
גם בחרמות, תמיד יש פעם ראשונה. פורטמן עם שמעון פרס ז"ל במהלך ביקורה בארץ ב-2015/רויטרס

מובן שבמערכת הפוליטית בישראל היו גם כן תגובות רבות. היצירתית מכולן היתה של גלעד ארדן, שרתם לעזרתו את סדרת "מלחמת הכוכבים" בה פורטמן שיחקה בתחילת דרכה, ולא בטוח שזה היה הצעד הנכון כדי לשכנע אותה, שכן לא מדובר בחלק האהוב עליה בפילמוגרפיה שלה.

במכתב רשמי לפורטמן, כתב ארדן "אנאקין סקייווקר, דמות שאת מכירה היטב, עבר תהליך דומה והחל לחשוב שאבירי הג'דיי הם הרעים ושהצד האפל הוא מגן הדמוקרטיה. אני קורא לך לא לתת לצד האפל לנצח. המטרה של חמאס וארגוני טרור רצחניים אחרים היא לשכנע את העולם שהם לוחמי חופש וצדק. אל תעשי את הטעות הזו". לסיכום, השר לביטחון פנים הזמין אותה לביקור בישראל ולסיור בגדר וביישובי עוטף עזה.

מפלגתו של ארדן, הליכוד, פרסמה בעמוד הפייסבוק שלה הצהרה חריפה נגד פורטמן, בצירוף תמונה שלה עם איתמר ויצמן, מראשי תנועת V15 שפעלה להחלפת השלטון במערכת הבחירות הקודמת: "איזו צביעות! נטלי פורטמן מדברת על דמוקרטיה אבל תמכה בארגון וי 15 שניסה במימון ממשלות זרות לשבש בחירות דמוקרטיות בישראל... היא מדברת על זכויות אדם אבל משתתפת בפסטיבלים במדינות שמצנזרות סרטים ושהרקורד שלהם בזכויות אדם רחוק מזה של ישראל. שום תירוץ לא יעזור, פורטמן פשוט מסרבת לקבל את החלטת העם בישראל".

שרת התרבות והספורט, מירי רגב, מסרה מצדה: "הצטערתי לשמוע, שנטלי פורטמן נפלה כפרי בשל לידיהם של תומכי ה-BDS. נטלי, שחקנית יהודייה, שנולדה בישראל, מצטרפת למי שמתייחס לסיפור ההצלחה והפלא של תקומת ישראל כ'סיפור על חושך וחושך".

גם חבר הכנסת אורן חזן לא ויתר על ההזדמנות והכריז: "הרעיון להעניק את 'הנובל היהודי' לפורטמן היה מלכתחילה רעיון עוועים. יהודיה ישראלית, שמצד אחד עושה שימוש ציני במוצא שלה לצורך קידום הקריירה שלה ומצד שני מתגאה, למשל, על כך שהצליחה להתחמק מגיוס לצה"ל - היא אמנם שחקנית במלוא מובן המילה אבל אינה ראויה להוקרה כלשהי במדינת ישראל. אני קורא לשר הפנים, אריה דרעי, לשלול את אזרחותה הישראלית של פורטמן, שעזבה את ישראל בגיל 4 ומאז אין לה שום זיקה מהותית למדינה...באופן אישי, על אף היותי חובב קולנוע מושבע, בכוונתי להחרים כל סרט בהשתתפותה של פורטמן ואני קורא גם לציבור הישראלי לעשות כן. כל זאת כקדימון לצעדים נוספים נגד אותו ברבור שחור".

לעומת זאת, חברת הכנסת רחל עזריה (כולנו) צייצה: "הביטול של נטלי פורטמן צריך להדליק נורת אזהרה. היא לגמרי משלנו, מזדהה עם יהדותה וישראליותה. היא מביאה כעת את קולם של רבים ביהדות ארצות הברית, ובעיקר של הדור הצעיר. זאת קהילה שתמיד היתה עוגן משמעותי עבור מדינת ישראל, המחיר של לאבד אותם עלול להיות גבוה מדי. זאת בשורה רעה הבוקר".

חבר הכנסת נחמן שי (המחנה הציוני) הוסיף: "נטלי פורטמן מוותרת על פרס בראשית 'בגלל המצב'. פורטמן באה מלב הממסד, החלטתה מלמדת על שחיקת מעמדנו בקרב יהדות ארצות הברית וההסתייגות החריפה מהקיפאון המדיני וחידוש האלימות".

ריאיון של שגיא בן נון עם נטלי פורטמן עם צאת סרטה "סיפור על אהבה וחושך".
בעבר ביקרה את נתניהו, אבל אף פעם לא ביטלה כאן ביקור.

הפרס שעורר את הסערה מוענק מידיו של ראש ממשלת ישראל "לאיש מקצוע רב הישגים ובעל מוניטין בינלאומי מכל העולם, המהווה דמות מופת בקהילתו ויוכל להעניק השראה לדור הצעיר של העם היהודי ברחבי העולם". בעבר זכו בו מייקל דגלאס, הכנר יצחק פרלמן וראש עיריית ניו יורק מייקל בלומברג.

מן הקרן האמונה על חלוקת הפרס נמסר בתגובה: "פורטמן היא שחקנית רבת הישגים, מלאת מחויבות חברתית, ואדם נהדר. נהנינו ללמוד להכיר אותו בחצי השנה האחרונה ואנחנו מעריצים את האנושיות שלה ומכבדים את הזכות שלה לחלוק באופן פומבי עם המדיניות של ממשלת ישראל. עם זאת, אנחנו מצרים על כך שבחרה לא להשתתף בטקס מסיבות פוליטיות וחוששים שההחלטה שלה תוביל לפוליטיזציה של הפעילות הפילנטרופית שלנו, משהו שעמלנו קשות בחמש השנים האחרונות כדי להימנע ממנו".

לפני שלוש שנים, בריאיון לתקשורת האמריקאית לרגל עליית "סיפור על אהבה וחושך", הצהירה פורטמן: "אני מאוד נגד נתניהו. אני מאוד, מאוד מבואסת ומאוכזבת מבחירתו מחדש. ההצהרות הגזעניות שלו מחרידות בעיני. עם זאת, אני לא רוצה להיות מאלה שמשתמשות בבמה שניתנת להן כדי לחרבן על ישראל".

באותה שנה, הדלפות ויקיליקס חשפו תכתובת בה המפיק היהודי-אמריקאי בריאן קאוונו נזף בה: "נפגשתי עם דיפלומט ישראלי אתמול, וכשסיפרתי לו שאת תומכת בג'יי סטריט, ושאת לא מוכנה להקשיב לאף אחד שמנסה להניא אותך מכך, הוא אמר לי שלוש פעמים: 'היא תומכת בג'יי סטריט? אבל היא יהודייה וחכמה'".

עם זאת, למרות הביקורת המוצהרת שהביעה באופן נקודתי נגד נתניהו וממשלתו, פורטמן מעולם לא היתה שותפה לחרם כלשהו על ישראל או כל דבר שקשור בה ומעולם גם לא ביטלה ביקור בה - עד היום.

עומר ברגותי. AP
יום חגו. עומר ברגותי/AP
שרת התרבות מירי רגב בחגיגות יום העצמאות ה-70 מחוץ לישיבת הממשלה המיוחדת בה' באייר בתל אביב, 20 באפריל 2018. כפיר סיון, מערכת וואלה! NEWS
"נפלה כפרי בשל לידי ה-BDS". מירי רגב, שלא נתנה לפרשה להפריע לחגיגות העצמאות שלה/מערכת וואלה! NEWS, כפיר סיון
נטלי פורטמן. GettyImages
עוד נשמע על הסיפור הזה. נטלי פורטמן/GettyImages

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully