וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אביתר בנאי משחזר את רגע הפאניקה בהופעה: "הרגל רעדה"

19.8.2018 / 16:11

דני סנדרסון נפרד מארית'ה פרנקלין, אביתר בנאי מספר על רגעי הפאניקה במהלך הופעה ומארינה מקסימיליאן מספרת על המאבק הגאה של אחיה בהפגנות הלהט"ב: פסטיבל הפסנתר חוגג 20 שנה. צפו

צלם סטילס: ראובן קסטרו, עריכה: נועה לוי

פסטיבל הפסנתר של תל אביב, הוא אחד מהאירועים היותר ותיקים ומוערכים בעולם המוזיקה הישראלי כבר 20 שנה. הפעם,ישתתפו בו כ-300 אמנים, נגנים, יוצרים, שחקנים ורקדנים, ב-53 מופעים שונים, שיתקיימו בין התאריכים 20-27 באוקטובר במוסדות התרבות והאולמות בתל אביב. כמדי שנה, גם הפעם יציג הפסטיבל קשת רחבה של יוצרים וסגנונות - למעט הז'אנר הפופ ים תיכוני שמצוי בנוכחות די דלה.

הבוקר, נפגשנו עם כמה מהמוזיקאים המובילים והחשובים שישתתפו בפסטיבל הפסנתר, במסגרת מסיבת העיתונאים שהתקיימה הבוקר בתל אביב.

במלאת 20 שנה לפסטיבל הפסנתר, איזה רגע בלתי נשכח נחקק בכם מהופעותיכם בעבר בפסטיבל?

אביתר בנאי: "הופעתי בפסטיבל הראשון עוד לפני שיצא האלבום הראשון שלי. זה היה בבניין העייריה. שני פסנתרים. אני וחבר יקר. ניגנו את כל האלבום הראשון שעתיד יהיה לצאת. הייתי בחור בן 22. היו 20-30 חבר'ה בקהל. הרגל רועדת על פדל הדוושה של הפסנתר בפאניקה. אחרי שהאלבום יצא, בשנה השלישית או הרביעית של הפסטיבל, היה מופע גדול בחוץ, שלי ושל ערן צור. זה מדהים אחרי 20 שנה לחזור, לפגוש חברים ולהופיע בהיכל התרבות".

גם דני סנדרסון נזכר בהופעתו מהפסטיבל בשנת 2010, שבה חזר לנגן על פסנתר מול קהל לאחר 25 שנה: "היה את הריגוש הזה של הראשוניות שאני חוזר לנגן פסנתר. מאז היתה לנו עוד הופעה, ויש איזו מסורת שאנחנו עושים שירים פחות ידועים, פחות מוכרים, נדירים אפשר להגיד, לצד כמובן המוכרים. אנחנו יושבים הפעם סביב מדורה, שעוד לא החלטנו אם מדומית או לא, על הבמה, באולם רקאנטי, במוזיאון, ויכול להיות חביב ביותר".

יוני רכטר: "אני זוכר שני אירועים. בייחוד ב-2007, אירחתי שלושה פסנתרנים. עשיתי ערב של שלושה דואטים, עם אלון יבנאי, פסנתרן ג'אז ישראלי שחי בניו יורק, אבנר קנר שאיתו שיתפתי פעולה ב14 אוקטבות, ובחור צעיר בשם שלומי שבן, שאז היה שיתוף הפעולה הראשון שלנו. אני זוכר את זה כמין אופציה לעשות משהו אמנותי בפסטיבל הפסנתר, משהו יצירתי ושונה מהעולם היומיומי שלנו. אירוע אחר שאני זוכר הוא מ-2010, שבו עשיתי את 'העיקר זה המוזיקה', ממנו יצא אלבום כפול, מופע ענק שבו התארחו רונה, יהודית, שלומי, נתנאלה ועוד. המופע הזה בעצם סיפק לי עבודה ל-10 שנים. עד היום אני מופיע עם המופע הזה, בגרסה של הלהקה שלי. וזה בזכות פסטיבל הפסנתר".

דני סנדרסון. ראובן קסטרו
דני סנדרסון/ראובן קסטרו

שלומי שבן: "הפעם הראשונה שהופעתי בפסטיבל היתה גם הפעם הראשונה שבה הופעתי לבד עם פסנתר. עד אז הופעתי עם להקה. יצא לי אלבום ראשון, עשיתי סיבוב עם הלהקה, ודי מהר נגמר הכסף והלהקה התפטרה. די נאלצתי לעשות מופע פסנתר. אני זוכר את זה גם בגלל שההופעה היתה בלשכתו של ראש העיר רון חולדאי. 50 איש בקהל. זה היה סולד אאוט. היה מרגש מאוד. ועוד רגע משמעותי היה ההופעה עם רמי פורטיס. עשיתי איתו את ההופעה 'מקרה פסנתר'. עבדנו על זה המון חודשים. היתה הופעה מאוד מיוחדת. היא גם צולמה לדי.וי.די אז הזיכרון אפילו חי. זה עד היום בשבילי אחד הרגעים המוזיקליים הכי יפים".

מארינה מקסימיליאן: "וואו, כמה וכמה רגעים. גם מופע הפסנתר הראשון שהעליתי, 'עמוק בטל', שעלה בסמוך ל'כוכב נולד'. גם היה לי פה מפגש גורלי עם בן זוגי היום, גיא מנטש. גם זה היה רגע מכונן".

איך חשתם עם מותה של אגדת הסול, ארית'ה פרנקלין, בסוף השבוע?

ערן צור: "דבר אחד אני יכול להגיד על ארית'ה פרנקלין - ריספקט!"

דני סנדרסון, שלפני מותה של פרנקלין יצר ודאו משעשע ומרגש בעמוד הפייסבוק שלו כמחווה לה, אומר: "האמת שטיפה הופתעתי, כי אני לא ידעתי שהיא היתה חולה, למען האמת. תראה, נפרדים מאשה שהמורשת שלה תהיה לא פחות מופלאה וגדולה מחייה. היא פשוט המנטור של כל כך הרבה זמרות, מבלי שהן אפילו תדענה את זה".

עוד באותו נושא

מדונה חוגגת 60: שישים הגדולים של מלכת הפופ

לכתבה המלאה
יוני רכטר. ראובן קסטרו
יוני רכטר/ראובן קסטרו

אביתר בנאי: "בשבוע האחרון שאני מופיע, אני ממש מרגיש אותה כאילו זורמת בי כזה. זה עומק של חיבור, חירות. היא מדהימה. מדהימה. אבל היא ישנה עוד. כמו כל המבצעים שהולכים. הם נשארים פה".

יוני רכטר: "מאוד מאוד אהבתי אותה. אני זוכר אותה מגיל 16 עם `I say a little prayer`. ואחרי זה `Respect`. תמיד הייתי מלא התפעלות מהיכולות שלה. היא כמו סטיבי וונדר בעיניי. היא הגרסה הנשית שלו בעיניי. אני מלא הערצה והערכה אליה".

אפרת גוש: "היא זמרת שבשנות התיכון שלי שמעתי פעם אחר פעם. זה תמיד נוגע בך, כשכזאת אגדה עוד בחייה הולכת".

איה כורם: "אני חושבת שיש סמלים כאלה של אמנות טהורה. והיא אחת מהן. לא רק בתור זמרת, אלא גם בתור מבצעת ענקית של שירים מדהימים. זה נוגע".

מארינה מקסימיליאן: "קודם כל, אנחנו לעולם לא נפרד ממנה. היא שינתה את פני ההיסטוריה ברמה המוזיקלית".

שלומי שבן. ראובן קסטרו
שלומי שבן/ראובן קסטרו

שלומי שבן: "תחושתי עצובה. קראתי כתבה, שנאמר בה משהו נכון: שהעולם נהיה קצת פחות טוב ברגע שהיא הלכה. היא לא מהפסקול הקשיח המוזיקלי שלי, אבל ללא ספק כל פעם ששמעתי אותה התרגשתי, למדתי ונפעמתי, כמו כולנו".

בועז שרעבי: "ארית'ה פרנקלין היתה ענקית. קיבלתי השראה ממנה. היה לה פרזנטציה מדהימה, ווקליות מדהימה. ובכלל הושפעתי מהגוספל האמריקאי, וזה ניכר בלחנים שלי. אומרים כל אחד בא יומו, מה נעשה, לא חיים לנצח".

בועז, הכרזת פעמיים על פרישה ואתה עדיין ממשיך לעבוד. מה הסיבה לכך? האם זה היה רק תעלול שיווקי או שחיידק המוזיקה לא אפשר לך לפרוש?

"עברתי בדיקות, ואין לי חיידקים. הודעתי שאני פורש, כמו שבכתה א' פרשתי החוצה מהכיתה, ובסוף חזרתי לכיתה. אני תעלולים לא עושה, אני לא איש קרקס. הרגשתי שאני חייב מנוחה זמנית, אז פרשתי. ואז חזרתי".


אביתר, מה סוד החיבור שלך לפסנתר?

"זו שאלה נפלאה. התשובה נמצאת בעמקי תעלומה. בעומק הנפש. משהו בחיבור שלי עם הכלי הזה הוא מאוד מאוד שלם. מאוד יחיד ומיוחד. אני חושב שבמופע שלי לבד יש משהו אולי יותר טבעי מהמופע שלי בהרכב. כי משהו ביני לבין הפסנתר הוא מאוד נדבק".

איזה שיר של זמר אחר אתה מצטער שאינו שלך?

"יש הרבה. אני אארח בהופעה בפסטיבל הפסנתר את אהוד, בן דודי. יש לאהוד שיר, 'אל תפחד, אתה לא לבד'. זה שיר שמלווה אותי מאוד, לאורך חיי, בהרבה רגעים של פחד. כאילו אני כתבתי אותו ממש. אני שומע אותו ומרגיש שהוא נובע מתוכי. כמובן שגם נשיר אותו בהופעה כשהוא יבוא".

אביתר בנאי. ראובן קסטרו
אביתר בנאי/ראובן קסטרו

הממשלה עדיין מסרבת להעביר כסף לתחרות האירוויזיון. מה תחושתכם לגביי הסאגה הזאת?

אפרת גוש: "זאת לא הפעם הראשונה שהתרבות היא לא בראש מעייניה של הממשלה. אותי זה לא מפתיע. אני מקווה שזה יסתדר. ואם לא, אז ישנן צרות גדולות יותר".

איה כורם: "אני מרגישה שזאת פשוט עוד חוליה בשרשרת של תרגילים, שלא ממש קשורים לעניין עצמו, אלא הם חלק מאיזו מלחמה יותר גדולה. אז לדבר על העניין עצמו מרגיש לי קצת חסר טעם, כשכל מי שמתעסק בו לא חושב על העניין עצמו, אלא חושב על דברים אחרים".

בועז שרעבי: "סאגה זאת מילה מיותרת. הכל חרטא בארטה, בסוף האירוויזיון יהיה בארץ. בכל אופן אני חושב שראוי שהממשלה תממן את זה. אנחנו זקוקים ליחסי הציבור האלה למדינה. כל אירוע שיש בו שמחה תורם למעמדה של ישראל בעולם".

מארינה מקסימיליאן: "כל הנושא הזה הוא די מייאש ומתסכל. לא רק ספציפית זה. בכלל נושאים אקטואליים. גם החוק עכשיו של הפונדקאות. המשפחה שלי היא משפחה גאה, אחי ובן זוגו והילדה עשו המון המון מאמצים בכדי לאמץ ילדה, ולהביא ילדה לעולם. זאת אומרת, זה נושאים שהם נורא מתסכלים, מדכאים, וככה מורידים לי את הרוח מהמפרשים. אז אנחנו משתדלים להתעסק במה שטוב, לעשות מוזיקה, להביא שמחה לאנשים בעולם. אני לא מתיימרת גם להבין בזה. אנחנו פה בקירוב לבבות מוזיקלי".

מארינה מקסימיליאן. ראובן קסטרו
מארינה מקסימיליאן/ראובן קסטרו

הפקות מיוחדות לפסטיבל השנה הן: שלומי שבן והפסנתר במופע פתיחה חגיגי, בהשתתפות הקאמרטה הישראלית י-ם, שבו יתארח רמי פורטיס; אביתר בנאי במופע "עד האהבה", סולו עם גיטרה ופסנתר, אורח מיוחד אהוד בנאי; יוני רכטר במופע "התכוונות ועוד", שיציג את יצירתו מהאלבום הראשון עד "סביבנו"; דני סנדרסון במופע האקוסטי "מסביב למדורה", שבו יארח את תם אהרון; ערן צור במופע "ג'נדר בלנדר", ביצועים אחרים לשירי נשים, בו תתארח אורית שחף; ירמי קפלן במופע ''עד עכשיו'' שיציג אוסף להיטים בביצוע מיוחד, ובו תתארח מאיה איזקוביץ; שירי מימון במופע אנפלאגד, לראשונה בפסטיבל הפסנתר; וכן ויקטוריה חנה במופע "הראפ הארמי הראשון".

שיתופי פעולה מיוחדים שיתקיימו בפסטיבל: ברי סחרוף עם איתמר דוארי ועומרי מור, מארחים את גלעד אברו; ישי ריבו פינת אלדד ציטרין; שי צברי ומארק אליהו במופע משותף; מאור אדרי מארח את קובי מנדלבאום ("קוקי לבנה"); לונא אבו נסאר במופע משותף עם נעמי חשמונאי.

מופעי מחווה חגיגיים בפסטיבל: עלמה זהר במופע "דברי", במלאת עשור לאלבום הבכורה, שבו תתארח החצר האחורית; מיקי גבריאלוב במופע "כשחלמתי על הבית" במלאת 25 שנה למופע והשקת אלבום אוסף כפול, בו יתארחו בין השאר טריפונס ובתו שירה גבריאלוב; אבי סינגולדה במופע "הגיטרה מצדיעה לפסנתר", בו יתארח רמי קלינשטיין; מלכה שפיגל במופע "ראש בלטה" במלאת 25 שנים לאלבום הבכורה; תמר גלעדי במופע "היו לילות", מחווה לשירי מרדכי זעירא, בו תתארח לאה שבת; המופע "שלך, א. כורם" שבו איה כורם תציג תרגומים חדשים ואישיים לשירי לאונרד כהן; ומופע של הגבעטרון, "בת שבעים", במלאת 70 שנה להרכב.

עוד יופיע בפסטיבל בעז שרעבי וירון בכר; מארינה מקסימיליאן שתארח את קרן פלס; ארקדי דוכין במופע "יש בי אהבה" שבו יתארח יהלי סובול; יסמין לוי וגיל שוחט; אריאל הורוביץ במופע "כשבאנו הביתה", שבו יתארח נדב הולנדר; דניאלה ספקטור במופע להקה חדש, שבו תתארח אפרת בן צור; מורין נהדר במופע "למה תעמוד רחוק"; עינב ג'קסון כהן במופע "שני לבבות", שבו תתארח קרני פוסטל; אבי גרייניק במופע חדש, ובו תתארח חן אמסלם; ויעל קראוס במופע "נשאר רק חלום"; אסף אמדורסקי ורועי חסן במופע "מפגש"; המופע "ערות" בהשתתפות תמר מור סלע, ורד פיקר, שרית וינו אלעד, בהתארחות דנה ברגר; אפרת גוש במופע "ופעם אני היה היתה" המוקדש ליונה וולך, בהתארחות להקת המחול ענבל; ג'ימבו ג'יי; אחרי "נער שב מן הצבא", בועז קראוזר במופע "רגע לפני", יוני ליבנה ושבורי הלב במופע "שירי אהבה לאנשים שלא אפגוש"; והמופע "איך שיר נולד" שבו יהונתן גפן יארח את יהודה אטלס.


על ניהול הפסטיבל חתום שאבי מזרחי, סגן מנהל אגף תרבות ואמנויות ומנהל המחלקה למופעים; על הפקתו אחראים המחלקה למופעים בעיריית תל אביב ובשיתוף "המון ווליום" ו"זאפה". והמנהלת אמנותית שלו היא אתי אנטה-שגב. מחירי כרטיסים: בין 69 ל-149. הנחות לתושבי תל אביב-יפו בעלי כרטיס דיגיתל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully