וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עידן חדש: הצעת חוק הקולנוע אושרה בכנסת

לאחר סחבת של חודשים ארוכות ושלל מחלוקות והסתייגויות, הנוסח החדש של חוק הקולנוע עבר סוף כל סוף בכנסת, ובמרכזו תוספת תקציבית לתעשייה המקומית והבטחה לעידוד יצירה פריפריאלית ולהיטים מסחריים

מירי רגב. ראובן קסטרו
סוף סוף. מירי רגב/ראובן קסטרו

בתום יום ארוך של דיונים, שהגיע לאחר חודשים ארוכים של מחלוקות, התנגדויות והסתייגויות, הנוסח החדש של חוק הקולנוע סוף כל סוף אושר הערב (שני) במליאת הכנסת, וזאת ברוב של 44 תומכים לעומת 32 מתנגדים.

כיוון שרוב העשייה הקולנועית בישראל נתמכת בידי ציבורית, נועד החוק להסדיר את אופי חלוקת הכספים, ולקבוע כמה כסף תחלק המדינה לקולנוע הישראלי, איך תעשה זאת ומי ייהנה מן העוגה התקציבית.

במרכז החוק החדש: תוספת תקציבית של כעשרים מיליון שקל במשך כל אחת מחמש השנים הקרובות, כך שבסך הכל התקציב יעמוד על מאה מיליון שקלים מדי שנה.

רוב התוספת תוקדש לתגמול מפיקים פרטיים של להיטים מסחריים, ותשמש למעשה כמסלול עוקף קרנות. כמו כן היא תוכל לשמש למימון קרנות חדשות, שיעודדו יצירה בפריפריה, ביהודה ושומרון וכיוצא בכך.

עוד חידוש: מאגר לקטורים מורחב שיבקש להעניק ייצוג רחב יותר לכל המגזרים באוכלוסיה. לאחר התנגדות האופוזיציה, הוחלט בסופו של דבר כי הוא יהיה כפוף למועצת הקולנוע, ולא ישירות לשרת התרבות מירי רגב, שהיתה הרוח החיה מאחורי הרפורמה.

שר האוצר, משה כחלון במהלך ישיבת סייעת כולנו 15 באוקטובר 2018. ראובן קסטרו
השושבין. משה כחלון/ראובן קסטרו

יש לציין כי הרפורמה מגיעה בתום שנה קשה לקולנוע הישראלי. בגזרה הבינלאומית, לראשונה מזה שנים אף סרט תוצרת הארץ באורך מלא לא התקבל לתחרויות הרשמיות של קאן, ברלין או ונציה. בגזרה המקומית, נרשמה ירידה דרסטית בכמות מכירות הכרטיסים לסרטים כחולים-לבנים בקופות ישראל: בשנה שעברה, נמכרו 1.7 מיליון כרטיסים. השנה, עד כה, נמכרו 700 אלף בלבד, כלומר ירידה של מיליון כרטיסים. כעת נותר לראות אם חוק הקולנוע החדש יאפשר לתעשייה להתאושש, או שמא יהיה לו אפקט הפוך.

שר האוצר משה כחלון בירך בצהריים על הגדלת תקציב הקולנוע: "בשנים האחרונות משמש הקולנוע הישראלי כשגריר הטוב ביותר שלנו וחשוב שנחזק אותו. זוהי בשורה גדולה לקולנוע הישראלי ולתרבות הישראלית שכולנו נהנה ממנה".

שרת התרבות רגב הוסיפה: "עשינו היום מהלך היסטורי למען הגברת השקיפות, למען חיזוקם של כללי המינהל התקין ולצורך העמקתו של הייצוג ההולם למגוון הקולות בחברה הישראלית".

מוקדם יותר היום, במהלך הדיון בוועדת החינוך והתרבות בכנסת האשים חבר הכנסת דב חנין (הרשימה המשותפת) את שרת התרבות בניגוד עניינים לנוכח תוספת התקציב שנועדה לתגמל מפיקים של להיטים מסחריים: "השרה רגב נמצאת בניגוד עניינים חמור, כיוון שמשה אדרי הוא חבר קרוב שלה. משפחת אדרי ועסקיה יהיו כעת הנהנים העיקריים מ-15 אחוז מתקציב הקולנוע בארץ. סעיף זה יעניק להם רשת ביטחון שאינם זקוקים לה". בין השאר, דבריו התבססו על העובדה שהמפיק והמפיץ תרם לרגב כספים בשלהי העשור הקודם, עוד הרבה לפני שהייתה שרת התרבות ונוצרה ביניהם היכרות מקצועית.

בשיחה עם וואלה! תרבות הכחישה רגב את הטענות: "אין ביני למשפחת אדרי שום קשרי חברות. יש בינינו קשרי עבודה. לא ישבתי איתם לקפה פעם אחת. אכן, בתחילת דרכי הפוליטית, משפחת אדרי תרמו לי חמשת אלפים שקל דרך מכרה משותפת, אך לא הכרתי אותם ולא נפגשתי איתם. לא יעזור לאף אחד".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully