וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי הריאיון עם המחבל היהודי: תלונה למשטרה נגד ערוץ 20 בגין הסתה

12.11.2018 / 14:20

פרסום ראשון: תלונה כנגד ערוץ 20 הוגשה למשטרה בגין הסתה לאלימות ולטרור, לאחר הריאיון המחויך של בועז גולן עם יצחק גבאי שהורשע בהצתת בי"ס. ברשות השנייה קובעים: "הריאיון מטריד ועל פניו דורש יותר מהתנצלות בשידור". ח"כ דב חנין ביקש כינוס דחוף של ועדת הכלכלה

ריאיון עם הטרוריסט היהודי יצחק גבאי בתכניתו של בועז גולן בערוץ 20. צילום מסך
המחבל המורשע יצחק גבאי בריאיון המפרגן בערוץ 20/צילום מסך

פרסום ראשון: תלונה נגד ערוץ 20 הוגשה היום (שני) למשטרה בתל אביב בטענה להסתה לאלימות, לגזענות ולטרור. התלונה הוגשה בעקבות הריאיון המחויך עם המחבל המורשע יצחק גבאי שהתקיים אמש (ראשון) בתכנית "האולפן הפתוח" של בועז גולן בערוץ 20. גבאי הורשע בהצתת בית הספר הדו לשוני בירושלים וריצה שלוש שנות מאסר. במהלך השיחה עמו בערוץ 20, שהיתה מחויכת ואף זחוחה, גבאי התגאה במעשיו, ואמר בין השאר כי המעשה "היה שווה את זה", ולא עומת בשאלות קשות, ביקורתיות או מאתגרות במיוחד. מגיש התלונה הוא אורי זכי, כמייסד "החזית להגנת הדמוקרטיה", ארגון אזרחי שמטרתו "חשיפת האינטרסים והכספים שמניעים את הזירה הציבורית בישראל בשנים האחרונות". זכי היה בעבר יו"ר נשיאות ועידת מרצ.

"גבאי לא רואיין אלא נתן מניפסט למה שווה לשבת שנתיים בכלא", אומר מגיש התלונה, זכי, לוואלה! תרבות. "המראיין בועז גולן, שהוא אדם מרכזי בערוץ 20, לא רק שלא ראיין אותו ולא שאל אותו על חרטה ודברים כאלה, אלא גם שאל אותו איך התבצע הפשע, כסוג של מדריך לגזען הבא. לכן אני חושב שיש פה, למיטב הייעוץ המשפטי שקיבלנו, חשדות להסתה במובנה הפלילי, ועל כן פנינו למשטרת ישראל, בבקשה לפתוח בחקירה".

זכי פנה מטעם "החזית להגנת הדמוקרטיה" גם לרשות השניה לטלוויזיה ולרדיו. "מעבר לשידור עצמו, באפליקציה של הערוץ הוציאו פוש לקראת השידור. זה לא משהו שהתבצע במחשכים, הערוץ עצמו הזמין לראיון. במהלך הראיון הופיע כיתוב עם מילותיו של גבאי: 'היה שווה את זה'. כלומר לא היתה שום התנערות של הערוץ מדבריו בזמן השידור. ההתנצלות שבאה אחר כך מטעם ההנהלה עשויה לצייר את מעשיו של בועז גולן כעצמאיים, אבל מדובר בריאיון בתכנית הדגל שלו, שקודם מראש, ולכן ההתנצלות, הגם שהיא במקומה, לא יכולה לבוא במקום החשד הכבד לעבירה פלילית".

שלוש שנות מאסר למצית בית הספר הדו-לשוני בירושלים. רוני כנפו
יצחק גבאי/רוני כנפו

תלונתו של זכי אינה היחידה שהגיעה לרשות השניה, אליה הופנו לפחות 10 תלונות על הריאיון, שהביעו זעזוע מהאווירה המחויכת בראיון עם המחבל המורשע, כך נודע לוואלה! תרבות. ברשות השנייה לטלוויזיה ולרדיו רואים בחומרה את הריאיון המחויך - כך אומרים גורמים ברשות לוואלה! תרבות. "הריאיון המחויך בערוץ 20 אתמול היה מטריד ומדאיג ואנחנו רואים זאת בחומרה", אומרים גורמים ברשות השנייה, שבידה האפשרות לפתוח בהליך הפרה כנגד ערוץ 20. "על פניו זה דורש יותר מאשר התנצלות בשידור. לא נראה לי שיסתפקו בהתנצלות. הנושא ייבדק, ועל פי הנהלים הנציבות פנתה בשלב ראשון לערוץ לקבל את עמדתו".

ח"כ דב חנין (חד"ש) פנה הבוקר ליו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ איתן כבל (המחנה הציוני) בבקשה לכנס את הוועדה לדיון דחוף בנוגע לשידור הריאיון האוהד בערוץ 20. "הריאיון שודר בשעת צפיית שיא, ונתן במה אוהדת לעבריין פוליטי מורשע, שקיבל הזדמנות לספר בגאווה על מעשי אלימות לאומניים", מסר חנין. "הריאיון המחויך של בועז גולן עימו, בו הוא מתגאה על מעשיו ומקבל הזדמנות לתאר בפרטי פרטים את מעשיו האלימים והמסיתים ולהתפאר בהם, עובר לכאורה על סעיף שידורים אסורים (סעיף 46א) בחוק הרשות השנייה לטלוויזיה ורדיו. באולפן התפתחה אווירה קלילה, מבודחת ואוהדת וגבאי לא נשאל אפילו שאלה אחת ביקורתית או קשה. יש לכנס את הועדה בדחיפות לדון בהתנהלות ערוץ 20 נוכח חומרת המעשה וההרעלה של גלי האתר בדברי שבח לאלימות קשה".

בעקבות הריאיון עם גבאי, עמותת יד ביד וקהילת בתי הספר הדו-לשוניים יצרה קשר עם רשויות אכיפת החוק, ובכוונתה להגיש תלונה לרשות השנייה ולמועצת העיתונות. הם מסרו בתגובה: "אנחנו מזועזעים מדברי הבלע וההסתה שהושמעו על ידי מצית בית הספר הדו-לשוני בירושלים, אמש בערוץ 20. תזכורת: יצחק גבאי והאחים טוויטו פרצו לתוך מתחם כיתות א' בבית הספר. הם ערמו במרכז החדר ספרי לימוד ומעילים שהילדים השאירו בכיתה, שפכו עליהם דלק והציתו אותם. לאור דבריו של גבאי בראיון המחויך והמשועשע, ניתן לומר בוודאות שהחרטה לכאורה שהביע בבית המשפט הייתה שקר, מרמה וזיוף".

עוד באותו נושא

"מביש ומחליא": עמית סגל ואראל סג"ל נגד ערוץ 20

לכתבה המלאה
המחבל היהודי המורשע יצחק גבאי ועורך דינו איתמר בן גביר בריאיון מהחויך בתכנית של בועז גולן בערוץ 20. צילום מסך
המחבל היהודי המורשע יצחק גבאי ועורך דינו איתמר בן גביר/צילום מסך

"אנו זועמים על הבמה הציבורית שניתנה לדברי הסתה מעין אילו, ללא שום ניסיון לעצור אותם ולהזכיר כי מדובר בפשע שרק בנס לא גבה חיי אדם. לאור הדברים הקשים שנאמרו, בהם הוראות מפורטות לביצוע מעשים דומים, פנינו גם לרשויות החוק ולאחראים על ביטחון מוסדות החינוך. ארבע שנים אחרי מעשה ההצתה הנפשע, בית הספר גדול יותר, מגובש יותר וחזק יותר. מעשים מעין אלה לא ירתיעו אותנו. אנחנו נמשיך לצעוד בדרך החיים המשותפים, ביחד".

פורום תג מאיר הגיש תלונה למועצת העיתונות בישראל בעקבות הריאיון, אותו כינה מה שכינה "ריאיון מסוכן עם פעיל הטרור/מחבל יצחק גבאי, על מעורבותו בהצתת בית הספר הדו-לשוני בי-ם", ובה כתב בין השאר: "המגיש בועז גולן עודד את גבאי לספר בנינוחות על ההצתה כמעשה גבורה. כך למשל, אף שפעיל הטרור גבאי אמר שמטרת ההצתה הייתה לעורר שיח ציבורי לגבי ההתבוללות, המגיש גולן לא עצר אותו או את הריאיון, ואף עודד בשאלותיו את גבאי להמשיך לספר פרטים על אירוע ההצתה אשר גולן הגדירו 'מבצע צבאי'. ('איך זה קרה בפועל?.. הגעתם בשעת לילה ומה עשיתם?... מה זה כל הציוד?...'). כאשר פעיל הטרור גבאי הצהיר כי הוא אינו מתחרט על מעשיו ('היה שווה את זה'), המגיש גולן נמנע מלהתייחס ברצינות להליך הפלילי שנוהל בעניינו של גבאי, ובמיוחד נמנע מלהזכיר שבגזר הדין בהליך הפלילי השופטים התחשבו בהבעת החרטה מצידו של גבאי".

הפורום הוסיף: "לנוכח חומרת המתואר, ברור כי אין די בהתנצלות המיתממת בדיעבד של ערוץ 20 והמגיש גולן, ויש לדון בעניין בדחיפות בפני בית הדין לאתיקה. בין היתר, בהתנהלותם המתוארת ערוץ 20 והמגיש גולן נהגו בחוסר יושר והגינות, סיקרו הליך משפטי באופן שאינו נאמן לאמת, הוגן ואחראי, ופרסמו דבר שיש בו משום הסתה או עידוד לגזענות ולאלימות, ובכך הפרו את הוראות סעיפים 3, 12 ו-14 לתקנון האתיקה המקצועית של העיתונות".

אורי זכי. מרץ 2017. ראובן קסטרו
אורי זכי, מגיש התלונה למשטרה כנגד ערוץ 20/ראובן קסטרו

כפי שפורסם אמש בוואלה! תרבות, הריאיון התמוה עם המחבל המורשע עורר תגובות נסערות ברשתות החברתיות, כולל מעיתונאים המזוהים עם הצד הימני של המפה הפוליטית ואפילו מצד כאלה שעד לא מזמן עבדו בערוץ 20. "מביש", כתב בטוויטר אראל סג"ל, שהודיע בשבוע שעבר כי הוא עוזב את הערוץ. עמית סגל, הפרשן הפוליטי של חברת החדשות, צייץ: "מחליא ממש. אם בשביל זה הקימו ערוץ ימני אז נוותר". העיתונאי קלמן ליבסקינד, המגיש תכנית אקטואליה בכאן ב', הגדיר זאת כ"גועל נפש".

לאחר הסערה והתגובות החריפות גם מהצד הימני של התקשורת, פרסם ערוץ 20 אמש הבהרה באתר הרשמי שלו: "הנהלת הערוץ רואה בחומרה רבה את הריאיון שנערך עם העבריין יצחק גבאי (...) הריאיון חרג מכל נורמה מקובלת ואנו מסתייגים לחלוטין הן מהפשע שביצע גבאי והן מהאופן שבו התראיין בתוכנית".

בהמשך, המראיין בועז גולן פרסם הבהרה בעמוד הפייסבוק שלו: "טעינו בכך שנתנו במה בשידור חי לאדם שביצע פשע, מבלי יכולת לשלוט במסר שיעביר ובכך שבאולפן התפתחה אווירה שכללה צחוק וקלות ראש והריאיון לא נגדע באופן מיידי. למען הסר ספק, אנו מגנים את האיש ואת מעשהו ונפיק את הלקחים. עם צופינו הסליחה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully