וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התיקון לחוק הנאמנות עבר את ועדת התרבות - אך לא בטוח שיעבור במליאה

20.11.2018 / 13:49

התיקון השנוי במחלוקת לחוק הנאמנות בתרבות עבד בוועדה הרלוונטית בכנסת, בנוסח מרוכך ביותר לעומת זה שהוצע בתחילה. אך גם בגרסה המעודנת, כלל לא בטוח שיהיה לו רוב במליאה. ח"כ שלח: "זו גחמה אישית של רגב, שגם בקואליציה רבים מתנגדים לה"

מירי רגב. ראובן קסטרו
כל כך קרובה. מירי רגב/ראובן קסטרו

התיקון לחוק הנאמנות בתרבות שיזמה מירי רגב אושר היום (שלישי) בוועדת החינוך, התרבות והספורט של הכנסת, לקראת העברתו בקריאה שנייה ושלישית במליאה.

התיקון, כזכור, מעביר למשרד התרבות את הסמכות שהיתה עד כה למשרד האוצר, לשלול או להפחית תקציבי תמיכה ממשלתיים מגורמים שיעברו על כמה סעיפים, ובהם למשל ציון הקמת המדינה כיום אבל או הסתה לגזענות, אלימות וטרור.

הנוסח שעובר לאישור המליאה עדין בהרבה מזה שהציעה רגב בתחילה. כיום, רוב התלונות נגד מוסדות ויצירות היו על סמך דיווחים בלבד, כמו במקרה "פוקסטרוט" שבו השרה פעלה מבלי לצפות בסרט. לפי נוסח זה, פסילה או שלילת תקציבים תחייב שצוות מיוחד יצפה בתוצר המדובר. כמו כן, תהיה בו נציגות למשרד האוצר וליועץ המשפטי, כך שכוחה של שרת התרבות יוגבל. נוסף לזאת, הוסרה ההסתייגות של ח"כ אמיר אוחנה (ליכוד) שהציע להכניס את המשפט ולפיו "אין בכל זה לגרוע מסמכותו של שרת התרבות לקבוע תבחינים לתמיכות בהתאם למדיניותו ולהפחית או לשלול תמיכה לפי כל דין".

שר הביטחון, אביגדור ליברמן במהלך ישיבת סיעת ישראל ביתנו 19 בנובמבר 2018. מערכת וואלה! NEWS
יצביע בעד למרות הכל? אביגדור ליברמן/מערכת וואלה! NEWS

הנוסח החדש אמור לעלות במליאה ביום שני הקרוב, אך גם בגרסה המרוככת, לא ברור אם יהיה לו רוב: הקואליציה, כזכור, נשענת על כרעי תרנגולת לאחר פרישת ישראל ביתנו, ולפי הדיווחים, מפלגתו של ליברמן לא תצביע אוטומטית בעד, אלא אם תקבל תמיכה בחוק עונש מוות למחבלים שהיא מקדמת. כמו כן, דווח כי ח"כ בני בגין (ליכוד) גם כן לא מתכוון להצביע בעד. השרה מירי רגב הביעה אתמול ביטחון מלא בכך שהחוק, אחד מיוזמות הדגל שלה, יעבור בכל זאת - וזאת למרות כל המחאות הציבוריות והמשפטיות נגדו, ולמרות התסבוכת הקואליציונית.

השלב הנוסף שצלח התיקון עורר כמובן תגובות סוערות במערכת הפוליטית. ח"כ עפר שלח (יש עתיד) הצהיר: "מאחורי החוק לא עומד דבר חוץ מגחמה אישית ושיקולי פריימריז של מירי רגב. אני יודע שיש הרבה אנשים בקואליציה שמתנגדים לו, ואנחנו מתכוונים לנצל את כל הסדקים בקואליציה כדי לנסות ולהפיל אותו בהצבעה במליאה - כמו שעשינו אתמול לחוקים אחרים".

יו"ר מרצ ח"כ תמר זנדברג מסרה - "ממשלת הצנזורה ממשיכה לדהור ולדרוס. לחוקי נאמנות אין מקום בישראל הדמוקרטית". ח"כ דב חנין מן הרשימה המשותפת הוסיף - "במקום לטפל במערכת הבריאות הקורסת או לייצר פתרונות דיור, הממשלה משקיעה את כל המאמצים בחוקים הזויים כמו השתקת התרבות. חנק כלכלי על התרבות מוביל להשתקת היצירה החופשית והרוח הביקורתית".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully