וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"משתפים פעולה": קשה לא להתאכזב ממערכת שזונחת כך את אנשיה

11.12.2018 / 7:29

האם סדרת התעודה של כאן 11 היא פרסומת מחניפה לכוחות הביטחון? האם זה כתב אישום רדיקלי נגד אותה מערכת עצמה, נגד מדינת ישראל בכלל על ההתמודדות שלה עם אלו שהקריבו הכל כדי לסייע לה? התשובה היא איפשהו באמצע, וזה מה שהופך אותה למסמך מעניין כל כך

משתפי פעולה כאן 11. צילום מסך
הניסיון לשרוד ולבנות חיים. מתוך "משתפים פעולה"/צילום מסך

סרט הקולנוע המצליח "בית לחם" העלה לסדר היום התרבותי סוג של מערכת יחסים בין יהודים ופלסטינים בין הירדן לים, שנמצאת באופן טבעי בצל של הסכסוך: מערכת יחסים מודיעינית בין רכז ומקור, מפעיל ומופעל - קשר שאינו שותפות ואינו חברות, שיכול להשפיע על מהלכים שלמים ועל חייהם של אנשים רבים, לרבות של המעורבים עצמם.

הקשר הזה הוא העומד בבסיס הסדרה התיעודית "משתפים פעולה" שהפרק האחרון שלה שודר אתמול בכאן 11, ומתחקה אחר אותם פלסטינים שבחרו להעביר מידע לשירותי המודיעין הישראלים, ולמעשה "עברו צד". הסדרה מתחקה אחר המוטיבציות שלהם, ויותר חשוב ומעניין - הניסיון שלהם לשרוד ולבנות חיים חדשים אחר כך, במדינת ישראל.

משתפי פעולה כאן 11. צילום מסך
דמויות על התפר. מתוך "משתפים פעולה"/צילום מסך

הצופה הפוליטי חש בלבול מול "משתפים פעולה": האם זאת פרסומת מחניפה לצה"ל ולשב"כ, למפעילים ולאנשי המודיעין? האם זה כתב אישום רדיקלי נגד אותה מערכת עצמה, נגד מנגנוני השליטה שלה על עם אחר ונגד מדינת ישראל בכלל על ההתמודדות שלה עם אלו שהקריבו הכל כדי לסייע לה? התשובה היא איפשהו באמצע, או לא זה ולא זה, וזה מה שהופך את "משת"פים" למסמך מעניין כל כך, שכנראה מכל פוזיציה אפשר להקשיב לה גם אם לאו דווקא להסכים.

בהתאם, גם הדמויות שבמרכז הסדרה נמצאות בעצמן על התפר (הדברים אמורים במידה מסוימת גם לגבי כמה דמויות יהודיות שלא ממש מתיישבות עם הסטריאוטיפ הממוצע), לא שייכות ונטולות קהילה: בישראל הסייענים הפלסטינים נלחמים להשיג מעמד קבוע להם ולבני משפחתם מפחד הנקמה, וזאת רק תחילת הקשיים של משפחה וילדים ללא מסגרת ראויה ותומכת או קהילה שמקבלת אותם. אין להם באמת בית או מי שידאג להם, גם לא הוועדות האמורות לקבל החלטות בעניינם.

עוד באותו נושא

"סליחה על השאלה" היא התכנית הכי חשובה בטלוויזיה כרגע

לכתבה המלאה
משתפי פעולה כאן 11. צילום מסך
אנשים בלי בית. מתוך "משתפים פעולה"/צילום מסך

הרבה מזה נופל על התנהלות המדינה המתוארת בסדרה: מחוסר קשב בירוקרטי עד לכדי הפקרה של מי שהקריב את כל עולמו ממש בשירות מערכת הביטחון. לא פחות מאשר פרקטיקות הגיוס וההפעלה, המבוססות לא פעם לדברי המרואיינים בסדרה על ניצול חולשות ומצוקות, זה אולי הפן המתסכל ביותר: קשה לא להתאכזב ממערכת שזונחת כך את אנשיה.

מעבר לסיפורי החיים של הדמויות, המסגור של הדברים מרתק. החוליה המקשרת בין סצנות היא ציטוטים של גורמים במערכת הביטחון בעיקר - צה"ל, שב"כ - שמדברים על העבודה מול סייענים ועל איסוף מודיעין בכלל לאורך שנות השליטה הישראלית. על רקע קטעי ארכיון - הדברים מובאים ללא פניהם של הדוברים, אולי כדי להמחיש את החשאיות של עבודת המודיעין - הציטוטים האלה נותנים תחושה שלזמן אין כל משמעות: מה שהיה הוא שיהיה, שנים של התשה וסכסוך שלא נגמר, דור הולך ודור בא ואין חדש תחת השמש. זה אפקט חזק של הסדרה, גם אם מדכדך ופסימי באופן בלתי רגיל.

החיסרון העיקרי של "משתפים פעולה" הוא שהסדרה בנויה כפרקים שאין ביניהם קשר רציף. אולי כך כל אחד מהם ראוי לצפייה בפני עצמו, אבל הסיפורים לא מתגבשים בהכרח לכדי מסקנה חותכת או הבהרה של המוסדות הרלוונטיים. עדיין, היא מרתקת עבור מי שמעניין אותו לשמוע איך נראה הסכסוך הישראלי פלסטיני מזווית אחרת מהמקובל.

משתפי פעולה כאן 11. צילום מסך
הפקרה של המדינה. מתוך "משתפים פעולה"/צילום מסך

שלושת הפרקים של "משתפים פעולה" שודרו בכאן 11 וזמינים בערוץ היוטיוב הרשמי שלו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully