וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

העיתונאי ושורד השואה נח קליגר הלך לעולמו בגיל 92

13.12.2018 / 11:38

קליגר שימש ב"ידיעות אחרונות" כתב ספורט וכתב שסיקר את משפטי הנאצים, ונחשב לעיתונאי הפעיל הוותיק בעולם. רק שלשום פרסם את טורו האחרון ב"ידיעות אחרונות" במלאת 79 שנה להיווסדו של העיתון

נח קליגר. Creative Commons
נח קליגר/Creative Commons

עיתונאי "ידיעות אחרונות" נח קליגר הלך היום לעולמו והוא בן 92. קליגר, שורד מחנה ההשמדה אושוויץ, שימש במשך שנים ארוכות כתב ספורט. הוא הצטרך בשנת 1957 למערכת "ידיעות אחרונות" ושימש בין היתר כעורך מוסף הספורט, עורך חדשות החוץ וכתב. הוא סיקר את כל המשפטים נגד הפושעים הנאצים, ביניהם משפט אייכמן ומשפט דמיאניוק. הוא נחשב למומחה לתולדות השואה ופרסם אלפי כתבות ומאמרים על נושאים אלו. במשך השנים אף הוביל משלחות של ישראלים למחנות ההשמדה באירופה.

רק שלשום פרסם קליגר את טורו האחרון ב"ידיעות אחרונות" במלאת 79 שנה להיווסדו של העיתון. "את רוב חיי, 61 שנים ליתר דיוק, ביליתי במערכת העיתון. שורד שואה, שחלם לעלות לארץ ישראל ולכתוב בעיתון בשפה העברית. זכיתי. ידיעות אחרונות מתחיל הבוקר את שנתו השמונים, ואין גאה ממני להיות אחד מכותביו", כתב.

בית העדות, מוסד למורשת הציונות הדתית והשואה, מסר - "נח היה אמור להגיע להרצות בבית העדות בימים הקרובים, ועקב הידרדרות במצבו הרפואי, הוא ביטל את השתתפותו. אנו כואבים את אובדנו".

נח קליגר עיתונאי ספורט. ברני ארדוב
נח קליגר/ברני ארדוב

קליגר נולד בשנת 1926 בעיר שטרסבורג. הוא גדל והתחנך בצרפת, לוקסמבורג ובלגיה. תחת הכיבוש הגרמני בבלגיה פעל כבלדר במחתרת הבלגית ובתא מחתרתי של תנועות הנוער הציוניות. חרף ההסוואה הוא נעצר ב-1942 על ידי הגסטפו ונשלח מאוחר יותר למחנה ההשמדה אושוויץ. קליגר נחשב לאחד היחידים ששרד את אושוויץ עם משפחתו. אחיו הבוגר, הרב יונתן קליגר, נשלח על ידי האב לישיבה באנגליה בשנת 1935 וכך ניצל.

מ-1951 עד 1969 כיהן קליגר כיושב ראש מחלקת הכדורסל של מכבי תל אביב ומשנת 1970 ועד קרוב לשנת 2000 שימש בהפסקות כיושב ראש האגודה ומחלקת הכדורסל של מכבי רמת גן. במשך כ־20 שנה שימש קליגר כיו"ר ועדת התקשורת של פיב"א, ההתאחדות העולמית לכדורסל, וכן כנשיא איגוד עיתונאי הכדורסל בהתאחדות העולמית של עיתונאי הספורט. ב-2015 נבחר להיכל התהילה של פיב"א. יחד עם נדב יעקבי הוא גם היה העיתונאי הישראלי היחידי שהשתתף בבחירת הזוכה בכדור הזהב, העיטור היוקרתי בעולם הכדורגל.

מכבי תל אביב ספדה לאחד מסמליה הגדולים: "המועדון מרכין ראש על לכתו של נח קליגר, העיתונאי הוותיק, חבר היכל המכבים והיכל התהילה של פיב"א, ששימש כיושב ראש מכבי במשך 18 שנים ובתקופתו החלו הצהובים לשחק באירופה. בין היתר הוא ארגן את גמר גביע אירופה למחזיקות גביע ב-1967 ואת הביקור הראשון של ריאל מדריד, שעורר התרגשות עצומה בארץ. הוא היה האיש שהחתים במועדון את טל ברודי, תני כהן מינץ ז"ל ועוד רבים וטובים".

יו"ר המועדון שמעון מזרחי הוסיף - "נח קליגר היה ויישאר חרוט בזכרוננו כאדם יחיד ומיוחד במינו; יודע שפות רבות, אינטליגנטי במלוא מובן המילה, אשר עוד משחר נעוריו קשר את עצמו לספורט - באם היה זה אגרוף אשר הציל אותו מהשמדה במחנות הנאצים ולאחר מכן כדורסל, שהיה למעשה היה אהבת חייו. בתקופתו שיחקה הקבוצה בטורנירים באירופה, בעיקר בבלגיה שם היו לו מהלכים רבים. זה היווה צעד ראשון בדרך לכניסתנו למפעלים האירופאיים. הוא היה עיתונאי בולט, אשר כתב מדי יום ביומו הן בעיתון ידיעות אחרונות והן בעיתון הצרפתי ל'אקיפ. המועדון מרכין את דגלו לזכרו של נח קליגר ושולח תנחומים לבני משפחתו".

ח"כ נחמן שי (המחנה הציוני) ספד לו גם כן: "הוא היה איש יקר. עיתונאי נדיר מדור אחר שבחר בשליחות לשמר את זכר השואה וניצוליה. נחסר אותו". ח"כ רויטל סויד, גם היא מאותה מפלגה, הוסיפה: "סיפור חייו של נח קליגר הוא סיפורה של המדינה. כנער בשואה הציל ילדים, שרד את אושוויץ, עלה לארץ והגשים את החלום הציוני כשהוא מקדיש את חייו להנצחת השואה. כותרת מאמרו האחרון מקבלת היום משמעות נוספת. תודה נח על הרגעים השמחים, הכואבים והתקווה שנטעת בנו. יהי זכרו ברוך". ח"כ מירב מיכאלי, גם היא מן המחנה הציוני, כתבה - "נח קליגר היה זכרון השואה החי ביותר לישראליות וישראלים רבים. יהי זכרו ברוך". שרת התרבות לשעבר לימור לבנת ספדה בטוויטר - "בשם ניצולי השואה, תודה לך נח על תפקידך החשוב בהעלאת השיח אודות זוועות השואה ללא לאות, על הנחלת הזיכרון לדורות הבאים ועל זעקתך הקבועה והבלתי נלאית למען הניצולים".

העיתונאי חיים לוינסון צייץ - "דעו לכם שנח קליגר היה האיש הכי נחמד לגבי ומתוק בגלקסיית ידיעות, מעורר השראה מקצוען ומרגש. להתראות נח. מעריץ מרחוק". העיתונאית איילה חסון הוסיפה - "נח קליגר עזר לרבים מאיתנו לשמר בעוצמה ובאכפתיות את זיכרון השואה, לא נשכח".

  • עוד באותו נושא:
  • נח קליגר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully