וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"שפטו את המחזמר משירי אייל גולן לפני שצפו בו בכלל"

19.3.2019 / 16:35

תיאטרון הקאמרי הציג לעיתונאים את המחזמר מעורר הסערה "זה אני", המבוסס על שיריו של אייל גולן. היוצר מאור זגורי והשחקנים נופר סלמאן, איציק כהן ויסמין לוי הגיבו למחאה כנגדו. "שפטו את המחזמר לפני שצפו בו בכלל". צפו בראיונות ובקטעים מהמחזמר

צילום סטילס: ראובן קסטרו, צילום וידאו: אבי כהן, עריכה: אביב ארגז

הבוקר (שלישי) התקיימה בתיאטרון הקאמרי פרזנטציה לעיתונאים של המחזמר מעורר הסערה "זה אני", המבוסס על שיריו של אייל גולן, שיעלה ב-16 באפריל. הכרזת הקאמרי בשנה שעברה על כוונתו להעלות את המחזמר, שהגה ויזם דורון מור וכתב מאור זגורי, עוררה מחאה עזה על רקע מעורבותו של הזמר בפרשת הקטינות. המחאה הופיעה מצד שחקנים, עובדי תיאטראות, ארגוני נשים, פורום יוצרות התיאטרון, התארגנות מורים ועוד.

נפגשנו באירוע עם שחקני ההצגה ועם יוצרה מאור זגורי. "כל אחד יכול למחות את המחאה שלו איך שהוא מרגיש", אמר זגורי לוואלה! תרבות על התנגדויות שנשמעו להעלאת המחזמר, "אבל גם לי יש מחאה, גם לי יש זעקה וגם לה יש לגיטימיות. ובאתי לבטא אותה כאן".

איציק כהן מבצע את השיר "דמעות" בפרזנטציה למחזמר "זה אני" של הקאמרי

צילום סטילס: ראובן קסטרו, צילום וידאו: אבי כהן

כפי שנחשף בוואלה! תרבות, השחקן והבמאי המוערך דרור קרן, איש תיאטרון הקאמרי, שלח בשנה שעברה מכתב חריף לתיאטרון כנגד העלאת המחזמר. הוא כתב בין השאר: "רציתי לשתף אתכם במבוכה, בתדהמה, ובבושה. יש פה, אצלנו בבית, תחושות קשות. תחושה של אובדן דרך וערך. של מכירת חיסול כללית".

"אני חושב שדרור קרן ועוד קבוצה של יוצרים בתיאטרון שפטו את מה שאנחנו הולכים לעשות ומה אנחנו רוצים לעשות, עוד לפני שבכלל פצינו פה ואמרנו מילה אחת על ההצגה. עוד לפני שהם ידעו על מה זה, למה זה".

עוד כתב קרן: "זה לא תיקון 'מזרחי' כפי שאמרה שרת התרבות, וזו לא 'פנייה לקהלים חדשים', זאת קודם כל יריקה בפני הקורבנות של אייל גולן ובפרצוף של כל מי שחושב שזה פסול".

"אני אומר לך שזה כן חלק מרנסנס מזרחי. אין יצירות כאלה בתיאטרון. אתה לא יכול להביא כל מוזיקה לתיאטרון, וכשמביאים מוזיקה לתיאטרון היא צריכה להיות איקונית. ויש שני אייקונים מזרחיים לאורך השנים - זוהר ארגוב ואייל גולן. על זוהר כבר עשו אינספור מחזות, ואני הרגשתי שהגיע הזמן לעשות את המחזמר של הדור הבא".

עוד באותו נושא

"המחזמר משירי אייל גולן - יריקה בפרצוף הקורבנות שלו"

לכתבה המלאה

נופר סלמאן מבצעת את השיר "אלוהי" בפרזנטציה למחזמר "זה אני" בקאמרי

צילום סטילס: ראובן קסטרו, צילום וידאו: אבי כהן

פגשנו גם את נופר סלמאן, המככבת בתפקיד הנשי הראשון, ואת השחקנית והזמרת יסמין לוי. סלמאן אמרה: "אנחנו לא באים לייצג את אייל גולן, אנחנו באים לייצג את מה שאייל גולן מייצג, את המוזיקה המזרחית והתרבות הזאת. זאת תרבות ראויה והיצירה הזאת ראויה להיות בקאמרי ולקבל תמיכה מעיריית תל אביב ומכל עם ישראל. אני הכי גאה להיות פה. מי שיבוא לראות את ההצגה הזאת יראה שהיא ההצגה הכי פמיניסטית שיש".

למה לדעתך המחזמר פמיניסטי?

"כי יש פה ילדה שגדלה במשפחה דתית בירושלים ואבא שלה לא הסכים שתשיר, היא פגשה גם בחור, זה סיפור מאוד מורכב, אני לא אספר את כולו עכשיו, אבל העיקר הוא שבסוף היא בוחרת מה היא רוצה לעשות, ולא אף אחד בוחר לה מה היא רוצה לעשות".

מורן מזור ויסמין לוי מבצעות את השיר "אם יש גן עדן" בפרזנטציה למחזמר "זה אני" בקאמרי

צילום סטילס: ראובן קסטרו, צילום וידאו: אבי כהן

אייל גולן הוא דמות שנויה במחלוקת. אמנם התיק שלו נסגר מחוסר ראיות, אבל רבים חושבים שנדבקו לו כתמים מוסריים. היו מי שאמרו שניתן היה לבחור גם דמות אחרת מהמוזיקה הים תיכונית, מג'ו עמר, דרך אהובה עוזרי ועד זהבה בן ושרית חדד.

יסמין לוי: "תראה, זה נושא שעלה לכל אורך הדרך. אלה שירים שהוא מבצע, והוא הזמר הכי חזק ונטוע שורשים בתרבות הישראלית, בזמר הזה, שאתם מכנים המזרחי, שהיום הוא ישראלי. ולכן כל דוגמה אחרת, שאני מכבדת אותה, היא עדיין לא מביאה את העוצמה של התרבות שהוא מביא, כי דור שלם פה גדל עליו".

מעבר לשאלות המוסריות סביב אייל גולן, רבים בעולם התיאטרון סבורים שזה לא תפקידו של תיאטרון ציבורי, שנתמך מכספי ציבור ללכת לכיוון כל כך מסחרי ובידורי. איציק כהן אומר בתגובה לכך: "הקאמרי לא המציא שום דבר. הנוסחה הזאת של 'ג'וקבוקס', לקחת אמן או להקה ולתפור סביב השירים שלהם מחזמר - עשו את זה ב'מאמא מיה' עם אבבא, עשו את זה עם שירי קווין, זה לא משהו שהוא חדש. בתיאטרון רפרטוארי יש מקום לכל דבר. יש מקום ליצירה מקורית, לקלאסיקות. המטרה של תיאטרון, בסופו של דבר, היא לרגש, להצחיק ולבדר".

זה אני מחזמר איל גולן אייל גולן הקאמרי. ראובן קסטרו
מוזיקה ישראלית. איציק כהן ויסמין לוי במחזמר "זה אני"/ראובן קסטרו
זה אני מחזמר איל גולן אייל גולן הקאמרי. ראובן קסטרו
המטרה היא לרגש ולבדר. מתוך המחזמר "זה אני"/ראובן קסטרו
זה אני מחזמר איל גולן אייל גולן הקאמרי. ראובן קסטרו
לא המצאה חדשה. מתוך המחזמר "זה אני"/ראובן קסטרו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully