וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המספרים מוכיחים: הרדיו הישראלי מחרים את שירי מייקל ג'קסון

20.3.2019 / 14:24

לאחר השידור בארץ של הסרט התיעודי "לעזוב את נוורלנד", שחשף התעללויות של מייקל ג'קסון בילדים, חלה צניחה דרסטית בהשמעות שירי הזמר בתחנות הרדיו הבולטות בישראל, על גבול החרם המוחלט. פרסום ראשון לנתוני התרסקות ההשמעות, שנבדקו ע"י מדיה פורסט לבקשת וואלה! תרבות

קטע מתוך "לעזוב את נוורלנד"/באדיבות yes

הנתונים הרשמיים מוכחים: בתחנות הרדיו הישראליות המובילות חלה צניחה דרסטית בהשמעות שיריו של הזמר מייקל ג'קסון בעקבות שידור הסרט התיעודי "לעזוב את נוורלנד" ("Leaving Neverland"), שחשף התעללויות מיניות של הזמר בילדים. היחס לשיריו בשלב זה גובל בחרם מוחלט, כך עולה מבדיקה שנעשתה לבקשת וואלה! תרבות על ידי חברת מדיה פורסט.

הסרט מעורר הסערה הוצג לראשונה בפסטיבל הסרטים של סאנדנס בסוף ינואר, ושודר בשני חלקים החודש ב-HBO ובסמוך בישראל ב-yes. בעקבות הסערה שעורר הסרט, מספר תחנות רדיו בעולם - בהולנד, ניו זילנד וקנדה - הודיעו כי לא ישדרו יותר את שיריו של ג'קסון. היו גם פרסומים לפיהם גם ה-BBC החליטו לנקוט בחרם, אבל אלה בהמשך הוכחשו.

לפני כשבועיים נמסר מגלגלצ לתקשורת כי בתחנה "הוחלט להפחית בתקופה הקרובה את כמות ההשמעות של שיריו של מייקל ג'קסון, מתוך התחשבות ברגשות שמעורר הסרט. ההחלטה תיבחן שוב בעוד מספר שבועות". מבדיקת וואלה! תרבות עולה כי מדובר ביותר מאשר "הפחתה", מונח שיכול היה להתפרש ממנו כאילו עוד מושמעים שיריו של ג'קסון במינון נמוך, אלא למעשה בחרם מוחלט עם אפס השמעות.

ביקשנו ממדיה פורסט לבדוק לנו את כמות כלל השמעות של שירי ג'קסון בארבע התחנות המובילות, בנפרד, לאורך כל השבוע שעבר, מ-10 עד 16 במרץ. היה זה השבוע הראשון שמיד לאחר שידור הסרט "לעזוב את נוורלנד" בישראל (ששודר בשני חלקים ב-8 וב-9 בחודש). השווינו את נתוני ההשמעות של ג'קסון לשבוע מקביל באותן תחנות שלושה חודשים קודם לכן, זמן קצר לפני שיצא הסרט בפסטיבל סאנדנס, והשווינו גם לשבוע מקביל שנה קודם לכן. התוצאות כמעט חד משמעיות: הרדיו הישראלי נכון לעכשיו מפנה עורף למורשתו של ג'קסון.

לאחר שידור הסרט בארץ, לאורך כל השבוע שעבר, לא הושמעו שירי ג'קסון אפילו פעם אחת בגלגלצ. לעומת זאת, בשבוע מקביל שלושה חודשים קודם (בין ה-10 ל-16 בדצמבר 2018) הושמע הזמר ארבע פעמים בתחנה, וקיבל את אותו מספר השמעות (ארבע) גם בשבוע מקביל לפני שנה (בין ה-10 ל-16 במרץ 2018).

נתונים דומים התגלו גם בתחנה הארצית כאן 88. בשבוע שלאחר שידור שני חלקי הסרט הושמע מייקל ג'קסון רק פעם אחת בלבד בתחנה. לשם השוואה, בטרם צאת הסרט בעולם, בשבוע מקביל שלושה חודשים קודם, הושמע ג'קסון ארבע פעמים בכאן 88, ובשבוע מקביל לפני שנה זכה לחמש השמעות.

עוד באותו נושא

סוף עידן התמימות: פרצופם המפלצתי של מייקל ג'קסון ור. קלי נחשף

לכתבה המלאה

בדקנו גם את השפעת העדויות הפדופיליות הקשות על שתי תחנות הרדיו האיזוריות הבולטות שמהותן מוזיקלי. ההתרסקות המהדהדת מכולן התרחשה בתחנת רדיוס 100FM. לאחר שידור הסרט בארץ, בשבוע שעבר, הרפרטואר הגדול של ג'קסון המנוח זכה להשמעת שיר אחת בלבד. לעומת זאת, בשבוע מקביל לפני שלושה חודשים, מעט לפני יציאת הסרט, הושמעו שיריו ברדיוס 13 פעמים. בשבוע מקביל לפני שנה הושמעו שירי ג'קסון עשר פעמים בתחנה. להלן, שידור הסרט הוביל לכמעט חרם מוחלט, ואם לדייק - ירידה של שבין 90 ל-92 אחוזים בכמות ההשמעות.

בתחנת אקו 99FM, מי שהיה מלך הפופ התרסק לשתי השמעות בלבד בשבוע שעבר, לעומת שמונה השמעות במשך שבוע שלם לפני שנה, ושמונה השמעות גם במשך שבוע שידורים לפני שלושה חודשים.

"הנתונים מדברים בעד עצמם" אומר אורן בראל, מנהל אסטרטגיה שיווקית בחברת הליקון. "נכון לרגע זה, הרדיו הישראלי משהה השמעת הקלטותיו של ג'קסון. ייתכן שהדבר נובע משיקולים פנימיים ולא מודעים, ולאו דווקא מהחלטה פורמלית מטעם עורכי המוזיקה השונים. הישראלים רגישים ובצדק לעניין התעללות בקטינים, ומנסים להוקיע את העוסקים בכך. חושב שנכון יהיה לבדוק את המצב בעוד חודשיים, ורק אז להסיק מסקנה רחבה שתבחן האם מדובר במגמה".

מייקל ג'קסון עם הילד ווייד רובסון. יח"צ,
מייקל ג'קסון עם הילד ווייד רובסון, מתוך הסרט "לעזוב את נוורלנד"/יח"צ

הסרט "לעזוב את נוורלנד" בבימוי והפקה של דן ריד ובהפקת ערוץ 4 הבריטי ורשת HBO, התמקד בשני גברים, וייד רובסון (כיום בן 36) וג'יימס סייפצ'אק (כיום בן 40), שטענו כי ג'קסון התעלל בהם בילדותם, ובין השאר הביא עדויות קשות לפיהם ג'קסון לכאורה ביצע מין אוראלי ואנאלי בילדים, העלים ראיות ובנה מקומות מסתור כדי לבצע את זממו. הסערה הציבורית הובילה לחרם על מורשתו של ג'קסון.

בנוסף להחרמות במספר תחנות רדיו בעולם, מפיקי הסדרה "משפחת סימפסון" הודיעו כי הפרק הקלאסי שבו הופיעה דמותו של ג'קסון והזמר עצמו דובב אותה - ייגנז ולא ישודר יותר; הראפר הקנדי דרייק הודיע כי יסיר מסיבוב ההופעות העולמי שלו את הדואט שלו עם הקלטות ישנות של ג'קסון, שנקרא "Don't Matter to Me", והופיע באלבומו האחרון של הראפר; ובגדים ופוסטר של ג'קסון הוסרו ממוזיאון הילדים באינדיאנפוליס, ארצות הברית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully