וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התעלומה הגדולה של האייטיז: כשמישהו ניסה להצית אישה במהלך שיר של דני בסן ב"זהו זה"

21.8.2019 / 0:00

צעירה שעולה בלהבות, הזמר הנערץ בישראל, תוכנית טלוויזיה שמגיעה לשיאה ורוני דלומי אחת שעשתה את כל ההבדל. הקונספירציה שנמשכת כבר יותר מ-30 שנה סביב הפרק של "זהו זה" שהצית את אירועי האינתיפאדה הראשונה (או שלא) תגיע היום לשיאה עם תחקיר של "מה נסגר" בכאן 11

דני בסן מבצע את "ככלות הקול והתמונה" ב"זהו זה"/יח"צ כאן 11

הַחִיּוּךְ שֶׁלְּךָ מָרוּחַ עַל כָּל הָעִיר
כְּמוֹ הַבְטָחָה גְּדוֹלָה
וְיֵשׁ לְךָ עֵדַת מַעֲרִיצִים
שָׁרִים אִתְּךָ בְּמַקְהֵלָה
מָה יֵשׁ לוֹמַר
כָּל הַכַּרְטִיסִים נִמְכְּרוּ מֵרֹאשׁ
מָה יֵשׁ לוֹמַר
אַל תִּתֵּן לָזֶה לַעֲלוֹת לְךָ לָרֹאשׁ

- יענקל'ה רוטבליט, "ככלות הקול והתמונה"

להוציא את מיקי ברקוביץ' ומוטי ארואסטי, שבדיוק חזרו משטרסבורג עם גביע אירופה השני של מכבי תל אביב, דני בסן היה הישראלי הנערץ ביותר בישראל של שנת 1981. הקול הגדול של בסן היה הדבר הכי מזוהה עם להקת תיסלם, שזכתה בתואר "להקת השנה" בכל המצעדים כמעט בלי מתחרים, ובמצעד השנתי של רשת ג' לשנת תשמ"א הם כבשו את שני המקומות הראשונים, הישג שיא לאמן ישראלי, עם "לראות אותה היום" שנבחר לשיר השנה, ו"רדיו חזק" שנבחר לסגנו. לרגע אחד, "תיסלם" הייתה מכבי תל אביב של הלהקות הישראליות, ואז הגיע יהודה פוליקר.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מכבי תל אביב של הלהקות הישראליות באייטיז. עטיפת האלבום הראשון של תיסלם, "רדיו חזק"/מערכת וואלה!, צילום מסך

בתוך שנה "בנזין" של פוליקר נכנסה למלחמה ראש בראש עם תיסלם ונישלה אותה מהפסגה. היריבות ההיסטורית בין הלהקות נמשכה עוד שנתיים, שבסופן הלהקות התפרקו, וחבריהן התפזרו לקריירות סולו. חלקם הצליחו יותר, חלקם פחות.

בעוד פוליקר, יזהר אשדות ויאיר ניצני הצליחו לנווט את דרכם לקריירות סולו מצליחות בתחומים שונים, דווקא דני בסן, מי שהיה מזוהה יותר מכל הגלאם של "תיסלם", לא מיהר לפצוח בקריירת סולו. הוא הספיק להשתתף בתפקיד קטן של חובש בסרט המצליח "מאחורי הסורגים" שהיה מועמד לפרס האוסקר לסרט הזר, לפני שהקליט את אלבום הבכורה שלו, בעל השם המקורי "דני בסן". את כל שירי האלבום כתב יענקל'ה רוטבליט, ועל ההפקה היה אחראי צעיר אנונימי בשם רמי קליינשטיין, רגע לפני שהטיל פצצה כפולה בדמות אלבומי הבכורה שלו ושל ריטה. ב-15 באוקטובר 1985 הגיח הלהיט הראשון (והיחיד) מהאלבום, ונכנס למקום ה-27 במצעד השבועי של רשת ג'. "קן האהבה" של ירדנה ארזי, שכבש את המקום הראשון בשבוע הקודם, נותר במקומו.

השיר צעד במצעד למשך 11 שבועות, והגיע לשיא ב-3 בדצמבר 1985, כשהתברג במקום השישי (את המקום הראשון כבשה להקת טנגו עם "שפוי מלחמה"). יחסית להצלחות שחווה עם תיסלם, זו הייתה אכזבה. ובכל זאת, יותר מתשעה חודשים לאחר מכן, דני בסן נבחר לסגנו של שלמה ארצי בתואר "זמר השנה", והשיר עצמו הגיע למקום ה-22 והמאוד מכובד במצעד השנתי של תשמ"ו - עובדה שלא עלתה בקנה אחד עם חוסר ההצלחה היחסי של השיר במצעדים השבועיים. אגב, יאיר ניצני, חברו של בסן לתיסלם, הגיע למקום השישי עם הלהיט ההומוריסטי "האשם תמיד" באותו מצעד שנתי.

עוד בוואלה!

כתם לכל החיים: 30 שנים ל"תקרית הדיו" של ירדנה ארזי ועפרה חזה

לכתבה המלאה
יאיר ניצני ודני בסן באירוע מחווה לאילי גורליצקי, 17 ביולי 2015. ראובן קסטרו
ממתיקים סוד? חברי תיסלם, דני בסן ויאיר יצני/ראובן קסטרו

אז איך זה ששיר שלא הצליח להתמודד עם שירים נשכחים של פונץ', להקת הנחל ויזהר כהן הפתיע פתאום והתברג במקום גבוה במצעד השנתי? זה קשור להופעה בלתי נשכחת בתוכנית הישראלית הכי מצליחה על המרקע באותם ימים. ואני לא מתכוון ל"מבט לחדשות" עם חיים יבין.

זֶה נִרְאָה כְּמוֹ קְלָף בָּטוּחַ
אַתָּה דּוֹהֵר, אַתָּה עַל גַּב הַסּוּס
פּוֹתְחִים לְךָ דְּלָתוֹת כֻּלָּם
וּמְדַבְּרִים בְּנִימוּס
אַתָּה יוֹשֵׁב וּמִצְטַלֵּם
מַמָּשׁ כְּמוֹ סֵמֶל הַצְלָחָה
אַתָּה חוֹשֵׁב
שֶׁהָעוֹלָם כֻּלּוֹ מֻנָּח כְּבָר בְּכִיסְךָ

- יענקל'ה רוטבליט, "ככלות הקול והתמונה"

בעידן שבו ניתן לצפות בלחיצת כפתור בעונות שלמות של סדרות מופת באמצעות סטרימינג, והטלוויזיה כבר מזמן אינה העזר כנגדו לעולם הקולנוע, קשה שלא להיזכר בערגה בתקופה הצנועה יותר, בה סדרות טלוויזיה אהובות היו מין אירוע נדיר אליו צריך לשאוף. יום מסוים בשבוע, שעה מסוימת - תהיה שם או שתפספס. מעטות הסדרות הישראלית שלכדו את רוח התקופה ההיא כמו "זהו זה". פרק חדש מדי שבוע, שידור חוזר למי שפספס או למי שרוצה לראות שוב. לא הצלחתם לראות את שני השידורים? לא נורא, בשבוע הבא יהיה פרק חדש שלא קשור לזה שהיה ועוד כמה עשרות שנים ימציאו את היוטיוב, תוכלו להתעדכן שם.

זהו זה - מלחמת המפרץ. חינוכית 23
תור הזהב של הטלוויזיה הישראלית. חברי "זהו זה"/חינוכית 23

לא מן הנמנע ש"זהו זה" הייתה מדורת השבט עוד לפני שהמציאו את הביטוי הזה, ולשיאה היא הגיעה בעונת השידורים של 1985/1986, עם צוות המנחים הקבוע הקלאסי - מוני מושונוב, שלמה בראבא, דב'לה גליקמן וגידי גוב. לצדם הופיע מדי שבוע שלמה גרוניך שהציג שיר חדש, לפעמים שניים - וגם אמנים אורחים מהשורה הראשונה של עולם הבידור התארחו בתוכניות והציגו ממיטב שיריהם. בעידן שלפני MTV בישראל, ביצועי השירים ב"זהו זה" היו הדבר הכי קרוב לוידיאו-קליפים. מי שמצא את עצמו על המסך בין הפינות של קוטנר ויאצק, יכול היה להבטיח לעצמו הצלחה גדולה במצעדים וחנויות התקליטים.

וכך, ב-28 ביולי 1987, במהלך הפרק הפרודי על "גברתי הנאווה", דני בסן התארח ב"זהו זה" - והשאר היסטוריה. בסן, מוקף בלהקת רקדניות ושאר ניצבים ביצע את השיר בצורה דרמטית, כאשר בקרשנדו של השיר הצטרפו אליו כל הניצבים, כולל אחד מוני מושונוב. השיר הפך ללהיט יותר מחצי שנה אחרי שכבר יצא מהמצעד השבועי, ובסוף אותה שנה, כאמור, הוא זכה להצלחה יחסית במצעד השנתי.

דני בסן מתארח ב"זהו זה"

אלא שהשיר, שמתאר את ההתדרדרות הנפשית, המוסרית והמסחרית של כוכב גדול (לא מן הנמנע שרוטבליט הושפע מסיפורו האישי של סולן תיסלם) אינו הסיפור האמיתי באותו קטע של "זהו זה". דקה ו-24 שניות לתוך הקטע, נראים הניצבים שיושבים מסביב לבסן כשהם משחקים באש - תרתי משמע. הצעירים אוחזים בידם כלי נשק מסוג "זיקוק", ומתחילים להתפרע איתו בצורה מסוכנת, ככל הנראה כמחאה על עסקת ג'יבריל ו/או היחס של צה"ל באותם ימים לתושבי הגדה. (באופן לא מפתיע, שנה לאחר הצילומים החלה האינתיפאדה הראשונה). כתוצאה מאותו משחק מסוכן, שיערה של אחת מהרקדניות עלה באש. דני בסן, שידע אמנם להטיף לכוכבים אחרים "לעשות משהו בשביל מישהו", התעלם במפגיע. האש כובתה, אך בסן המשיך לשיר. מעניין לציין שבאופן נדיר, קטעי הקישור המוזיקליים בפרק בוצעו בשידור חי.

כדאי לציין שעל עטיפת אלבום הבכורה של דני בסן, ממנו לקוח השיר, נראית דמותו של בסן, כשעליה נראית דמות אחרת, שכמו מיידה עליה אבן. האם מדובר ברמז מטרים לאירועים האלימים שיגיעו במהלך הקליפ? כך או כך, שר הביטחון דאז יצחק רבין לא פצה פה על ההתקוממות המתועדת, זאת למרות שהוא מוזכר בבירור בשיר על ידי בסן שר: "תראה מלמעלה עד למטה יש אותו מרחק, ואז תלמד מי יהיה האחרון אשר יצחק". האם השיר ניבא את רצח רבין? אין לנו שום עדויות שסותרות את זה. להבדיל אלף הבדלות, גם מפקד גזרת ג'נין, אל"ם גבי אשכנזי, בחר להתעלם מהתקרית המסוכנת שנחשבת לפורצת דרך בשיטות הטרור של החצי השני של שנות השמונים. ייתכן כי ההצתה באולפני הטלוויזיה החינוכית ברמת אביב היו ההשראה לגל ההצתות שהשר לביטחון פנים גלעד ארדן בדה מלבו בנובמבר 2016? במפתיע או לא, תיסלם השתתפו בשנת 2011 בהופעה סודית בתל אביב למען הברים בתל אביב שנפגעו מחוק העישון של גלעד ארדן. בהופעה, תחת הכותרת "מעשנים ביחד", נכח גם שר החינוך דאז, גדעון סער. תחליטו אתם אם זה חשוד או לא.

רגע ההתלקחות הדרמטי

המקרה טויח ולא נחקר. אף ארגון טרור לא לקח אחריות על המעשה, מה שעורר גל שמועות שמדובר במעשה פלילי - אך משטרת ישראל מעולם לא חשפה את פרטי החקירה. המצית האלמוני יצא מהאירוע ללא עונש, והפרמננט של בנות ישראל נשאר בסכנת התלקחות מאז 1986 ועד היום. באופן אירוני, הייתה זו מתולתלת בשם רוני דלומי שהחזירה את השיר לכותרות בשנת 2009, כשהופיעה עם השיר בגמר "כוכב נולד 7" בחוף הדקל באילת. הביצוע המצוין שלה זכה לביקורות נלהבות מהשופטים גל אוחובסקי, צדי צרפתי, מרגול ובעיקר מהקהל ("ביצוע אש", "זמרת לוהטת", "רוני הציתה בי להבה"). הביצוע הביא לה קרוב למיליון הצבעות, שהספיקו לה כדי לגבור על ולדי בלייברג, שם שהספקתם לשכוח בעשור האחרון וסיכוי סביר שתשכחו עד סוף הכתבה שתגיע עוד שורה אחת.

ולדי בלייברג, רוני דלומי. יוני טובלי
עוד אחד מנפגעי הקונספירציה של "זהו זה" ודני בסן, ומישהי שדווקא הרוויחה. ולדי בלייברג עם רוני דלומי/יוני טובלי

כִּי אַחֲרֵי כְּכַלּוֹת הַקּוֹל וְהַתְּמוּנָה
מִישֶׁהוּ יָכֹל לִשְׁאֹל בְּלִי כַּוָּנָה
מָתַי בַּפַּעַם הָאַחֲרוֹנָה
עָשִׂיתָ מַשֶּׁהוּ בַּשְּׁבִיל מִישֶׁהוּ

- יענקל'ה רוטבליט, "ככלות הקול והתמונה"

הערב, בתוכנית "מה נסגר" בכאן 11, מבטיחים לחשוף את הסיפור האמיתי של ההצתה המסוכנת בתוכנית "זהו זה" ההיא, כמו את דמותו של המצית שמתהלך בינינו בחופשיות. זהותו, הידועה לכולנו, עומדת להפתיע רבים. צפו למעלה בקטע מתוך התחקיר המצמרר.

5
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully