וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דומם צומח

ים המאירי

19.1.2006 / 17:03

מדי שבוע תציג ים המאירי פסל חוצות, שמקשט או מטנף את המרחב הציבורי. הפעם, איך הגיע קוף הפוך לטיילת?

בנובמבר 98' צמח פרי אקזוטי ענק בטיילת תל אביב. צורתו אליפטית, צרה, פלחיו הפוכים, צבועים אדום-חום. בקודקודו פרח, ממנו נמשך חוט פלדה, שעליו ניצב לא פחות ולא יותר קוף שחור. הקוף הפוך, ראשו מופנה לשמיים. החיה מזנקת לאוויר, אבל היא אחוזה במצב של טעות, מלכודת של בדיחה אכזרית. מהפשטות הסכמטית של הפסל מתפתחת הזיה: ניסיון לשמור על שיווי משקל, להמשיך בטיפוס בודד כנגד כוחות הטבע. הפסל מנסה הן להתנגד לכוח הגרביטציה והן לחיות אתו בשלום. האם הקוף הוא רמז מיתולוגי למלאך שסרח ונפל מן השמיים? האם הקוף מסמל התנהגות בעולם בני האדם? החיפוש אחר איזון, מצב התלוי בתווך, השתוקקות חסרת תקווה. הוא מוצב במקום בו האדם נמצא בין המרחבים והאופק, לבין החיים העירוניים.

"מעבר לתחום", זה שמו של הפסל, שמתנשא לגובה של חמישה וחצי מטרים. הוא מזדקר במרכז רחבה עגולה גדולה, בירידה לחוף הים מהטיילת, פינת טרומפלדור מצדו השני של הכביש. ד"ר מיכה לוין, יועץ ראש העיר לענייני אומנות, התייחס בשעתו להצבתו של הפסל "מעבר לתחום": "בעיני זה פרי טרופי בלתי מזוהה, מעליו משהו דמוי חבצלת מים, וקוף שמשתעשע על ענף. הפסל מרוויח נוף ים, והים מרוויח את יופיו של הפסל. השאלה שתמיד נשאלת היא מדוע הקוף הפוך".

"הטעות הכי גדולה של אנשים, היא חוסר כנותם להקשיב למה שהם חשים כאשר הם נחשפים ליצירה. הבעיה מתחילה כשהם מנסים להבין מה רצה הפסל להגיד", אמר בנוגע ל"מעבר לתחום", האיש שיצר אותו, צדוק בן דוד.

בן דוד, מנס ציונה במקור, חי ב-30 השנים האחרונות בלונדון, הציג בבירות מערב אירופה, וייצג את ישראל בביאנלה בוונציה בשנת 88'. שמור לו מקום מרכזי בין פסלי שנות השמונים הישראלים, הוא מפסל סימנים לאבולוציות בהן לא ניתן לדעת מה יקרה בעוד רגע, פסלים שעוסקים בנושאים של גרביטציה, קווי אופק וחיות ומיתולוגיות.

ברקע של הפסל לכיוון מערב אכן יש חול, ים ושמיים. הרבה מאוד אנשים עוברים לידו, החל משעות הבוקר המוקדמות. אלא שהפסטורליה מופרת על ידי עורק תנועה מרכזי וסואן מצדו השני של הפסל, זה שקורע את הים מהעיר, לפני חומה בצורה של מלונות חוסמי בריזה. לאורך הטיילת מצטרפים אל הפסל מעת לעת תרומות נוספות לנוף, בדמות שלטי ענק מסחריים מתחלפים, קצת שונים מהפרי המגודל עם החיה הדרוויניסטית שתלויה במהופך, בפוזיציה שמיימית.

צדוק בן דויד, "מעבר לתחום", הטיילת פינת טרומפלדור, תל אביב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully