וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יורים ומציירים

עינב רבינוביץ'. עיצוב אילוסטרציה: פיני אסקל

18.7.2006 / 9:50

עינב רבינוביץ' מבקשת מצה"ל להפסיק לחנך את הלבנונים עם כרוזים מגוחכים. בונוס מיוחד: מעצבים את הכרוז הבא

פעם, לפני ארבעים שנה, כששידורי טלוויזיה בישראל עמדו על הפרק, בן גוריון התנגד להם בתוקף וטען שהדבר יוביל לדרדור הנוער והטעם הישראלי. לאחר 1967 וכיבוש השטחים הוא לבסוף השתכנע, שנוכחות ישראלית טלוויזיונית תהיה חיונית גם על מנת להתחרות עם התעמולה הירדנית, וגם לשמש ככלי חינוך חשוב לתושבי השטחים.

אפשר להתווכח האם הטלוויזיה באמת פגעה בטעם הישראלי, אבל מה שבינתיים בטוח, בד בבד עם החזרה 20 שנה אחורה (כמו שהרמטכ"ל הבטיח), נראה שגם צה"ל חוזר לשיטות הישנות של "חינוך האוכלוסיה האזרחית".

צה"ל, כצבא נאור והומני, החליט להפעיל לחץ על הממשלה הלבנונית והוא מנסה לשכנע אותה שכדאי לה שתעיף את נסראללה משטחיה, באמצעות שיגור כרוזים מעוטרים בקריקטורות. בכל זאת, לבנון היא שוויץ של המזרח התיכון, ובטח יש שם כמה ערבים שמבינים באמנות, לא?

הקריקטורה עצמה מאד פשוטה - נסראללה נראה כנחש שבא להכיש את ביירות ואילו מתווסף הכיתוב – "אתם חושבים שהוא אח, אבל הוא נחש". עם כל הטכנולוגיות החדישות שלו, צה"ל יכול היה להשקיע יותר באמנות, במקום לשגר קריקטורה שלא הייתה עוברת את העריכה של "הארץ".

הקריקטורה נראית כמו תעמולה זולה, מהסוג שתמיד גורם לנו לקטר, כשהיא מופיעה בעיתונים מצריים או סעודיים. מעניין מה הייתה תגובת דובר צה"ל, לו הייתה זו קריקטורה לבנונית שבמקום נסראללה, היתה לועגת לאולמרט או עמיר פרץ.

במבט שני, נסראללה נראה גם קצת כמו שד שברח מאיזה בקבוק ולא ממש יודעים איך להחזיר אותו (אם תשאלו אותי, הדימוי הזה הרבה יותר מתאים לו מאשר נחש). כנראה שגם בצה"ל מודעים לכך שזו לא בדיוק הדרך היעילה ביותר לשכנע את העם הלבנוני בצדקת דרכנו, ולכן, רק ליתר בטחון, מפציצים את חצי ביירות. אם הם לא ישתכנעו בטוב כמו אנשים תרבותיים, לבטח פצצה של טונה על הבית תשכנע אותם.

צה"ל חושב, ואולי בצדק, שדרך אמנות באמת אפשר לשכנע את הלבנונים, שנסראללה הוא אויב שלהם לא פחות משלנו. אי אפשר להתעלם מהעובדה שלפעמים אמנות יכולה להצית מהומות ולהביא לשינוי, ולראיה המהומות בעקבות הקריקטורה של מוחמד בעיתון דני נידח לפני חצי שנה, אבל בינתיים, אף יצירת אמנות, טובה ויפה ככל שתהיה, עוד לא הצילה חיים של אף אחד.

למרות שהיה עדיף לכולנו אם המלחמה הזאת הייתה מתנהלת מעל דפי העיתון ובחלופות כרוזים משני הצדדים, נראה לי שאנחנו עדיין די רחוקים מהיום בו "נכותת חרבותינו לאתים", או במקרה הזה לעטים, איתם נצייר קריקטורות. אני בטוחה שתושבי הצפון היו שמחים יותר לקבל כרוזים הביתה במקום טילים, ומי יודע, אולי אפילו היינו משתכנעים שאולי כדאי לנסות ולדבר איתם.

אבל עד שנגיע לאותה אחרית הימים, אולי כדאי שצה"ל יפסיק לנסות לחנך את האוכלוסייה הלבנונית באמצעים נלוזים כל כך, ויתחיל להתייחס אליה כאל בני אדם. אם בצה"ל חושבים, שזה מה שיעניק לנו את התואר של צבא נאור, אולי כדאי שבפעם הבאה שהוא מפיל כרוזים לשטח לבנון, הוא גם יראה מה הנזק שהפצצות שלו גרמו.


*** בהשראת הכרוז, ומתוך רצון לסייע לכוחות הביטחון בתחומים בהם אינם בוחשים בקלות, עיצבנו לצה"ל כרוזים אלטרנטיביים, ואתם מוזמנים להציע גם כרוזים משלכם בכתובת warnorth@walla.com

כרוז חסן נסראללה נחש שחילק צהל בלבנון. דובר צה"ל
הכרוז שצה"ל מפזר בלבנון/דובר צה"ל
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הכרוז בגירסתו העברית/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
כרוז נוסף שצה"ל מפזר בביירות-רבתי/מערכת וואלה!, צילום מסך
כרוז פקטיבי - לא חראם (מירן נודל). אסור להשתמש
מאת: מירן נודל/אסור להשתמש
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מאת: ארבל רצין/מערכת וואלה!, צילום מסך
פלייר פקטיבי מירן נולד. אסור להשתמש
מאת: מירן נודל/אסור להשתמש
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מאת: אביחי ברוך/מערכת וואלה!, צילום מסך
פלייר פקטיבי מירן נולד. אסור להשתמש
מאת: מירן נודל/אסור להשתמש
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מאת: ארבל רצין/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מאת: אביחי ברוך/מערכת וואלה!, צילום מסך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully