וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ספירת מלאי

עינב שיף

11.5.2009 / 1:36

מהו השיר המושמע ביותר שיוסי בנאי כתב או ביצע? וואלה! תרבות מציינת את יום השנה למותו של אמן גדול בפרויקט מיוחד

השיר המושמע ביותר של יוסי בנאי שבוצע ונכתב על ידו הוא "אני וסימון ומואיז הקטן" שהושמע ב-10 השנים האחרונות 1,772 פעמים בגרסתו האחת ועוד 708 פעמים בגרסתו השנייה. עם זאת, אם מצרפים את נתוני 2 הגרסאות של "יש לי ציפור קטנה בלב" מקבלים 3,175 השמעות בסך הכל.

את הבדיקה ערכנו בוואלה! תרבות בשיתוף עם אקו"ם במיוחד לציון יום השנה למותו של יוסי בנאי (שהלך לעולמו ב-11 במאי 2006) על מנת לנסות ולבחון כיצד שרדו כמה מנכסי צאן הברזל של התרבות הישראלית את תחילתה של המאה ה- 21 ואת רוב העשור הראשון שלה. הבדיקה נערכה בשני שלבים כשתחילה נבדק מהו השיר המושמע ביותר שבנאי כתב ולאחר מכן השיר המושמע ביותר אותו בנאי ביצע.

השירים שיוסי בנאי כתב

למקום הראשון הגיע כאמור "אני וסימון ומואיז הקטן", שהושמע כ- 1,772 פעמים ב- 10 השנים האחרונות בביצועו של בנאי, ולכן גם כבש את ראשות טבלת השירים המבוצעים. חנן יובל, שהלחין את השיר, נזכר כיצד הובא בפניו אחד השירים האהובים ביותר בתרבות הישראלית. "מי שהגיש לי את הטקסט שלו היה דודו אלהרר", מספר יובל בשיחה מוונציה. "הלחן ממש לא התלבש, כי עבורי יוסי היה דמות נערצת כי הוא היה במאי שלי בלהקת הנח"ל ובשבילי הוא היה גדול מהחיים. עוד לא הייתי אז על תקן של מלחין. אז התחיל תהליך שבו בנאי היה מצלצל ורוצה לבוא לשמוע והייתי אומר לו 'רק עוד תיקון קטן', כשבעצם לא נגעתי בזה. בסוף הוא אמר 'אני מגיע, מה שיש יש'. כשהוא בא, היה טקס שלם של התנצלות ומאז היה קוד של התנהגות, הוא היה אומר 'חנן, בלי רבע שעה של התנצלות'.

איך אתה זוכר את יוסי?

"מי שביים אותך בלהקת הנח"ל נחרת לך כדמות. הוא היה ענק בענקים. הוא נתן לי דברים שעד היום, במשך 40 שנים, אני משתמש בהם. המחוות הקטנות, הסיפורים הקטנים. הוא היה איש אמנות שקשה להסביר מה הוא היה. הוא היה אמן במובן הרחב ביותר, שכל הגדרה עושה עוול להגדרות אחרות. הפעם האחרונה שפגשתי אותו הייתה 10 ימים לפני מותו ולא ידעתי שהוא הולך למות. באתי אליו לבקשתו של חתן, שביקש להביא לכלתו שיר בכתב ידו של בנאי. הלכתי אליו והוא עשה את זה ברצון. 10 ימים אחרי זה הוא נפטר, ופשוט לא ידעתי".

למקום השני והרביעי ברשימת השירים אותם כתב בנאי, הגיע השיר "יש לי ציפור קטנה בלב", בשני ביצועים שונים של יגאל בשן. הביצוע הראשון, בעיבוד של צדוק יורם הגיע ל- 1,694 השמעות ואילו השני, בעיבוד של אלונה טוראל הגיע ל- 1,377 השמעות, שביחד הופכים אותו למעשה לשיר המושמע ביותר אותו בנאי כתב. יגאל בשן מספר, שהשיר החל ממפח נפש בגלל טקסט אחר שכתב בנאי, "בין ארוחה לארוחה". "בשנת 1974 יוסי בנאי ביים הצגה של הגשש החיוור ופנה אליי שאטפל בשירים", מספר בשן. "הלחנתי את שניהם, שניהם התקבלו באהבה גדולה. כמה ימים לאחר מכן קרא לי המפיק האגדי פשנל, ואמר לי שהם לוקחים רק שיר אחד. השיר השני, 'בין ארוחה לארוחה', היה שיר אקטואלי עם מילים מדויקות והיה חבל לי שהם לא לקחו אותו. יוסי ראה שאני פגוע, ניגש אליי ואמר לי 'יש לי ציפור קטנה בלב והיא עושה בי מנגינות', עכשיו לך הביתה ותסיים את השיר הזה. מאז אני שמח מאד שהם לא לקחו את השיר".

"הוא היה בן אדם מדהים, גדול מהחיים", מוסיף בשן. "הוא חסר נורא בתרבות הישראלית".

בהמשך המצעד השירים המושמעים ביותר אותם כתב בנאי נמצאים "ספירת מלאי", שהגיע ל- 1,481 השמעות. "מרוב אהבה" הגיע ל- 1073 השמעות ו"שיכור ולא מיין" הגיע ל- 814 השמעות. ביצוע נוסף של "אני וסימון ומואיז הקטן" הגיע ל- 708 השמעות. שני השירים החדשים ביותר ברשימה הם "גרה מול המים", שביצעה ריטה והגיע ל- 671 השמעות ואילו "תרנגול כפרות", שבוצע יחד עם מיכה שטרית ויצא סמוך מאד למותו של בנאי צבר בשלוש שנים אלו 572 השמעות. נתון מעניין נוסף הוא מיקומו של "זמזם את החיים", השיר שביצעה שלישיית הגשש החיוור והגיע למקום הגבוה ביותר מבין שיריהם ברשימה, עם 252 השמעות (מקום 17).

הרשימה המלאה

1."אני וסימון ומואיז הקטן", גרסה א' – 1,772 השמעות
2."יש לי ציפור קטנה בלב", גרסה א' – 1,694 השמעות
3."ספירת מלאי" – 1,481 השמעות
4."יש לי ציפור קטנה בלב, גרסה ב' – 1,481 השמעות
5."מרוב אהבה" – 1,073 השמעות
6."שיכור ולא מיין" – 814 השמעות
7."אני וסימון ומואיז הקטן" – "708 השמעות
8."אני גרה מול המים" – 671 השמעות
9."אני שר להעביר את הזמן" – 637 השמעות
10."תרנגול כפרות" – 572 השמעות

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל

השירים שיוסי בנאי ביצע

במצעד השירים אותם ביצע בנאי, "הגבירה בחום", ביצוע של אילנה רובינא ובנאי למילים של ג'וזף מוסטאקי, הגיע בצמוד ל"אני וסימון ומואיז הקטן" עם 1,772 השמעות במקום הראשון. "ספירת מלאי" הגיע למקום השלישי עם 1,481 השמעות ואילו "ערב עירוני" במקום הרביעי עם 1,186 השמעות. הפתעות נוספות ברשימה הן המיקום הנמוך של "בחולות" שכתב חיים חפר, שהגיע למקום ה- 25 עם 186 השמעות בלבד ב- 10 השנים האחרונות והמיקום המפתיע של "אהבה בת 20" שכתב ז'אק ברל, והגיע למקום ה- 76 ברשימה, עם 57 השמעות בלבד.

מנכ"ל אקו"ם, יוריק בן דוד, סיכם ואמר כי "כל הנתונים הללו מעידים על אומן ויוצר גדול. יוסי בנאי הינו אחד מעמודי התווך של היצירה הישראלית. גם היום, 3 שנים מאז מותו, כמות ההשמעות והשימוש ביצירותיו עצום. כארגון השומר על זכויות היוצרים חשוב לי לציין, כי גם ליוצרים שאינם אתנו עוד, ישנה שמירה על זכויותיהם ויצירותיהם, שכן תמלוגי ההשמעות מועברים ל'יורשים' שנקבעו על ידי היוצר מבעוד מועד. יוסי בנאי יישאר לנצח אחד היוצרים הבולטים והמוערכים בתרבות הישראלית".

הרשימה המלאה

1."אני וסימון ומואיז הקטן", גרסה א' – 1,772 השמעות
2."הגבירה בחום" – 1,772 השמעות
3."ספירת מלאי" – 1,481 השמעות
4."ערב עירוני" – 1,186 השמעות
5."את הלילה שלך מרגיעים" – 1,080 השמעות
6."מרוב אהבה" – 1,073 השמעות
7.“NON DEMANDE EN MARIAGE” ("לא אבקש את ידך") – 862 השמעות
8."שיכור ולא מיין" – 814 השמעות
9.“METEQUE" ("ימים ולילות של אהבה") – 715 השמעות
10."אני וסימון ומואיז הקטן", גרסה ב' – 708 השמעות.

  • עוד באותו נושא:
  • יוסי בנאי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully