וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"אנחנו עומדים לגמרי מאחורי עג'מי"

אייל דץ ופנחס וולף

7.3.2010 / 18:08

מנכ"ל קרן הקולנוע הישראלי שתמכה בסרט, מגן על קובטי בשיחה עם וואלה! תרבות מלוס אנג'לס: "איני אוהב את דבריו באופן אישי, אבל זכותו לחשוב ולומר מה שהוא מרגיש. אנחנו גאים בפרויקט הזה שהביא עשרות אלפי ערבים-ישראלים לקולנוע"

תאגיד כאן

(קובטי אומר את המשפט המדובר, באדיבות רשות השידור)

לצד התגובות הנזעמות במערכת הפוליטית על דבריו של סכנדר קובטי, במאי הסרט "עג'מי" לפיהם "הוא אינו מייצג את ישראל", היו גם כאלו שיצאו להגנתו. חבר הכנסת אחמד טיבי אמר לוואלה! תרבות, כי "הדברים של קובטי מבטאים את הרגשתו והם אנושיים וטבעיים. אמנים לא אמורים לייצג מדינה ואידיאולוגיה של מדינה. הדרישה ממנו לייצג את ישראל כפי שנשמעה היום היא בעלת מוטיבים יהודיים וציוניים, כפי שהתבטאו כמה מדוברי הימין".

טיבי הוסיף ואמר כי "זה נכון שהסרט ממומן ומיוצר בישראל ולכן טכנית הוא מייצג את המדינה, אבל מבחינת רגשות או הזדהות הבמאי או השחקנים לא יכולים לייצג את הממסד שמקפח את
תושבי יפו ומנציח את הפער נגד האזרחים הערבים באשר הם, לרבות בעג'מי. לא אתפלא אם חלק מדוברי הימין יבקשו ממנו להתעטף בדגל ישראל ולהכיר בישראל כמדינה יהודית. יש גבול לכל תעלול".

כתרי שחורי, מנכ"ל קרן הקולנוע הישראלי שתמכה בסרט אמר כי באופן אישי, אינו אוהב את דבריו של של קובטי. עם זאת, שחורי אמר כי הוא "מכבד את הזכות הבסיסית של כל אדם לחשוב מה שהוא חושב ולהרגיש את מה שהוא מרגיש. יש וחפש ביטוי וחופש יצירתי וגם אם אני לא אוהב את זה, זכותו לחשוב אותם. השקענו בסרט ולא נתנו כסף לבמאי ואני שמח שעשינו זאת".

"קיבלנו פריוקט שהוגש על ידי שני במאים קראנו על פי נהלי הקרן, מצאנו בו פוטנציאל חזק ביותר", הוסיף שחורי. "השקענו בסרט, אנחנו עומדים לגמרי מאחוריו ואנחנו שמחים עם הסרט. אם 200 אלף איש באו לארץ לראות את הסרט כולל עשרות אלפי ערביי ישראל שלא חלמו להגיע לקולנוע, כנראה שבחרנו נכון".

גם רני בלייר, יושב ראש איגוד הבמאים, נחלץ להגנתו של קובטי לאור המתקפה: "סכנדר קובטי הוא חבר איגוד הבמאים, סכנדר הוא אדם פרטי ואוטונומי וזכותו להביע את כאבו כאזרח סוג ב' במדינה המתעקשת להתכחש לשיוויון הזכויות בין יהודיה וערביה", אמר בלייר לוואלה! תרבות.

"דעותיו של קובטי מבוססות על הדרך הקשה שעשה עד היום כערבי ישראלי יפואי שחווה את חווית ההשפלה כאזרח שאינו שווה זכויות", הוסיף בלייר. "את הסרט 'עג'מי' יצרו שני במאים, ירון היהודי וסכנדר הערבי, הסרט מבטא כאב של אזרחים במדינה שעוינת את דעתם, דתם ומוצאם ולסכנדר יש את הזכות לומר שהוא אינו מייצג את ישראל כאדם וכיוצר, אלא את כאבם של ערביי ישראל. לא יעלה על הדעת שאמן בעל זכות חופש ביטוי מלאה במדינה דמוקרטית ייאלץ לחתום על כל נייר נאמנות כלשהו, יהא השלטון אשר יהא".

כאמור, הבוקר הושמע בחדשות ערוץ 2 ראיון עם קובטי שבו הוא אומר, כי "זה דבר טכני. כתוב 'ישראל' כי הכסף מגיע מישראל. אני לא יכול לייצג מדינה שאינה מייצגת אותי. אני לא נבחרת ישראל".

זוהי לא הפעם הראשונה שקובטי מעורר סערה. לפני כעשרה ימים הוא תקף את ישראל בחריפות בראיון שהעניק למגזין The National היוצא לאור באבו דאבי, בירת איחוד האמירויות. "קובטי מגנה את השימוש התעמולני שעושה מדינת ישראל בסרט", נכתב במגזין. "לדבריו, אין לפלסטינים החיים בישראל (הכוונה לערבים-ישראלים, א.ד) זכויות שוות, מתייחסים אליהם בגזענות ונאסר עליהם ללמד את ההיסטוריה או התרבות שלהם".

sheen-shitof

מחיר חסר תקדים

המכשיר של הישראלים שהמציאו את מסירי השיער בהנחה בלעדית

בשיתוף Epilady

"אין נאמנות- אין תקציב לסרט"

בתגובה לדברים אמרה שרת התרבות והספורט לימור לבנת, כי "בזכות כספי מדינת ישראל, ממנה מנסה כעת סקנדר קובטי להתנער, הופק הסרט עג'מי והגיע למועמדות לאוסקר".

לדבריה, "ללא תמיכת המדינה, קובטי לא היה צועד הלילה על השטיח האדום. בשם החופש האומנותי והפלורליזם, תוקצב הסרט בלמעלה משני מיליון שקלים. עצוב שבמאי שנתמך על ידי המדינה, מתנכר למי שאפשרו לו ליצור ולהתבטא. לשמחתי, כל השותפים האחרים לעשיית הסרט רואים עצמם חלק ממדינת ישראל וגאים לייצג אותה בטקס האוסקר כשגרירים של עשייה תרבותית חופשית".

ח"כ מיכאל בן ארי (האיחוד הלאומי) הודיע בעקבות דבריו של קובטי כי הוא יוזם תיקון לחוק הקולנוע המהווה את הבסיס להקצאת הכספים לקולנוע הישראלי ממדינת ישראל. על פי הצעת החוק, "מתן תמיכה בסרט, לא תינתן, אלא אם כן עורכי הסרט, מפיקיו הבמאים, והשחקנים שמשתתפים בסרט, יחתמו על הצהרת נאמנות, למדינת ישראל, לסמליה ולערכיה היהודים והדמוקרטיים", אמר בן ארי.

לדבריו, "לא ייתכן כי יוצרי סרט שאינם נאמנים למדינת ישראל דוגמת יוצרי הסרט עג'מי, יזכו בתקציבים מטעם המדינה בשעה שהם מצהירים מעל כל במה אפשרית כי הם כלל לא מייצגים את ישראל וכלל לא שייכים למדינת ישראל. אין לי בעיה עם חופש הביטוי של כל יוצר ויוצר המתגורר בישראל, אך מי שרוצה לזכות גם בתקציב של המדינה חייב להביע נאמנות לעריכה, מוסדותיה, ויסודותיה".

הפורום המשפטי למען ארץ ישראל שלח היום מכתב נוקב ללבנת ובו הוא דורש בין היתר לפסול את מועמדתו של "עג'מי" לאוסקר. נ"בקשכם לדרוש מהבמאי לחזור בו מהצהרתו, ולהבהיר כי הוא מגיע לתחרות כמייצגה של המדינה, ובמסגרת זו אינו יוצא כנגדה". נכתב במכתב. "במידה ויסרב להצהיר הצהרה כזו, אנו סבורים כי מן הראוי הוא להסיר לאלתר את מועמדותו מתחרות האוסקר, ולהודיע לאקדמיה האמריקאית כי הסרט עג'מי איננו מייצג את המדינה וככזה להסירו מהתחרות".

הסרט "עג'מי" יתמודד הערב על פרס האוסקר לסרט הזר הטוב ביותר בטקס האוסקר ה-82, שיתקיים הלילה בלוס אנג'לס. על פי ההערכות בהוליווד, סיכוייו של הסרט לזכות נמוכים.

(פרסום ראשון: 12:08)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully