וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מטען הכאב

עינב שיף

18.4.2010 / 12:29

למעלה מ-20 שנה לא ביצעה רבקה זהר את "מה אברך". עכשיו היא חוזרת לקלאסיקה ומספרת מה גרם לה לשנות את דעתה ומי היא היתה רוצה שיבצע את השיר במקומה

אבי כהן

(צילום: אבי כהן, עריכת וידאו: רן צימט)

פגישה מקרית אחת ברחוב דיזינגוף גרמה לרבקה זהר לשנות החלטה בת למעלה מ-20 שנים ולשיר שוב את "מה אברך", השיר המזוהה ביותר עמה וגם אחד השירים הבולטים בכל יום הזיכרון אי פעם. "פעם היו לי שתי בעיות עם השיר", היא מספרת בראיון לוואלה! תרבות, לקראת שידור מיוחד של ערוץ 10 בערב יום הזיכרון בו תבצע את השיר. "הבעיה הראשונה היתה עם המילים 'הנער הזה – עכשיו הוא מלאך, לא עוד יברכוהו, לא עוד יבורך' והרגשתי כאילו אני מונעת מהאנשים תפילה במילים האלו. בנוסף, הקובלנה הזו בסוף, 'לו אך ברכת לו חיים', היתה מתריסה מדי עבורי".

"ואז", ממשיכה זהר, "מגיע אליי אדם ברחוב ומספר לי בדמעות שהוא איבד את בנו במלחמת ששת הימים והשיר הזה הוא הדבר היחיד שמביא לו נחמה. פתאום חשבתי על זה שיש דור שלם שנושא את השיר הזה עמו ולצערנו יש גם דור חדש שהשיר על גבו. החלטתי שצריך לשיר את השיר הזה כי צריך לתת לכאב הזה את הרגע שלו, למרות שהחיים לא נגמרים".

רבקה זהר. אבי כהן
מחזירה את "מה אברך" לחיים. רבקה זהר ומקהלת הילדים בחזרות לביצוע של "מה אברך"/אבי כהן

אז איך את ניגשת לשיר הזה היום?

"כשאני מגיעה לשורה 'לו אך ברכת לו חיים' אני שרה 'אלוהים, שמור עליו לעולמים', כי ככה אני מרגישה היום, כי החיים לא יכולים להיגמר בשורה הזו. אבל אני מבינה למה רחל שפירא, מחברת השיר, לא הסכימה לשנות שורות ממנו. זה שיר שהוא אחד הנכסים שלנו ולמרות שיש בו מילים לא קלות, אנשים מוצאים בו נחמה, זה תורם לשלוותם הפנימית".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית

את זוכרת את הפעם הראשונה ששרת אותו אחרי שהחלטת לחזור ולבצע אותו?

"כן, זה היה בבית, מול המראה, כדי להתאמן ולבדוק אם אני מתחברת מחדש וגיליתי שבעצם כל השנים האלו כאילו לא חלפו, כאילו אתמול שרתי אותו. שמתי לב שהשיר היום מקבל בגרות כלשהי, בגרות של החיים. הרי 'מה אברך' הוא לא כולו עצב, יש בו ארבעה בתים של ברכות ורק עם הסוף צריך להתמודד".

ההיסטוריה של "מה אברך" לא נובעת רק מהקשר הטעון שלו ליום הזיכרון. זה היה גם השיר הראשון של רחל שפירא שהולחן ושהפך גם לשירה הבולט ביותר של זהר לצד "זמר שלוש התשובות". "אני זוכרת את הפעם הראשונה ששמעתי את הלחן שלו", משחזרת זהר. "יאיר רוזנבלום ז"ל בא לחזרה של להקת חיל הים, אמר לי 'בואי רגע הצידה' והשמיע לי את השיר. התגובה הראשונה שלי היתה 'איך מישהו בכלל יגיב לשיר כזה?' ובאמת בהופעה הראשונה שביצעתי אותו, עם הלהקה מול חיילים, לא ידעתי אם בסוף ימחאו כפיים. בסופו של דבר התגובה היתה מדהימה".

עכשיו כשאת חוזרת לבצע אותו, תשקלי להקליט אותו מחדש?

"בהחלט יתכן שאעשה אלבום בעקבות ההופעות שלי (הקרובה שבהן ב-30 באפריל ברדינג 3 בתל אביב - ע.ש). יכול להיות שגם אקליט אותו מחדש".

אם היתה לל אפשרות לתת את השיר לזמרת אחרת, מי היית רוצה שתבצע אותו?

"האמת שזו לא שאלה קשה, כי כרגע לא עולה לי אף שם בראש. היחיד שכן הייתי רוצה שיבצע את השיר הוא בריאן אדמס, שאני אוהבת את המנגינות שלו. אבל בכל מקרה, מי שישיר את זה צריך שיהיה בקול שלו טוהר. זה הסוד שלו".

רבקה זהר תופיע הערב (ראשון) באירוע המרכזי של ערוץ 10 ליום הזיכרון, בשידור ישיר מהאמפיפארק בראשון לציון, החל מ-21:45

ב-30 באפריל תופיע זהר בהופעה מלאה במועדון רדינג 3 בתל אביב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully