וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"תחשבו טוב טוב עם מי אתם מקיימים יחסי מין"

עינב שיף

13.6.2010 / 23:55

זו עצתו של המשורר והסופר יצחק לאור, בתגובה להפגנות נגד האירוע בהנחייתו שהתקיים בסינמטק תל אביב. "הוא צריך לקום ולהתנצל", אומרת אשכר אלדן כהן, הטוענת כי נאנסה על ידו

המאבק בין הנשים הטוענות כי המשורר והסופר יצחק לאור הטריד ואף אנס אותן נמשך הערב (ראשון) בעוצמה יתרה בהפגנה קולנית שנערכה ברחבת סינמטק תל אביב. הסינמטק אירח את ערב ההשקה לגליון מס' 22 של כתב העת "מטעם" אותו עורך לאור. היתה זו הופעה פומבית ראשונה לאחר התפוצצות הפרשה שבמסגרתה הואשם לאור, בעיקר במסגרת כתבת תחקיר של "המקור" בערוץ 10, כי הטריד מינית ואף אנס נשים שונות. ההחלטה לערוך את ערב ההשקה בסינמטק עוררה ביקורת חריפה בקרב אותן נשים נגד מנכ"ל הסינמטק אלון גרבוז, שסירב לבקשתן לבטל את האירוע.

כך, מחוץ לרחבה התייצבו כ-30 נשים וגברים בראשות המתלוננת הבולטת ביותר בפרשייה, אשכר אלדן כהן, כשהן נושאות שלטים נגד לאור, נגד הסינמטק וגם נגד רשת שוקן, הממשיכה לפרסם מאמרים פרי עטו של לאור בעיתון הארץ. "זו בושה וחרפה שהאירוע הזה מתקיים", אמר מיכאל בלק, אחד המפגינים הבודדים ממין זכר במקום. "אם לאור היה חשוד בגניבה של 100 שקלים היו נותנים לו להיות כאן? כאילו לא עשה כלום".

באותו זמן, כחצי שעה לפני תחילת הכנס, לאור כבר היה ממוקם בתוך הסינמטק, לשם הגיע מוקדם כדי שלא להתעמת עם המפגינים, שככל שנקפו הדקות הגבירו את הקול בצעקות "יצחק לאור, הביתה תחזור" כשמהצד משקיפים עליהם שני שוטרים.

הפגנה נגד המשורר יצחק לאור בסנימטק עבר. נמרוד סונדרס
"אם הוא היה חשוד בגניבת 100 שקל הוא לא היה כאן". ההפגנה נגד לאור/נמרוד סונדרס

"מותר להן להפגין, זכות המחאה היא חשובה מאד", אמר אלון גרבוז לוואלה! תרבות. "אין לי שום בעיה עם זה, אני מכבד את רצונן וזו דמוקרטיה. היו לנו הפגנות נגד מוחמד בכרי ו'ג'נין ג'נין' ועכשיו יש לנו הפגנות נגד זה. זה אותו הדבר". באותו זמן, התארגנה בחוץ קבוצת נגד של תומכי לאור, בראשות אשתו של לאור, אלינה.

כשהיא נושאת שלט הקורא "די למסע הרדיפה הפאשיסטי נגד לאור" ומחלקת פליירים של גילוי דעת של כתב העת "מטעם" נגד "מסע של הכפשות חסרות בסיס", החלה אלינה לאבד את הסבלנות מול המפגינים: "נשבר הזין מהאשכר הזאת, המופרעת", אמרה אלינה לוואלה! תרבות. "שתלך לקבל טיפול. היא לא מפסיקה להטריד. יש לי ילד בבית. אונס? מלפני 23 שנים? איפה היתה הבחורה כל השנים האלו?"

היא לא לבד פה. כנראה שזה מצליח.

אלינה: "מה זה מצליח? תפסה לה כל מיני מוזרות, פסיכיות. מה קרה לך? יש פה קמפיין. היא צריכה לקבל טיפול".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל

איך זה ייגמר לדעתך? הן מבחינתן לא יעצרו.

"עד שמה? עד שיתלו אותו בכיכר העיר? שיסרסו אותו?"

עד שיהיה כתב אישום.

"אבל הן לא הצליחו! הוא לא חשוד, לא הזמינו אותו לחקירה. מה קרה לך? הבחורה מתלוננת על אונס אחרי 23 שנים? הבחורה התחרפנה".

אתם מתכננים לתבוע בחזרה?

"זו בהחלט אפשרות".

אשכר אלדן כהן. נמרוד סונדרס
"כנראה שהוא התחתן טוב". אשכר אלדן כהן/נמרוד סונדרס

"אם הוא התחתן עם אישה שתומכת בכל המעשים שלו, הוא נפל טוב", אמרה באירוניה אלדן כהן על דבריה של אלינה, כשהיא ממשיכה לטעון בתוקף שלאור אנס אותה ושכעת הוא מכפיש אותה ללא הרף. "אני מקווה שנשים יתגברו על האלימות שלו ועל ההכפשות שלו ויתלוננו נגדו כדי שיעמידו אותו לדין. אני רוצה לתת לנשים את הכוח לצאת מהמקום של הבושה ולספר את הסיפור שלהן". שטף הדיבור של אלדן כהן מהיר אך בהיר ובו היא קוראת ללאור שוב ושוב להתנצל על מעשיו.

אלדן כהן אף מספרת שסירבה להחריף את הצעדים נגד לאור על ידי כניסה לאירוע והפגנה בתוכו ואף לא רצתה לקיים הפגנה מול ביתו, כדי לא לפגוע בילדו של לאור. "לא חייבים ללכת לבית משפט", היא אומרת. "אבל הוא צריך לקום ולהתנצל על מעשיו".

יצחק לאור מאיר ויזלטיר. נמרוד סונדרס
שיקום ויתנצל על מעשיו". לאור, משמאל, עם מאיר ויזלטיר/נמרוד סונדרס

בתוך בית הסינמטק, לאור לא הראה שום סימנים של חרטה. כשהחלו אנשים לזרום פנימה לקראת פתיחת האירוע יצא לאור למבואה המרכזית לומר שלום ותודה לאלו שבאו. הוא שוחח בחום עם האורח המרכזי של הכנס, מאיר ויזלטיר, שלמעשה הסיבה בגינה אירח הסינמטק את הכנס היא הקרנת הסרט אודותיו, "המשורר". לאחר מכן התפנה לאור להמשיך ללחוץ ידיים והרבה לחייך.

"40 שנים אני בשמאל ובספרות ו-40 שנים עושים לי את המוות, אז אתה חושב שיש הבדל?", הוא אמר לוואלה! תרבות בתגובה להפגנות שבחוץ. בשלב זה אשתו נכנסת, מסתכלת עליי ואומרת ללאור "דבר איתו" והוא אומר לה "אל תתערבי". "זו אשתי, היא מתרגשת", הוא אומר וממשיך: "אני יכול להגיד לך שזה שחלק קוראים לעצמם שמאל, זה שטויות – זה פאשיזם אדום במובן הכי עמוק של המילה. אני לא נאשם ולא חשוד. זו פשוט תקשורת מלוכלכת ואפשר לראות כמה אנשים באו לערב הזה. מה שאני מציע לאנשים זה לחשוב טוב טוב לפני שהם מקיימים יחסי מין ב-40 השנים הקרובות".

כשהשמעתי באוזני אלדן כהן את הדברים שאמר לאור, היא צחקה מעט ואמרה: "אפילו עם יצחק לאור אני יכולה להסכים. כשאני מבודדת את האמירה הזו, היא נכונה. אני לא שוכחת שהוא בן אדם ושיש לו זכויות, אבל אני רוצה להגיד עוד משהו: גברים, אם אתם רוצים לאנוס, תעצרו את עצמכם, כי אי אפשר לדעת אם האישה שאנסתם לפני 20 שנה תחליט שדווקא עכשיו היא רוצה לדבר".

יצחק לאור. נמרוד סונדרס
"לא שומעים אותך" היתה התלונה היחידה באולם נגד לאור/נמרוד סונדרס

בחזרה פנימה, הכנס עמד להתחיל, כשהכרטיסים אזלו וגרבוז ניהל מעין תחנת מעבר, בה על כל אדם שיצא הוכנס אדם אחר. באירוע עצמו שוחח לאור עם אחת דפנה בירנבוים-כרמלי על השלכות המצור על עזה על הטיפול בילדים פלסטינים חולי סרטן, כשהתלונה היחידה נגד לאור בחדר היתה על שלא שומעים אותו. בחוץ, התפזרו רוב המפגינים ורק אלדן כהן וקומץ נשים נותרו וניהלו שיחה ערה עם גרבוז, שהביע אי שביעות רצון מהסיטואציה שנוצרה.

"אני מבטיח שאם יעשו עלייך סרט אני אקרין אותו", אמר גרבוז לאלדן כהן. "אני אומרת – בוא נעשה ערב עדויות, עם סרט בנושא", השיבה לו אלדן כהן. "יש על מה לדבר", אמר גרבוז והמשמעות היא שפרשת לאור תסרב לגווע, גם בזמן הקרוב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully