וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בגלל חוק הנאמנות: מייק לי ביטל את הגעתו לישראל

עינב שיף

17.10.2010 / 14:01

הבמאי האנגלי הודיע כי לא יבוא לביקור שתוכנן לו בישראל בנובמבר. "הייתי צריך לבטל כבר בעקבות ההתקפה הישראלית על המשט בעזה", אמר לי. "מאז המצב רק החמיר"

הבמאי מייק לי לא יגיע לישראל, בגלל אישור הצעת חוק הצהרת הנאמנות למדינה. לוואלה! תרבות נודע כי הבמאי האנגלי הודיע לבית הספר סם שפיגל בירושלים, שהיה אמור לארח אותו, כי הוא מבטל את ביקורו שתוכנן לסוף חודש נובמבר. אנשי יחסי הציבור של בית הספר אישרו את הפרטים.

במכתב שכתב לי לרנן שור, מנהל בית הספר, כתב הבמאי: "כידוע לך, תמיד הייתה לי רתיעה מפני ביקור בישראל, אך הרשיתי לעצמי להשתכנע בזכות יושרך ומחויבותך. תכונות אלו שלך מקשות עליי עוד יותר את ההחלטה, אך פשוט אין לי ברירה. אינני יכול לבוא, אינני רוצה לבוא ולא אבוא. כמעט ביטלתי כשהתרחשה המתקפה הישראלית על המשט התורכי, בשעה שראיתי כיצד העולם תוקף בצדק את המעשה. אני מצטער כעת שלא עשיתי זאת אז, ומאשים בכך את מורך לבי".

"מאז המצב רק הלך והחריף", הוסיף לי. "אין טעם שארד לפרטים, די בכך שחשתי מאוד לא נוח עם מה שידעתי שיתבטא כתמיכה משתמעת בישראל אם אקיים את הבטחתי להגיע לביקור.
ועדיין, לא גמלה בלבי ההחלטה לוותר עד לפני כמה שבועות, כשההחלטה על חידוש הבנייה הבלתי חוקית בשטחים גרמה לי לחשוב על כך ברצינות. ועכשיו - חוק הנאמנות, וזה הקש ששבר את גב הגמל - אחרי הסגר הנפשע על עזה, שלא לומר הירי המתמשך על אנשים תמימים, בכללם ילדים".

"בכל אופן, אני נמצא כעת במצב של אין ברירה, ועליי לפעול בהתאם לצו מצפוני", סיכם לי. "אם אתה ואני נזכה לראות בימינו שלום, פתרון צודק לפלסטינים ואת עזה משוקמת, אהיה הראשון בתור לבקר את בית הספר. אך לעת עתה, זוהי עמדתי, והיא, כמובן, אינה פתוחה למשא ומתן. אני באמת מצטער".

הבמאי מייק ליי בטקס האוסקר 2009. GettyImages
המצפון אמר את דברו. מייק לי/GettyImages

"הכללה מטרידה ומעציבה"

מנהל סם שפיגל, רנן שור, השיב ללי במכתב משלו בו כתב כי "התלמידים, המורים, האמנים ובעלי המקצועות השונים במוסדות אלה, המחכים בעניין רב לבואך, אינם ממשלת ישראל הנבחרת ואינם אחראים למדיניותה. החיבור שאתה יוצר - בחרם שבפועל היטלת על ידי ביטול הגעתך - בין עשייתם האמנותית-תרבותית למדיניות הממשלה והצבא הוא הכללה מטרידה ומעציבה. סיכמנו כי תקיים מסיבת עיתונאים ובאופן שייראה לך, אם תרצה, תביע את ההסתייגויות החריפות שלך ממדיניות ישראל. ההד שהיית מעורר כשדבריך נאמרים מכאן - מירושלים, תל אביב, חיפה וג'נין - היה נשמע אחרת. הוא היה מעניק לך את האפשרות האמיתית לדבר אל הלבבות ואל המוחות ולהשפיע באופן ישיר על תודעה ציבורית ועל דעת הקהל. לגעת בעתיד. לנסות ולשנות מציאות. אבל בחרת להישאר רחוק".

"אני משוכנע כי ההחלטה לבטל את הביקור נעשתה לאחר לבטים רבים והתייסרות", הוסיף שור במכתב. "אני יודע שרצית לבוא, לתת ולהעניק מחוכמת עשייתך לסטודנטים וליוצרים ישראליים בקולנוע ובתיאטרון. אני יודע שרצית ששני בניך יראו לראשונה את ישראל ויפגשו בני משפחה החיים כאן. אני יכול לדמיין את הקושי העצום שבא מתוך מעורבות ואכפתיות. אני מכבד את היושרה שלך, אבל המשמעות הציבורית של ההחלטה שלך, לאור הנמקותיך, תתפרש כגט כריתות, כהחרמה של ישראל ושל יוצריה העכשוויים והעתידיים. זה מבחינתי קו אדום, ולכן אינני יכול להצדיק את ההחלטה שלך".

"זה מעציב אותי מאוד", מסר שור היום (ראשון) בהודעה לעיתונות. "ציפינו מאוד לביקורו של מייק לי, והתרגשנו לקראתו. המצב הפוליטי מבודד אותנו יותר ויותר בזירה הבינלאומית, אבל אמשיך לנסות ולהביא את גדולי אנשי הקולנוע מרחבי העולם לישראל".

התכנון המקורי: תואר כבוד וביקור בג'נין

לבמאי המפורסם תוכנן ביקור ענף בישראל: הוא היה אמור לקבל תואר עמית כבוד בערב הגמר של בית הספר, לערוך מפגשים עם קהל בסינמטק ירושלים ובסינמטק חיפה, ואף להרצות בפני סטודנטים פלסטינים ב"סינמה ג'נין" שבג'נין. כמו כן, לי היה אמור להגיע לסינמטק תל אביב ולקיים מפגש סגור עם 350 יוצרים ישראלים. לאחר מכן, היה אמור להגיע לתיאטרון הקאמרי ולקיים שם מפגש עם במאי תיאטרון, מחזאים, שחקנים וידידי הקאמרי תוך העלאת קטעים ממחזותיו.

לצד זאת, סרטו החדש של לי, "עוד שנה", שזכה לשבחי הביקורת בפסטיבל קאן האחרון, אמור לצאת בתחילת דצמבר להקרנה מסחרית ברשת לב ברחבי הארץ.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully