וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פסטיבל ישראל ה-50: מה בתוכנית?

עינב שיף

15.2.2011 / 13:40

אחינועם ניני מכסה קלאסיקות ישראליות, בכורה ליצירה חדשה של בת שבע, שובה של הפסנתרנית הירומי ושלל מופעים נוספים בתוכניית פסטיבל התרבות הגדול בישראל. כל הפרטים

פסטיבל ישראל, פסטיבל התרבות הגדול והיקר בישראל, יציין השנה 50 שנים להיווסדו בארבעה שבועות של מופעים ואירועים בהשתתפות מאות אמנים מישראל ומארה"ב, צ'ילה, דנמרק, רוסיה, גרמניה, ניו זילנד, שוויץ, בלגיה, פינלנד, איטליה, אנגליה, אוסטריה, צ'כיה, גיאורגיה, יפן, צרפת, אירלנד ויוון. הפסטיבל יתקיים השנה החל מ-23 במאי ועד 18 ביוני והוא ינוע בין אולמות שונים בירושלים וכן בחולון, מודיעין, דימונה ואתרים היסטוריים בצפון ובדרום.

"הכנת התכנית האמנותית לפסטיבל ישראל בכלל ולפסטיבל ה-50 בפרט היא אתגר עצום", אמר משה קפטן, המנהל האמנותי החדש. "מאז ומתמיד היה תפקידו המרכזי של הפסטיבל לאתר ולהביא לירושלים יצירות תרבות מורכבות שתאתגרנה את הצופה ברמה החושית כמו גם ברמה האינטלקטואלית. בימים אלה, בהם התרבות הפופולרית הופכת למרכזית יותר ויותר בחיינו, הופך תפקידו זה של הפסטיבל להכרח. לצד חרושת התרבות, אשר כבודה במקומו מונח, ראוי גם להעניק במה למה שהוא אלטרנטיבה (ולא בהכרח שוליים). כבעבר, גם השנה פסטיבל ישראל הוא אכסניה יוצאת דופן בתוך שלל אירועי התרבות בישראל - אכסניה בעלת שם בינלאומי יוקרתי לאירועי במה תרבותיים שהם לפני הכל אמנות לשם אמנות".

"במהלך שנותיו הפסטיבל חרט על דגלו את קידום היוצר הישראלי הצעיר וחשיפתו לקהל הישראלי, אירוח הפקות יוקרתיות מהעולם ושילוב בין אמנים ישראלים וזרים בהפקות ייחודיות", מסר יוסי טל-גן, המנכ"ל הוותיק של הפסטיבל. "הפסטיבל ביסס והעמיק את קשריו עם עשרות גופים אמנותיים וממשלות בכל רחבי העולם וזוכה ליוקרה רבה בקהיליית הפסטיבלים הבינלאומית. מיקומו בירושלים, עיר של מתחים פוליטיים ודתיים, לא רק שלא פגעה במעמדו אלא הוסיפה לו כבוד והערכה מיוחדים. החיבור בין ירושלים כעיר בירה תרבותית עם גוון בינלאומי לקהלים בפריפריה היה ויהיה מעמודי התווך של תפיסת העולם של הפסטיבל".

אירועים מרכזיים

ריטה בהופעה במועדון הזאפה בתל אביב. ענבל מרמרי
מחווה לפסטיבל. ריטה/ענבל מרמרי

אירועים רבים בפסטיבל יציינו במיוחד את שנת ה-50 להיווסדו. האירוע המרכזי ייערך בגן סאקר בירושלים עם ריטה, הדג נחש, דוד ד'אור בליווי התזמורת הסימפונית ירושלים, ולהקות המחול ורטיגו והורה ירושלים. בנוסף, יתקיים אירוע מיוחד לציון 50 שנים לפסטיבל ו-100 שנים להולדתו של טדי קולק, ראש העירייה המיתולוגי של הבירה, בהשתתפות אמנים רבים ששמם יפורסם בהמשך.

בנוסף, ייחנך פרויקט מורשת בתל חי, חצר כנרת, יד מרדכי והמושב גבולות, בהם יתקיימו מופעים מוזיקליים בינלאומיים שיחלו השנה ויימשכו בשנה הבאה. אכסדרת תיאטרון ירושלים תארח תערוכת צילומים היסטוריים שיאצור גיא רז, ותציג כרזות ישנות של הפסטיבל, מופעי מחול, תיאטרון ומיצג בווידאו ומחווה לצלמי במה ישראליים מאברהם סוסקין ועד גדי דגון.

הגן הבוטני בירושלים יארח את "קלאסי גן", שיכלול סיור בגן וכן שמונה מופעים שיציגו עיבודים ליצירות שונות שהמוטיב המרכזי בהם הוא הגן, מ"שיר היקינטון" ועד קטעים מ"אגם הברבורים".

מוזיקה

אחינועם ניני. רונן אקרמן,
השקת אלבום. אחינועם ניני/רונן אקרמן

האירוע המוזיקלי המרכזי בתחום הוא הופעתה של אחינועם ניני, שיחד עם שותפה הקבוע גיל דור תשיק אלבום חדש ובו ביצועים לקלאסיקות ישראליות כמו "בראשית", "יש אי שם", "מקום לדאגה" ועוד. את ניני ודור תלווה התזמורת הסימפונית של ירושלים בניצוחו של אילן מוכיח והמופע יתועד לערוץ Mezzo. בנוסף, ייערך מופע של זמרת הלדינו יסמין לוי עם יאניס קוציריס, מגדולים הזמרים היווניים המודרניים.

מופעים מוזיקליים נוספים הם ערב אקורדיונים בינלאומי עם חמישה נגנים מובילים מחו"ל, מופע הצדעה של התזמורת האנדלוסית החדשה לפסנתרן האלג'יראי מוריס אל מדיוני והופעה של אנטוניו זאמבוז'ו מפורטוגל. בתחום הג'אז יארח הפסטיבל את המתופף המפורסם בילי קובהם ואת הירומי אוהרה, הפסנתרנית היפנית המפורסמת שביקרה בישראל מספר פעמים. אלי דג'יברי הישראלי ישיק בפסטיבל אלבום חדש במופע מיוחד.

כבכל שנה, ניתן דגש מרכזי בפסטיבל על מוזיקה קלאסית עם הופעות מובחרות מהעולם, בהן הופעה של זמרת הסופרן דיים קירי טה קאנאווה, ההרכב הלסינקי בארוק, אנסמבל פלורלגיום, המרתון השנתי של המנצח גיל שוחט שיוקדש למאהלר, מופע של שוחט שיוקדש לטקסטים סיניים, רביעיית האגן והופעה של הפסנתרנים הרוסיים ניקולאי פטרוב ואלכסנדר גינדין. יאיר דלאל יציג בפסטיבל שתי יצירות חדשות המשלבות פיוטים ועיבוד של האורטוריה של הנדל על יציאת מצרים.

תיאטרון

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
ישר מגרמניה. מתוך "המלט" של השאובינה/מערכת וואלה!, צילום מסך

בתחום התיאטרון ניתן למצוא הופעה של תיאטרון השאובינה הגרמני, שיגיע לישראל עם העיבוד שלו ל"המלט" של שייקספיר. מרוסיה תגיע הפקה של "הדוד ואניה" שמעלה תיאטרון וכטנגוב הרוסי ומצ'ילה תגיע קבוצת תיאטרו-סינמה דה צ'ילה עם שני מופעים מקוריים, אחד למבוגרים ואחד לילדים.

מטעם התיאטרון הישראלי יציג תיאטרון קליפה יצירה חדשה בשם "המצפה". שחר פנקס ושיר גולדברג יציגו את "אבא שלי לא ציפור", המבוסס על "חנויות קינמון", ספרו של ברונו שולץ. קבוצת רות קנר תציג את "מעוף היונה" על פי ספרו של יובל שמעוני. מעבדת תרבות מדימונה תציג בפסטיבל את "ילד הכרובית", בהשראת ספרו של יונתן גפן.

גם השנה יקדיש הפסטיבל חלק מתוכניתו שלו לתיאטרון ילדים עם ההצגה "הקוסם מארץ עוץ", הפקה משותפת לתיאטרון המדיטק בחולון ולבית לסין. את ההצגה מביים גלעד קמחי, בעיבוד של דניאל אפרת.

מחול

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
בכורה עולמית. להקת בת שבע/מערכת וואלה!, צילום מסך

בתחום המחול יערוך הפסטיבל בכורה עולמית ליצירה חדשה של אוהד נהרין ללהקת בת שבע. בנוסף, כפי שפורסם בעבר, להקתו של מרס קנינגהם תגיע באחת מהופעותיה האחרונות, כחלק מעונת התרבות בירושלים. להקת המחול הדנית תגע לפסטיבל עם בכורה עולמית למופע "Love Songs". בכורה ישראלית נוספת בפסטיבל היא היצירה "לה" של הכוריאוגרף נמרוד פריד, לצלילי פסקול שחיבר ישראל ברייט.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully