וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יובל בנאי: "שיינמקו עם המוזיקה המסופלסת הזו"

עינב שיף

24.3.2011 / 12:30

התכסחויות בחזרות, עקיצות באולפן ודיון סוער על המוזיקה המזרחית. סרט תיעודי חדש מציג את משינה באור לא קל. יובל בנאי: "כך הבמאית בחרה להציג אותנו"

"המכונה", הסרט התיעודי העוקב אחרי להקת משינה בשנים האחרונות, הוא לא סרט תעודה רגיל על מוזיקאים. מצפייה בעותק מוקדם של הסרט, שיוקרן בערוץ yes דוקו ב-4 באפריל, עולה תמונה לא פשוטה של הלהקה המצליחה ביותר בתולדות המוזיקה הישראלית, שאחרי 25 שנים לקיומה נמצאת במצב לא קל בכל הקשור ליחסים בין חבריה.

כך, חלקים נרחבים מהסרט מוקדשים לתקשורת הלקויה בתוך הלהקה, בעיקר בין הסולן יובל בנאי לשאר החברים בה ובראשם המתופף איגי דיין. השניים מחליפים עקיצות ומחלוקות לא אחת, כשכבר בתחילת הסרט דיין מבשר "קשה לי איתו", כשהוא מתכוון לבנאי. זו לא הפעם הראשונה שהיחסים בין השניים עולים על טורים: ב-2006 פורסם כי במהלך הופעה בהרצליה בנאי היכה על התופים של דיין ואף נטען כי הוא השליך עליו כיסא.

"תראה איך אנחנו תקועים שנה", נראה בנאי אומר בסרט מהלך ישיבה של הלהקה לקראת העבודה על אלבום חדש. "זיינו אחד לשני את הצורה". "אני רוצה שאנחנו נהיה מבסוטים ושלמים עם משהו מהתחלה ועד הסוף", ממשיך בנאי, "ולא להיות על חוט השערה, עם שיר אחד בלי גב בגלגלצ המזוין".

"אפשר לדבר איתך יא חתיכת מניאק"?

הדיונים הפנימיים הקורעים בין הלהקה נמשכו גם בעבודה על התקליט החדש, "יהלומים בשמיים". בסרט נראית הלהקה מנגנת באחת החזרות שלה את "New Year's Day" של U2 ובנאי מעיר "זה די עצוב, התקליט האחרון שלהם, לא? אני מקווה מאוד שזה לא יהיה הגורל שלנו". בהמשך החזרה מבקש בנאי מדיין שינגן בצורה מסוימת ודיין, שמסרב לנגן כי לא הבין את כוונתו של בנאי, מתפרץ כלפיו: "אפשר לדבר איתך יא חתיכת מניאק?".

בסרט מתועדת גם חזרה בה ויכוח בין בנאי לברכה הופך לאיום של בנאי: "בואנ'ה שלומי, עוד שניה אני קם ונוסע לאילניה (מקום מגוריו של בנאי – ע.ש), עזוב אותי בחייאת דינכ". בקטע מאוחר יותר בסרט, השניים מתווכחים ארוכות על איכות המיקס בהקלטות האלבום כשעל פניו של הקלידן אבנר חודרוב ניכר בעיקר ייאוש. "אסור ליובל להיות נחמד", אומר ברכה בסוף הסרט, על רקע סצנת רטינה של בנאי, לקראת נסיעה להופעה בערבה. "לא בא לי לנסוע ארבע שעות להופעה בפאקינג ערבה", אומר שם בנאי. "מה לעשות, לא בא לי".

"שיינמקו עם המוזיקה המסופלסת שלהם"

גם כלפי התקשורת יש לבנאי לא מעט טענות: לפני הופעה חשמלית בבארבי כפר סבא התלונן על כך ש-"100 הופעות אנפלאגד עשינו, אף אחד לא כתב על זה מילה. עד לבארבי כפר סבא אתם נוסעים? מה, אין בארבי בתל אביב? הופעה אחת וישר כותבים ביקורת. זה לא יאומן. זה רק מראה לך מה זה משינה – אין רחמים".

למחרת ההופעה, הלהקה מחליפה רשמים על הביקורות: לאחר מחמאה שחולק בנאי למבקר "הארץ", בן שלו, הוא אומר "אני לא מבין למה בעולם יש את היכל התהילה והאמנים המבוגרים הם הכי מגניבים ורק פה דפוקים". במקרה אחר, לקראת מסיבת עיתונאים להשקת האלבום "יהלומים בשמיים", זועמים הלהקה ומנהליה על שאלות של כתב "ערב טוב עם גיא פינס". "עכשיו אני מפטר אותו", רוטן שם המנהל העסקי של הלהקה, הסוכן בועז בן ציון.

החלק המעניין ביותר ביחסים של משינה עם התקשורת נוגע לנקודה הבוערת – מעמדו של הרוק בארץ. הרקע לקטע בסרט עולה הנושא הוא ראיון שהעניק ברכה בנושא המוזיקה המזרחית, שם אמר שהרבה מחבריו, כמו נושי פז, "אוכלים חרא" בגלל המוזיקה המזרחית. אחר כך ברכה אומר "אני מת על עמיר בניון, אני חושב שהוא שר פצצה" וברקע נשמע בנאי אומר "אני לא סובל את עמיר בניון".

לאחר מכן, בנאי ממשיך: "הלהקה הזו לא חברה של אף עיתונאי. אתה צריך להגיד לו (לעיתונאי) 'אני מכרתי את הנשמה שלי כמו זונה בשביל סלקום. אני זונה, אני זונה של כסף. הם לא מוכרים שום דבר, קובי פרץ ואייל גולן, הם לא מכרו כלום. אנחנו זונות, למה אתה מדבר עם זונה? לך תדבר עם גברים שעושים מוזיקה'. כשהוא (העיתונאי) ייפול עליי, אני אמחק אותו מהיסוד את הבן אדם הזה ושהם יינמקו עם המוזיקה המסופלסת הזו שהם המציאו".

יובל בנאי לוואלה! תרבות: "אני לא מתבייש בכלום"

"צילומי הסרט הם בסך הכל חצי שנה מחיינו בתקופה לא קלה שלנו", כך אמר יובל בנאי לוואלה! תרבות בתגובה לדברים האמורים בכתבה ושמופיעים בסרט. "היו לי הרבה ויכוחים עם הבמאית, אבל זה מה שהיא בחרה להציג וזה גם בסדר - אני לא מתבייש בכלום. צריך הרבה אומץ לאפשר למישהו לעשות סרט כזה עליך ".

בהקשר לדיון על המוזיקה המזרחית, מבהיר בנאי: "קודם כל, אני חבר של עמיר בניון וזה נאמר בהומור כקונטרה לדברים של שלומי, שאני תמיד אומר הפוך ממנו. הדיון עצמו לא היה על המוזיקה המזרחית, אלא על מעמדו של הרוק שהוא כבר לא המיינסטרים. צריך לזכור שאנחנו חמישה חברים בחדר, כבר 25 שנים, רבים, מתווכחים ויורדים אחד על השני ובהקשר הזה היה הדיון. באופן אישי, אני ממש בסדר עם זה שהמוזיקה המזרחית היא המיינסטרים. 'מסופלסת' זו המילה הכי עדינה שיש במצבים כאלו".

לסיכום, מבקש בנאי להבהיר: "בסרט מראים דברים מאוד מסוימים על הלהקה, אבל אנחנו ממשיכים להופיע וממשיכים ליהנות ביחד. אין לי שליטה על הסרט, אבל אני מאמין שחשוב שיהיו סרטים כאלו".

מאלה בלוך, במאית הסרט, נמסר: "הקהל מוזמן לצפות בסרט".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully