וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מישל וולבק: "ידוע שאני פרו-ישראל"

שני גורקביץ'

31.3.2011 / 11:13

הסופר הצרפתי המבקר בישראל התבדח על כך שאיש לא ביקש ממנו לבטל את ביקורו כאן. "יודעים שאני גם אנטי-פלסטין ולכן לא מצאו טעם לפנות אליי"

דייב שחר

(צילום: דייב שחר, עריכת וידאו: רן צימט)

"בעיקרון, ידוע שאני פרו-ישראל ואנטי-פלסטין ולכן לא מצאו טעם לפנות אליי", כך אמר הבוקר (חמישי) מישל וולבק במסיבת עיתונאים שקיים לרגל ביקורו בישראל. הקשר השאלה היה דחיית הופעתה של מירי מתייה בישראל וכמובן ביטולה של ונסה פאראדי. באשר למתייה אמר וולבק "אני לא מאמין שיכול להיות ארגון פרו-פלסטיני כל כך מטומטם שיכול לפנות למירי מתייה ולבקש שתבטל".

"אני עדיין מושמץ באופן קבוע על ידי אתרי אינטרנט פרו-פלסטיניים", הוסיף וולבק מאוחר יותר, שנעץ את הסיבה בכך שבעבר כינה את האיסלאם "הדת המטופשת ביותר". "אני ידוע כמי שאין לו סימפטיה לשמאל הקיצוני ואף פעם לא הכחשתי שאני פרו-ישראלי. ריאקציונר חושב שיש מצב קדום שהיה טוב ביותר ושאפשר לחזור אליו, מצד שני אני חושב שאני חושב שאין דבר כזה לחזור אחורה, לא כשמדובר ביחסים בין שני אנשים ולא כשמדובר בחברה, כשמשהו שבור - הוא שבור באופן סופי".

"אני משקר כדי להפוך למעניין יותר"

וולבק מתנצל שאין לו סופר ישראלי אהוב, כי הוא לא קרא אף ספר של סופר ישראלי. הוא גם לא יודע להסביר את ההצלחה שלו בארץ: "זה כמו ברוסיה, שם הצלחתי מאוד ואני לא יודע למה. לפעמים יודעים ולפעמים לא יודעים", הוא אמר. מצד שני, המחלוקת לגביו בצרפת נותרה בעינה – או שאוהבים אותו עד כאב או ששונאים בעוז. בשנה שעברה זכה סוף סוף בפרס גונקור, הפרס החשוב ביותר בספרות הצרפתית, אבל לדבריו לזכייה אין כל השפעה על דעת הקהל בארצו. "אני שמח מאוד על הפרס, אבל זה לא שינה כלום".

וולבק ידוע כשקרן גדול מאוד בכל הנוגע לחייו האישיים. אפילו אמו, עמה הוא מסוכסך עד להכחשת היותה בחיים, כינתה אותו שקרן בספר אוטוביוגרפי שפרסמה כתגובה לספרו "החלקיקים האלמנטריים". בכל ספריו ישנה דמות בשם מישל, ובאחרון אפילו מופיע "הסופר מישל וולבק'" אבל קשה להעריך מה מידת האמת והכנות בדמויות הללו, ביחס למציאות. "בספרים אני מספר שקרים מיקרוסקופיים", הוא אומר, ונותן כדוגמא את התיאור של ביתו באירלנד כפי שהוא מופיע ב"המפה והטריטוריה". על פי הטקסט "וולבק כצפוי בחר בבית העץ, אבל במציאות הוא בחר בבית האבן".

"אני משקר מסיבות מאוד מוסברות שרוסו כבר הסביר אותן לפני, כדי להפוך את הסיפור למעניין יותר. והחיים שלנו, כשאנחנו מספרים עליהם, בכל זאת – הם שיעמום המחץ", הוא אומר. לכך מתווסף לדבריו גם חוסר ההערכה שלו לפסיכואנליזה, "אני חושב שבשנייה שאני מתחיל לדבר על עצמי אני מיד משקר. אני לא חושב שאפשר לצפות ממישהו שכותב ספרים לאיזו כנות ישירה. זה מוזר".

הצעה שאסור לפספס

התקדמו לדור הבא של ברי המים של תמי4: קטנים יותר, חכמים יותר

לכתבה המלאה

"אנשים הפסיקו לחפש פרובוקציות"

הסופר הצרפתי, שהגעתו גרמה להתרגשות רבה בארץ, אומר שהוא לא ממש מאמין בקדמה "אני נוטה יותר להיות שמרן, יש כל כך מעט דברים שעובדים, אז אם יש משהו שעובד אז עדיף לא לגעת בו".

"אני מאד נרגש לפגוש את נשיא המדינה", אמר וולבק שייפגש עם הנשיא פרס. "אני לא יודע מה אומר לו, לעת עתה". באשר להיעדר הפרובוקציות בספרו החדש, אמר הסופר כי "כנראה שאנשים הפסיקו לחפש אותם. אם רוצים למצוא פרובוקציות בספר, אפשר. למשל, יש שם דימוי חיובי לתעשיית הזנות. באמת, לא היה לי משפט בצרפת בזמן האחרון, אבל בקרוב יהיה לי משפט גדול בגרמניה".

"המוות מרגיע"

בניגוד לשאר ספריו, ביצירתו האחרונה "המפה והטריטוריה" אין תיאורים של סקס או פורנוגרפיה. וולבק אמר כי "יש סיבה עמוקה לכך, והיא שאולגה, אחת הדמויות, יפה מדי, ואם היתי נותן לה לעשות סקס אז זה מה שהיה קורה בכל הספר ואז לא היה טעם לשאר העלילה. הסיבה הנוספת לכך היא שזה מאוד קשה לכתוב סצינה של סקס, אני לא מרגיש שאני באמת יכול לעשות את זה יותר טוב משעשיתי את זה קודם".

וולבק נחשב לפרובוקטור לא קטן, וכל ספר שהוציא לווה תמיד ברחש תקשורתי גדול מאוד ובתביעות משפטיות. הפעם, טרם הוגשה נגדו תביעה בצרפת, ויש הרגשה שספרו החדש פחות פרובוקטיבי מקודמיו. "המוות זה דבר מרגיע", הוא אומר. "הנושאים הרגילים של הספר לא כל כך מתאימים לפרובוקציות. למרות שאם מחפשים פרובוקציה אז אפשר למצוא, למשל זה שיש שם דימוי חיובי לתעשיית המין ולזנות". כשיעזוב את ישראל, יטוס הסופר לגרמניה, ושם לדבריו דווקא כן מחכה לו תביעה של בעקבות הספר מצד עמותה התומכת בהמתות חסד. וולבק העריך כי ככל הנראה העניין יתפתח למשפט גדול.

וולבק מבקר בישראל לרגל צאת ספרו "המפה והטריטוריה" בעברית בהוצאת ידיעות אחרונות. הגעתו תוזמנה לפתיחת פסטיבל הקולנוע הצרפתי. מחר יקיים וולבק מפגש עם הקהל הרחב באירוע בסינמטק תל אביב, שם יוקרן הסרט "הרחבת תחום המאבק" המבוסס על ספרו המפורסם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully