וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בנקסי הבולגרי עשה שמות לאנדרטה סובייטית

שני גורקביץ'

29.6.2011 / 16:17

אמן מסתורי הפך פסל של חיילים סובייטיים לצבא של גיבורי-על אמריקאים כגון סופרמן, וולברין, קפטן אמריקה ורונלד מקדונלד

אנדרטת הצבא הסובייטי בסופיה שבבולגריה קיבלה לפני כשבועיים "מייקאובר" בלתי צפוי, כשאמן רחוב הפך את דמויות החיילים עם המבטים הנועזים לאלו של גיבורי תרבות אמריקאים ידועים. כך יצא שב-2011 הפסל שסימל עשור ל"שיחרור הרוסי" של בולגריה מהכיבוש הנאצי מנציח עתה את סופרמן, באטמן, רובין, קפטן אמריקה, סנטה קלאוס, הג'וקר, המסיכה וונדר וומן, וולברין וכמובן רונלד מקדונלד.

האמן, המכונה בחלק מכלי התקשורת "הבנקסי של בולגריה", לא השאיר את ההצהרה האמנותית שלו ללא מילים ומתחת לפסל הוסיף את הכיתוב "מתקדמים עם רוח הזמן". האנדרטות שבנו הסובייטים בבולגריה היו תחת פיקוח כבד בכל שנות השלטון הקומוניסטי, אולם מאז נפילת חומת ברלין ב-1990 הן הפכו למטרה מועדפת על אמני גרפיטי.

אנדרטת הצבא הסובייטי בסופיה שבבולגריה שהפכה לאיור של גיבורי על. רויטרס
לפני ואחרי. גיבורי העל של בולגריה/רויטרס

אז מה הוא אומר? האם מדובר בביקורת על השלטון המקומי או על העם שהחליף את הכיבוש הקומניסטי באימפריאליזם אמריקאי? אפשר רק לשער, אך על פי הדיווחים היצירה זכתה לאהדה רבה ברחוב הבולגרי. עם זאת, שר התרבות הבולגרי גינה את המעשה ואמר כי אסור לאפשר לוונדליזם למחוק את העבר הסובייטי של ארצו. במקביל מסרה השגרירות הרוסית במדינה כי המהלך "מזעזע" ומביע "ציניות יוצאת מן הכלל".

הרשויות בסופיה לא מיהרו לנקות את הצבע, אולם גופי תקשורת במדינה מדווחים כי היה זה ארגון לא-ממשלתי רוסי-בולגרי שיזם את ניקיון האנדרטה, ואנשיו עשו זאת בשעות הלילה, כדי להימנע מעימותים עם עוברים ושבים. על פי הדיווחים הניקיון המחתרתי הוביל להקמת קבוצות מחאה בפייסבוק עם אלפי חברים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully