וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שוב שביתה בתיאטרון הבימה בשל אי תשלום משכורות

שני גורקביץ'

13.9.2011 / 12:17

ככל הנראה יבוטלו לפחות חמש הצגות של התיאטרון הלאומי שאמורות היו לעלות הערב ברחבי הארץ. יו"ר ועד העובדים: "שרת התרבות שמה עלינו קצוץ"

עובדי תיאטרון הבימה פתחו היום (שלישי) בשביתה משום שטרם קיבלו את שכר עבודתם בחודש אוגוסט. טרם התברר היקף השביתה, אולם בעקבותיה צפויות להתבטל לפחות ארבע הצגות של התיאטרון הלאומי, שהיו מתוכננות לעלות הערב ברחבי הארץ: "כי בנו בחרת", "אלוף הבונים", "כתם לידה", "מלכת היופי של לינאן" ו"ארוחה עם אידיוט".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
שוב שביתה. תיאטרון הבימה החדש/מערכת וואלה!, צילום מסך

"יש לנו בעיה רצינית בתיאטרון של מימון ואנחנו יותר לא עובדים חינם", אמר יו"ר איגוד עובדי התיאטרון, איתן סביליה. "בשום מוסד בארץ לא עובדים חינם. האצבע שלנו מופנית כלפי מנהל התרבות ומשרד האוצר שהחליטו במודע או לא במודע לסגור אותנו. בנו בניין במאה מיליון שקל אין כסף להיכנס לבניין, אנחנו שבענו מהבטחות שווא, חמש שנים החזקנו את התיאטרון באצבעות אבל הורידו אותנו על הברכיים.

לדברי סביליה, שחקני התיאטרון מתכנסים ב-13:00 כדי לבדוק מה עמדתם בנושא. "בעיקרון יש בינינו הסכמה", אומר סביליה. "אנחנו כמעט 400 איש שהפכו לבני ערובה בידי משרדים שונים של הממשלה. לא ניתן לדבר כזה להמשיך מצדנו, שהגברת לבנת תודיע שהיא סוגרת את התיאטרון הלאומי מדינת ישראל לא יכולה לממן אותו אבל שתקום ותגיד. אנחנו סבלנו מספיק. לא יכול להיות ששרת התרבות, שזה הדגל שלה, שמה עלינו קצוץ. לא מזמן כשלא רצו להופיע באריאל היו הצהרות היו בכל התקשורת שטענו שהבימה הוא תיאטרון לאומי. איפה את גברת לבנת שתפעילי את התיאטרון הלאומי שלך?".

ממשרד התרבות נמסר בתגובה: "אין לקשור בין תביעות העובדים לבין הדיונים בין הצדדים לגיבוש תכנית ההבראה, וכל ניסיון כזה נועד לזרות חול בעיני הציבור. יודגש כי אין ולא היה כל עיכוב בהעברת התמיכות של משרד התרבות לתיאטרון. משרד התרבות מעביר להנהלת התיאטרון מדי חודש בחודשו את כספי התמיכה השוטפת. עד כה הועבר לתיאטרון סכום של כ-18 מיליון שקלים מכספי התמיכות. כמדי חודש גם בתחילת החודש הנוכחי העביר המשרד לתיאטרון כ-1.4 מיליון ש"ח. סכום כסף זה מיועד גם לתשלומי שכר לעובדים ולשחקנים, ומשרד התרבות מצפה כי הנהלת התיאטרון תעביר ללא דיחוי את תשלומי השכר לעובדי התיאטרון".

"כידוע, גיבוש תכנית הבראה כרוך בתהליך מורכב האורך זמן. בסיומו, מקווים הצדדים כי 'הבימה' ייחלץ מהקשיים הכלכליים בהם הוא נתון בשנים האחרונות ויוכל לצאת לדרך חדשה".

לימור לבנת. אביב חופי
האשמות חריפות. השרה לבנת/אביב חופי

במאי האחרון שבתו אנשי הצוות הטכני של התיאטרון במשך מספר שעות כיוון שמשכורותיהם לא שולמו במועד הקבוע על פי החוק. אז הסתיימה השביתה בהבטחה מצד ההנהלה לדון עם אנשי הוועד על תנאי ההעסקה של העובדים. בהמשך שיגר ועד העובדים מכתב להנהלה בו התריעו כי אם לא יקבלו ביוני את שכרם במועד - ישבתו. אך גם שביתה זו לא יצאה לפועל עד לבוקר זה.

"מדובר בתופעה החוזרת על עצמה באופן קבוע, חודש אחר חודש, כאשר שכר העובדים מולן, בניגוד לזכויות העובדים ובניגוד לחוק הגנת השכר", כתבו אז העובדים להנהלה באמצעות עורך הדין בני כהן. "נוסף על כן, הנהלת תיאטרון הבימה אינה מעבירה את הכספים המיועדים להבטחת זכויותיהם הסוציאליות של העובדים. מעבר לעובדה כי התנהלות התיאטרון פוגעת פגיעה קשה בזכויותיהם ובתנאי עבודתם של עובדי הבמה הרי שמדובר גם בעבירה פלילית".

מתיאטרון הבימה נמסר: "הבימה נמצאת במשא ומתן אינטנסיבי עם משרד התרבות והאוצר. אנו תקווה גדולה שיושג ההסכם המיוחל ויביא לפתרון כל הסוגיות. הנהלת התיאטרון עושה מאמץ גדול מאוד על מנת לשלם את משכורות השחקנים והעובדים ושמה זאת בראש סדר העדיפויות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully