וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ספנסר טוניק בישראל: "חשוב מאוד שצילומי העירום ייערכו גם בישראל"

שני גורקביץ'

14.9.2011 / 12:16

הצלם המפורסם נחת בישראל לקראת עריכת מיצב הענק בים המלח וסיפר כי הוא עורך את המיצב דווקא ביום שבת, "כדי שאף אחד לא יעבור במקרה, יראה גופים עירומים וייפגע"

"ברור מאוד לכולם פה שחשוב מאוד שצילומי העירום ההמוניים יקרו גם בישראל, כי זה קרה בכל מקום אחר בעולם פרט למדינות קומוניסטיות ואיסלאמיות", אמר היום (רביעי) האמן האמריקאי ספנסר טוניק במסיבת עיתונאים שנערכה בתל אביב. טוניק נחת אתמול בישראל כדי להתחיל בהכנות לקראת מיצב העירום שיפיק בסוף השבוע הקרוב בים המלח. במסגרת הפרויקט, שנקרא "הים העירום", יצטלמו אלף בני אדם בעירום מלא בים המלח, מתוך כוונה להעלות את המודעות למצבו של האזור וכן כדי לקדם את בחירתו לאחד משבעת פלאי תבל.

בניגוד למדינות אחרות כמו קנדה או אוסטרליה, אליהן הוזמן טוניק על ידי בכירים ואישי ממשל, כדי לעבוד בתמיכה ומימון ציבורי, על מנת לממן את הפרויקט בארץ גייסו טוניק ויזם האמנות ארי פרוכטר כ-116 אלף דולרים מתורמים פרטיים, באמצעות אתר ייעודי באינטרנט. בנוסף, נאלצו להתמודד עם ניסיונותיהם של ח"כ ניסים זאב (ש"ס) וח"כ זבולון אורלב (איחוד לאומי) לסכל את המיזם. על פי המארגנים אין תביעות נגד המיצב, למרות שיש חשש מניסיונות למנוע את הוצאתו לפועל. "כל מי שחלילה יקשה על הביצוע של האירוע, יש לנו את הכלים המשפטיים להגן על עצמנו", אמרה מנהלת המיזם שלומית ירקוני, המלווה את הפרויקט. "אנחנו לא ששים אלי קרב, אנחנו ששים לשלום ולהיות נורמליים".

ספנסר טוניק בישראל: כותרות אחרונות

ספנסר טוניק מתרחב: צילומים נוספים מתוכננים ברחבי הארץ

ספנסר טוניק במחלוקת: ח"כים דורשים לעצור את הפרויקט

מה דעתכם על העירום של ספנסר טוניק? דברו איתנו בפייסבוק

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"הולך בעקבות אמנים ישראלים אחרים". טוניק/מערכת וואלה!, צילום מסך

טוניק עצמו רגיל שלצד תמיכה גדולה, עבודותיו נתקלות גם במתנגדים: "יש מקומות בהן העבודות מעוררות יותר מחלוקת, ויש מקומות בהן העבודה מתקבלת כמעין מבחן לנאורות המדינה", הוא אומר. "עבורי, מדינה שמאפשרת לנו את העירום במקום ציבורי היא מתקדמת, אכפתית, ועבורי מאוד מכובדת. עבורי אין קשיים, יש יותר מאלף ישראלים שמוכנים להצטלם עבורי, ויש 15-20 עיתונאים זרים שבאו במיוחד לסקר את זה, תודה לאל שזה המקום היחידי במזרח התיכון שבו הדבר הזה יכול לקרות".

האמן עצמו מרוצה מחופש הביטוי בארץ שמאפשר לתומכיו ולמתנגדיו להשמיע את קולם, והוא גם מבין אותם. "בגלל זה החלטתי לעשות את העבודה בשבת כדי שאף אחד לא יעבור במקרה ויראה גופים עירומים וייפגע. וגם גדלתי בעיר עם אוכלוסייה חרדית גדולה כך שאני מבין את זה מאוד", אמר.

בהמשך, ציין טוניק כי הוא "לא מנסה לשכנע אנשים דתיים להצטלם. גם במדינות אחרות אנשים ניסו לעצור את המיצבים, כמו צ'ילה ובואנוס איירס, אבל העבודה שלי תמיד מתרחשת, ובמאה אחוז מהזמן זה כוכב בוהק שקיים אחר כך ואנשים נאבקים כדי לקחת עליו קרדיט. אני רגיל שכל זה קורה, ולמזלי אני יכול להגן על עצמי מזה, ולהתרכז לחלוטין באמנות ולתת לאנשים שמצטלמים את כולי. אבל גם אם תלכו למוזיאונים תראו הרבה אמנות עירום, אני פשוט עובד עם כמות גדולה של אנשים. גם בארץ זה נעשה המון: לסיגלית לנדאו יש היסטוריה ארוכה של עבודות בעירום, אז אני לא חלוץ בשום צורה, אני פשוט הולך בעקבותיהם של אמנים ישראלים אחרים".

במיצב עצמו צפויים להשתתף ישראלים רבים, יהודים ולא יהודים, לצד תיירים שהגיעו לארץ במיוחד כדי לקחת חלק בצילום. הוא יתרחש בשעות הבוקר המוקדמות, כדי להימנע מהחום הגדול של שעות הצהריים, ובמיקום סודי ומאובטח כדי למנוע הפרעות. "אני חושב שעבודתי היא משהו שמדינה צריכה להתגאות בו. העבודה מורכבת מאלף אמנים ישראליים, אז זה לא רק אמריקאי שבא לעשות עבודת אמנות אמריקאית, אני הקטליסט לעבודת אמנות ישראלית. זה באמת עבודת אמנות ישראלית, כך שלמנוע את זה משמעו למנוע מאמנים ישראלים לפעול", אמר טוניק

צילום ערום קבוצתי של ספנסר טוניק בסידני. רויטרס
ככה זה אמור להיראות. צילום של טוניק בסידני/רויטרס

בנוסף לחזית הפרלמנטרית, מסתמנת חזית נוספת לפרויקט מול המועצות המקומיות באזור בו צפוי להתבצע הצילום, כאשר אנשיה של המועצה המקומית מגילות ים המלח טוענים כי לא הוגשה בקשה לביצוע הפרויקט באזורם. במקביל הודיעו אנשי מגילות ים כי "למועצה לא הועברו כספים כלשהם מקמפיין קיקסטארטר והמועצה מנועה מלהתחייב כספית מבלי שעומד לרשותה תקציב להתחייבות כזו. המפיקים לא הציגו בפני המועצה שקיפות כלשהי של התנהלות כספית בנושא קיקסטארטר, ומכיוון שלא הועברו כספים כלשהם למימון המיצב הודיעה המועצה כי לא תוכל לקחת בו חלק.

בנוסף, המועצה ראתה את המיצב עין בעין כל עוד נושאו המרכזי היה האמנות וים המלח. מפיקי המיצב, גם אם לא הצלם עצמו, מנסים לצערנו לאחרונה מסיבות שלא ברורות למועצה להסיט את הדיון לנושאים אחרים. כמועצה במדינת ישראל הדמוקרטית תפקידנו להיות קשובים לכלל קולות הציבור אותו אנו משרתים, ובכלל זה להוראות החוק. אנו בטוחים כי ספנסר טוניק וצוותו יכולים להכיל תפיסה פלורליסטית שכזאת ולכבדה".

"היו מספר התחייבויות שלטוניות, הנושאים האלה נבחנים ומקבלים את הביטוי המשפטי שלהם משום שלפנינו אירוע הרבה יותר גדול ומשמעותי מנקודה כל כך ספציפית שקשורה למועצה זו או אחרת", הגיבה לדברים עו"ד דפנה הולץ-לכנר. "הם רואים את זה בזווית הנקודתית שלהם, אנחנו מסתכלים על הדברים בעין אחרת. אם ניתנו התחייבויות, והועברו כספים למועצה אזורית מגילות לשם העברתם לפרויקט החשוב הזה, אז הדבר הזה יקרה. כספים שגוף מקבל למטרה מסוימת, אם לא יעשה בהם השימוש שלשמו הועבר הסכום אז ניתן לפעול משפטית".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully