וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מועצת הקולנוע ממליצה: שקיפות בקרנות ושינויים בתמיכות

שני גורקביץ'

6.10.2011 / 9:43

חברי המועצה ממליצים להגדיל תמיכה בסרטי דרמה קצרים, יוזמות בפריפריה ולקצוב את תקופת כהונת הלקטורים בקרנות

המועצה הישראלית לקולנוע הודיעה הבוקר (חמישי) על שורת המלצות לשינויים בחלוקת כספי התמיכות של קרנות הקולנוע, הגדלת השקיפות בעבודתן ושינוי בהרכב הלקטורים שבוחנים את הבקשות המוגשות לקרנות. המלצות המועצה אושרו על ידי חבריה בישיבה שהתקיימה אתמול והן כפופות לשימוע ציבורי, ולאישורה וחתימתה של שרת התרבות והספורט לימור לבנת.


שקיפות בפעילות הקרנות והלקטורים

על פי המתווה הראשוני שפורסם, נראה כי הצעדים המשמעותיים ביותר נוגעים לשקיפות בפעילות הקרנות והלקטורים שלהן. הקרנות יידרשו למנות לקטורים ש"ישקפו את מגוון ההשקפות והעמדות התרבותיות הרווחות בחברה הישראלית". עם זאת, לא ברור בדיוק כיצד הדבר יבוצע, ומה תהיה החלוקה בין הלקטורים לפרויקטים שייבחנו. בנוסף סבורים חברי המועצה כי יש להגביל את תקופת כהונת הלקטורים לשנה - צעד המבוצע כבר ברוב הקרנות - וכן לפרסם את שמם בסיום תהליך בחינת הבקשות, זאת כדי למנוע אפשרות או חשדות של אי-תקינות בעבודתם.

כדי להגדיל את השקיפות יחוייבו הלקטורים מעתה להגיש חוות דעת מפורטת על החלטותיהם בנוגע לפרויקטים שהוגשו להם, ועבודתם תוגבל בלוחות זמנים מוגדרים. צעד נוסף לקראת היוצרים היא הזכות להגיש בקשת סיוע נוספת, ובמקרה כזה תידון בקשתו השנייה של היוצר ותוערך על ידי צוות חדש של לקטורים.

המלצות המועצה כוללות סעיפים נוספים העוסקים בקרנות עצמן, ובהן הוספת תנאי מדידה חדשים לבחינת תפקוד הקרנות, ותנאים מיוחדים להערכת איכות תוצריהן. מדובר במדידה של זכיות בפרסים, יוקרת הפרסים, מוניטין בינלאומי של הקרן ותוצריה, מכירת הכרטיסים בישראל ותרומת היצירות לקידום הקולנוע בארץ. שינוי נוסף יהיה בנגישותם של אתרי האינטרנט של הקרנות, כדי להקל על היוצרים בתהליך הגשת בקשות התמיכה.

מתוך חתולים על סירות פדלים.
עדיף לתמוך בסרטים באורך מלא. מתוך "חתולים על סירות פדלים"

חלוקה מחדש של הכספים

המלצה בולטת היא לתמוך בסרטים עלילתיים קצרים, כיוון ש"סרטים אלה הפכו בשנים האחרונות למבוקשים ביותר בפסטיבלים בינלאומיים". במועצה הוסיפו כי הצעד נועד "לאפשר לקולנוע הישראלי ליישר קו עם הדברים הקורים בשטח ברמה הארצית והבינלאומית, כאחת". יש לציין כי התקציב לתמיכה בסרטי הדרמה הקצרים יבוא מתוך התקציב הכולל של התמיכה בתחום יצירת הדרמה.

המפיק מארק רוזנבאום טוען כי מדובר בהמלצה מוטעית: "צריך להגדיל את התמיכה בסרטים עלילתיים עצמאיים ארוכים כי זה יעודד יוצרים צעירים לעשות סרטים באורך מלא, וזה ייתן להם סיכוי לקפיצת מדרגה אמיתית".

צעד מוצע נוסף הוא הכפלת התמיכה בפריפריה הגיאוגרפית והחברתית, מתוך מטרה לקרב קהלים ויוצרים חדשים לקולנוע הישראלי. בנוסף תקצה המועצה תקציב מיוחד ליוזמות חדשות בפריפריה כגון השקעה בחממות קולנוע, סדנאות לקידום יוצרים וקידום הסרט הישראלי בפני קהלים שלא פוקדים את בתי הקולנוע. עם זאת, לא ברור בדיוק כיצד מוגדרת פריפריה גיאוגרפית או חברתית, ומהיכן יגיע התקציב הנוסף?

גם הפסטיבלים המרכזיים לקולנוע בינלאומי בארץ יזכו להגדלה תקציבית של 50%. השינוי יתאפשר באמצעות איחוד התקציב שלהם עם תקציב הפרסים, וחלוקתו מחדש לשתי קטגוריות: פסטיבל גדול ופסטיבל בינוני. המועצה תנסח קריטריונים שיקבעו מהו פסטיבל גדול ומהו פסטיבל קטן. ייתכן שהמטרה בצעד זה היא לרסן את ריבוי פסטיבלי הקולנוע שצמחו בארץ בשנים האחרונות, כיוון שעל פי חוק הקולנוע כל עירייה יכול ליזום פסטיבל ולאחר שנתיים להתחיל לדרוש כספים עבורו מקרנות הקולנוע, על פי חלוקה שוויונית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully