וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אדם יאוך: הרגעים הגדולים של הגאון מהביסטי בויז

עינב שיף

4.5.2012 / 21:22

אדם יאוך היה ראפר מבריק, במאי קליפים מצוין, איש קולנוע בחסד ובעיקר - יוצר שהיה כל כך הרבה מה ללמוד ממנו. הנה רגעיו הגדולים

אין שום ידיעת מוות ששווה תגובה אחרת מלבד עצב, אבל נדמה שההודעה על מותו של אדם יאוך זכתה לתגובה אחרת, כבדה ואיומה הרבה יותר: בגלל אלמנט ההפתעה, בגלל שנראה היה שהסרטן בו לקה יאוך נמצא בשליטה כלשהי, בגלל גילו הכה צעיר (47) וכמובן בגלל שמדובר בכישרון עצום שהיה חלק מהרכב ששינה את המוזיקה. אנשים תמיד ייהנו להיזכר בפועלו של יאוך, אבל תמיד יידעו שזה נגמר מוקדם מדי. לזכרו, הנה כמה מהרגעים הגדולים של אדם יאוך, האיש שלפני למעלה מ-25 שנה אמר "I'm MCA And I've Got License to iLL", והכל השתנה.

אדם יאוך נולד בניו יורק, כאילו בדיעבד היתה ברירה אחרת. הוריו, אבא קתולי ואמא יהודייה, היו אמנים בנשמתם: אמו פרנס היתה ציירת ואביו נואל היה אדריכל. בתיכון הוא פגש את מייק די ואד-רוק, איתם הוא בכלל רצה להתחיל הרכב של הארדקור Pאנק, בו הוא היה אמור לנגן בס. התוכניות, החיים ומה שקורה ביניהם, הובילו אותם לחברת דף ג'אם שהימרה על הרכב היפ הופ בשם ביסטי בויז: שלושה בחורים לבנים וחכמים מדי שאמורים לשגע את העולם. עם צאת אלבום הבכורה "Licensed to ill", זה הצליח.

אחרי הבכורה שהדהימה את המכירות, סיבוב הופעות שכלל מעצרים וקהל משולהב, ביסטי בויז נפרדו מדף ג'אם והלכו הלאה, לחברת התקליטים Capitol. הציפייה מהם בחברת תקליטים כה גדולה היתה למסחר את האלמנט הראשוני והפראי שהיה במוזיקה שלהם, אבל ביסטי בויז חשבו אחרת: בזכות עבודת הפקה מבריקה של הדאסט בראדרז הם הגיחו עם "Paul's Boutique", אלבום שהורכב כמעט כולו מסימפולים וכך בעצם הפך לציון דרך משמעותי ביותר בעולם ההיפ הופ. המכירות, כצפוי, לא תאמו את אלו של אלבום הבכורה, אבל יאוך, אד-רוק ומייק די הבינו שהם בדרך לעשות היסטוריה.

באלבום הזה, שנכלל בכל רשימת האלבומים הגדולים שמכבדת את עצמה, גילה יאוך גם את הצד הקולנועי שבו, כשביים קליפים מתוכו, כמו הקליפ הבא, לאחד השירים הכי טובים באלבום שהוא ממילא נהדר.

יאוך ביים את הקליפים של ביסטי בויז תחת השם נת'ניאל הורנבלוואר (Hornblower). לצד הקליפים המהפכניים שביים להם גם ספייק ג'ונז, למשל, יאוך תמיד הקפיד על הרמה המצופה מלהקה חדשנית כמו הביסטי בויז: שילוב של ילדותיות ובגרות, חוצפה ופנייה לקהל רחב. הקליפ המבריק של "Intergalactic" מהאלבום המצוין "Hello Nasty" הוא דוגמה מושלמת לאיך הופכים להיט לחוויה קולנועית.

יאוך ביים קליפים רבים עבור ביסטי בויז וגם קיבל קרדיט משותף לקליפ אחד עם ג'ונז (לשיר "Sure Shot"), שיחסיו עמו היו מאוד רגישים. כך, אחד הרגעים הזכורים בקריירה של יאוך היה התפרצותו לבמה של פרסי MTV לאחר שהקליפ הבלתי נשכח של "Sabotage" הפסיד לקליפ של REM לשיר "Everybody Hurts" בפרס במאי השנה. יאוך פרץ לבמה בתחפושת של האלטר-אגו שלו, ולפי המבט ההמום של מייקל סטייפ, גם הוא לא ראה את זה מגיע.

יאוך והביסטי בויז המשיכו להוציא להיטים, להיות הסמל והגאווה של ניו יורק ועוד, אבל מהצד - יאוך הלך והרחיב את השפעתו הקולנועית: הוא הקים את Oscilloscope Laboratories, חברה להפצת סרטים תיעודיים והפיץ בה את הבכורה שלו כבמאי סרטים כאלה, "Gunnin' For That #1 Spot". הסרט עקב אחרי שמונה כשרונות עולים בכדורסל האמריקאי ומאבקם להגיע ל-NBA, ליגת הכדורסל האמריקאית הנחשבת לחזקה בעולם.

החברה של יאוך הוציאה גם את הסרט "exit through the giftshop" על אמן הרחוב בנקסי שאף היה מועמד לאוסקר; כמו כן, יאוך היה מהראשונים לתמוך בבמאי הקולנוע אורן מוברמן, הישראלי לשעבר שהפיץ דרכו את "השליח", סרט נפלא שהביא מועמדות לאוסקר לוודי הרלסון והפך את מוברמן לבמאי מבוקש בהוליווד; בנוסף, הוא לקח תחת חסותו בארה"ב את "שתיקת הארכיון" של יעל חרסונסקי, שעוסק בזיכרון השואה, ונאבק למען הקרנתו בקרב תלמידי תיכון, על אף המראות הקשים שבו.

הבכורה של יאוך כבמאי:

ב-2009 הודיע יאוך כי הוא חולה בסרטן. זו היתה הודעה מאופקת, מלאת אופטימיות ומחויכת כפי שהקפיד להיות במהלך הקריירה שלו. לאחר שעבר ניתוח, הודיע יאוך כי הטיפול בסרטן מתקדם היטב וביסטי בויז הוציאו את אלבומם האחרון, "Hot Sauce Committee Part Two", אלבום שזכה לשבחים והראה שהחבורה לא איבדה את זה גם אחרי 25 שנה. יאוך הותיר לאלבום הזה מורשת מיוחדת מאוד, על קליפ אולסטארז מבריק שכתב וביים האלטר-אגו שלו כמובן, קליפ שחזר למורשת של "Fight For Your Right" והשאיר את עולם המוזיקה המום מהיצירתיות והכיף שאפשר להכניס ב-25 דקות.

מחר (שבת), איל רוב ירחיב עוד קצת כאן על פועלו של יאוך ומורשתו ההיסטורית. בינתיים, תסתכלו שוב על הקליפים והשירים שהוקרנו כאן, קמצוץ ממה שיאוך והביסטי בויז השאירו לעולם המוזיקה. בינתיים הדבר היחיד שאפשר לומר הוא תודה לאיש אחד, אדם, שהיה שווה להרוג את השכנים עם המוזיקה שלו בשישי בלילה, כי מוזיקה היא הדבר היחיד ששווה להרוג בשבילו, ואדם יאוך ידע מוזיקה מהי.


ביסטי בויז: להתגעגע להרכב שנתן בשבילנו את הכל

עולם המוזיקה נפרד מאדם יאוך: "חלוץ אמנותי אמיתי"

טרגדיה: אדם יאוך מהביסטי בויז הלך לעולמו

בואו להיפרד מהגאון המוזיקלי בפייסבוק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully