וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דונה סאמר: פרידה ממלכת הדיסקו שידעה לגנוח ולרגש בו זמנית

עינב שיף

17.5.2012 / 20:30

דונה סאמר הביאה לא רק קול ענק שידע לגנוח ולרגש, אלא גם את הסאונד ששחרר את האחרים והשונים כדי לפתוח עולם חדש וצבעוני של מוזיקה. עינב שיף נפרד

דיווה, אין מילה אחרת בכלל

דונה סאמר. Keystone, GettyImages
אוהבים לאהוב אותך. דונה סאמר/GettyImages, Keystone

"עוד פעם '?I Feel Love'" היא טרוניה שאתה לא רוצה לשמוע במסיבה מצד אחד, אבל מצד שני היא כל סיפור החשיבות העצומה של דונה סאמר, מאלו שלא ראויות לתואר "דיווה" – הוא הומצא בשבילן. שלל הכינויים, הפרסים, הלהיטים, העליות והמורדות בקריירה שלה חיים בתוך קורפוס שירים בלתי נשכח, מהסוג שמרגיש כמו הבית גם בגרסת הסינגל וגם ב-Extended Version של 12 דקות, אבל השאלה הזו, "עוד פעם I Feel Love''" היא זו ששמרה את דונה סאמר בחיים גם כשנחשבה להומופובית, כשלא היו לה להיטים ביד, ב-17 שנה בהן לא הוציאה אלבום, בימים בהם נאבקה בסרטן.

"I Feel Love" (השיר שבריאן אינו אמר לדיוויד בואי "תקשיב לזה, זה ישנה את עתיד המוזיקה במועדונים". בריאן אינו לא טועה, כידוע) במסיבה הוא החזרה למקורות, גם אם המקורות מאוסים ומואבסים עד זרא, כי דונה סאמר היא נקודת ההתחלה, ולפעמים גם האמצע של העולם המופלא שהדיסקו פתח לדמותו של האחר. וגם במותה – זה אף פעם לא הסוף, כי כמו שהקריירה של סאמר לא חזרה לשיא אותו ידעה עד אמצע שנות ה-80 בערך, סאמר חיה בתוך הדבר שידעה לעשות יותר מכל – המוזיקה.

דונה סאמר הלכה לעולמה ממחלת הסרטן
דונה סאמר: עולם המוזיקה נפרד בדמעות

ג'ורג'יו מורודר, מפיק העל שגילה למעשה את סאמר, בכלל לא בנה על הנערה שפגש בשנת 73'. היא ענתה למודעה לחיפוש זמרות ליווי, הם נפגשו ובראיון עבר הוא סיפר שכלל לא התרשם ממנה בענייני עבודה משותפת. אלא שאז פרץ הלהיט של ג'יין בירקין וסרז' גנסבורג, "ז'ה טם" המפורסם וגניחות הפכו לפזמון המבוקש ביותר בפופ. מורודר, שהבין דבר או שניים בסגנון הווקאלי המסוים הזה, ביקש מסאמר להיות "קצת יותר סקסית". התוצאה היתה "Love to Love You Baby", עם 17 דקות שהגדירו את הדיסקו כמוזיקה מחרמנת ורקידה, שיר של לרקוד לבד ולהזדיין ביחד. התפקיד של סאמר הוא הרבה יותר מפונקציה של קולות מיניים בתוך העיבוד המופלא שמורודר הרכיב: היא האשה שאתה רוצה לגרום לה להישמע ככה, מושא אמיתי של תשוקה בתוך הבייס-ליין השמן, הכינורות והמקצב האיטי-איטי הזה. "ידענו בדיוק מה רצינו", אמר מורודר על השיר בראיון עבר. פריצת דרך אחת מאחורינו.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן

אבל דונה סאמר ידעה הרבה יותר מלגנוח, כפי שכתב במדור הזה רונן ארבל, במסגרת סדרת "באסה או קלאסה", שעסקה בביצוע שלה ל-"State of Independence" מ-1982. כמו לא מעט זמרות מהשנתון שלה, סאמר חונכה על ברכי הגוספל וכתוצאה מכך היתה לה היכולת לרגש גם על הרחבה, ומכאן גם חלק מהעוצמה שיש בשירים נטחנים כמו "Hot Stuff" ואפילו "She Works Hard For The Money". ב-"State of Independence", שכפי שארבל כתב – נשא את גרעין "We're The World" בזכות העבודה המשותפת עם קווינסי ג'ונס ושיתוף הפעולה עם מייקל ג'קסון, דיון וורוויק, סטיבי וונדר, ועוד, טווח הרגשות של סאמר מסביר את הפיכתה לקונצנזוס בכל מה שקשור להשפעה על עולם המוזיקה: יש בה גבוה ונמוך, מיידי וארוך טווח, ממלכתיות ושירים עם ברברה סטרייסנד וזנותיות שעובדת טוב יותר מכל מחשוף. לא מעט יוצרים ביצעו את השיר הזה, אבל רק כשסאמר שרה "תביא אותי לפגוש את הצליל שלך ואני אביא אותך ללב שלי" , אפשר היה להבין את המילים.

דונה סאמר, באסה או קלאסה? מה נראה לכם?

סאמר היתה אמנית של טייק אחד. מורורדר סיפר שהיא היתה אוכלת את הראש שעות באולפן, ואז מציצה בשעון ואומרת "אני ממש ממהרת", מבצעת את השיר פעם אחת – והולכת. היא מעולם לא התערבה בהפקה, חוץ מכשהסתבכה עם "MacArthur Park". "זה היה שיר עם טווח ווקאלי כל כך רחב, שגם לה היה קצת קשה", סיפר מורודר. "הדבר האמיתי" הוא קרא לה. במועדונים, באולפן, על הבמה, בתחילת דרכה ובערוב ימיה – הדבר האמיתי.

מאמן הדיסקו המבריק סילבסטר דרך הפט שופ בויז ועד הרקולס אנד לאב אפייר, מ-"Smalltown Boy" של ברונסקי ביט ועד הוט צ'יפ: הדיסקו, ובתוכו הקול של דונה סאמר, מילאו את החלל שבתוכו דמויות השוליים מצאו את עצמן במרכז הרחבה, זה שאיפשר להן להשתחרר מתחפושות היומיום ועם קצת מזל – להתגאות בכך. כשפט שופ בויז שרו ב-"Can You Forgive Her" את השורה "היא עשתה ממך צחוק כי אתה רוקד דיסקו ולא אוהב רוק", הם התכוונו לאנשים שאהבו את דונה סאמר; אלו שמרכינים היום ראש, אבל יילכו למסיבות של סוף השבוע והפעם, כשהדי ג'יי ישים את "I Feel Love" הם יסתכלו אחד לשני – ולא יגידו מילה.

להאזנה נוספת לדונה סאמר:

"On The Radio":

דונה סאמר עם ברברה סטרייסנד:

הרמיקס של סיסטר בליס ל-"I Feel Love":

"Hot Stuff":

ברונסקי ביט ומארק אלמונד - "I Feel Love":

  • עוד באותו נושא:
  • דונה סאמר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully