וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השרה לימור לבנת: "יצירה ציונית - לא מתנגדת לישיבתנו כאן"

רוני אפרת

20.5.2012 / 20:31

בצל הסערה על עצם קיומו, העניקה שרת התרבות לראשונה את פרס הציונות: "אין מטרה ראויה מזו", אמרה. המשורר מתי שמואלוף שהפגין מחוץ לטקס: "זה פריימריז, לא פרס"

רבים התכנסו היום (ראשון) בירושלים לטקס הענקת פרס הציונות מטעם משרד התרבות. הפרס, אותו יזמה שרת התרבות והספורט לימור לבנת, שגם עמדה בראש הטקס, הוענק לראשונה לאחר שעורר סערה בקרב יוצרים שונים.

"יש לנו ציונות אחת שבזכותה כולנו כאן", אמרה לבנת. "ההכרזה על הפרס הצליחה למלא הצלחה אחת חשובה מאין כמותה: מהי יצירה ציונית ומהי ציונות. הפולמוס על ציונות הוא סם החיים שלנו. יש לעורר ולהחיות את הדיון, שקט לא יאה לה. העמדתה בצל מסכנת אותה. כשנשמעים קולות לא רבים אך קולניים הדורשים לאחסן אותה במחסן ההיסטוריה, חובה עלינו להסיר ממנה את האבק".

"אני מוכנה למסע הזה כי אני יודעת שמרבית החברה היא ציונית גאה, חלק מהפלא והנס הזה, הדבר הבלתי נתפס הזה, מדינת ישראל", המשיכה לבנת. "ציונות היא חלק מההצלחות של המדינה הקטנה, ישראל, שהפכה ברבות הימים להיות אור לגויים גם בשנים של משברים קשים מאוד לעולם כולו".

"לא מעט פעמים נשאלתי מהי יצירה ציונית", סיכמה לבנת. "הזוכים בפרס מגדירים אותה היטב: יצירה ציונית היא כל יצירה אמנותית שנוצרה בישראל ויוצריה מדברים עברית ונוגעת בדילמות שלנו, מבלי להתנגד לישיבתנו כאן, להיותנו עם, מתוך בטחון במי שאנחנו ובמה שאנחנו. אעשה ככל יכולתי כדי להפוך את הציונות לחלק מהותי בחייו של כל אזרח וכל אזרחית במדינת ישראל".

"זה פריימריז לשרה לבנת, לא פרס"

מחוץ לטקס, התכנסו שלושה יוצרים מטעם קבוצת "גרילה תרבות", שמחתה באמצעות הקראת שירה נגד הפרס. לא ייתכן שאירוע תרבותי שנועד להכשיר את התרבות בישראל לא מייצג את מכלול הזהויות", אמר המשורר מתי שמואלוף. "זה פריימריז לשרה לבנת ולא פרס. עובדה שהיום מתקיימות הפגנות גם נגד יום ירושלים ובמסגרת המחאה החברתית, הטקס נועד להסתיר את המהלכים הכלכליים השגויים של השרה לבנת".

במפתיע, התייחסה השרה לבנת להפגנה שבחוץ: "מעטים בזים לציונות והיו שלושה כאלה בכניסה לאולם", אמרה לבנת. "חובה עליניו להגן עליה ולהשיב אותה לחיינו במלוא הדרה ובמלוא צדקת דרכה. לא תמיד נעים להיות מטרה לחיצי הביקורת ולספוג האשמות ודברי בלע, איך אין מטרה ראויה מזו".

גם הרקדן עידו תדמור תקף את הפרס: "משרד התרבות, בחוצפה רבה, מחלק את תקציב התרבות תחת קריטריונים מעוותים המשתנים על פי צו הפוליטיקה והאינטרס", אמר תדמור בדף הפייסבוק שלו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully