וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פסקול שירי המחאה האולטימטיביים

מ"אשליות" של ניסים סרוסי, דרך ג'יי-זי ועד הביטלס - שירי מחאה שיצאו נגד הבינוניות, האפרוריות והיומיום המובס היו כאן תמיד - הנה עשרת המרגשים שבהם

ניסים סרוסי - "אשליות"

אי אפשר באמת לנהל רשימה שעוסקת בטקסטים על מי שנמאס לו מהיומיום האפרורי וחולם על נופש חמישה כוכבים כדרך חיים, מבלי להזכיר בראש ובראשונה את הפואמה המכוננת "אשליות", פצצת הגלאם רוק הראשונה וככל הנראה גם האחרונה שיש לנו כאן. בתפקיד פרדי מרקיורי והחליפות המוגזמות - ניסים סרוסי, שעוד בסבנטיז הבין שעם כל הכבוד לקרן פנסיה, מה שבאמת כולנו רוצים זה לטייל בפריז וברומא ולחיות כמו קזנובה, לא לעבוד לעולם, לא לשרת שום אדם. מעניין, כי באותה שנה יצאה ישראל למלחמת יום הכיפורים והפכה את הלהיט הזה לגלעד נצח לקלישאת "החלום ושברו".

זוהר ארגוב - "נכון להיום"

קול הפעמונים של זוהר מצליח להעביר את הטקסט המופלא של שאול בן שאול דרך אווירה מאוד מתוסכלת ועם זאת מלאת קסם וחן. כיום, המילים "יום יום אני תולש מהלוח דף... עובד כמו חמור, במזוזה אני עבד, והמוח רץ... יום יום אני הופך מחומר לאבק...", יושבים בול גם על הדור שלנו, שמחבב את שביל הבריחה מהמציאות המבאסת שלו – אלכוהול וסמים, לא בהכרח בסדר הזה.

"The Clash - "Career Opportunities

הציניות והאירוניה שקיימת ברבים הטקסטים של הקלאש מגולמים כאן בצורה די מושלמת. מה שמוסיף פה עניין זו כמובן העובדה שלהקת רוק, שהיתה אז אולי שיא המגניבות של הימים ההם, שרה שיר על חוסר יכולת לקיים קריירה.

"Aloe Blacc -" I Need A Dollar

אלו בלאק הביא לנו בשנה שעברה שיר שכלל פתיחת פסנתר שנשמעת כמו שיר של "שוקולד מנטה מסטיק" ומיד לאחריה אחד הלהיטים הגדולים של הזמן האחרון שגם זכה לאינספור רמיקסים. ככל הנראה שזהו הקול החם והנעים של בלאק שהופך את הטקסט מצ'יזי ומעצבן למשהו שניתן להזדהות איתו בקלות ואפילו לרצות לרקוד לצליליו. כמו שאמרו הבילויים: "אם להיות עמוק בזבל, לפחות בנסיעה". צודקים.

"Jay Z - "Hard Knock Life

קצת קשה להיזכר בפרסונה של ג'יי-זי שלפני הקליפים הראוותניים עם קנייה ווסט, האורות הבוהקים, והשמועה שקנה לבתו המשותפת עם ביונסה סוס נדנדה יצוק זהב טהור. ייתכן כי הידיעה ששון קרטר (כך קוראים לו ההורים ופקידים בקופת חולים) התפרנס בעברו ממכירת קראק בברוקלין הופכת את העושר שלו למשהו שנתפס כנקמה מתוקה ולא כהתרברבות, והשיר הזה מוכיח זאת.

"John Legend & The Roots - "Hard Times

זוכרים את הקטע הזה שאתה נהיה אמן סופר מצליח ועדיין בוחר לשיר על מה שלא נעים וכיף בחיים? ג'ון לג'נד והרוטס הם כל מה שליידי גאגא לעולם לא תהיה, וטוב שכך. מדונה יודעת לצייר בקעקוע חינה מעל לישבנה את המילה "אובמה", אבל הענקים הללו מסוגלים להעביר נקודה גם בלי להיות סבתא מטרחנת.

"Public Enemy - "Fight The Power

תמונה אחת שווה אלף מילים, אבל במקרה של הקלאסיקה הזו, הקליפ של השיר שווה אולי מיליון מניפסטים. הסינגל הופיע לראשונה בסרט המופת של ספייק לי משנת 1989, "עשה את הדבר הנכון", ובהמשך יצא באלבום אולפן של פאבליק אנמי, "Fear of a Black Planet". אין הרבה מה להוסיף על כך מלבד העובדה שלא נס ליחו של השיר (ולא ינוס לעולם) ושההפגנה המצולמת בקליפ היא כל מה שהמחאה הישראלית לעולם לא תהיה, וחבל.

"The Beatles – "Piggies

השיר הנודע מתוך האלבום הלבן של הביטלס מחדד את הנקודה שהעביר הסרט הדוקומנטרי של מרטין סקורסזה על הלהקה - האריסון לא פראייר. השורה "Clutching forks and knives to eat their bacon" מבהירה כי אדם לאדם חזיר, וה"pig brother" שמוזכר בשיר חי ובועט לחלוטין גם היום.

"Jarvis Cocker - "Cunts Are Still Running The World

מתי הקפיטליזם הופך לרע? כאשר הבחירות העצמאיות שלנו מושפעות ממנו ומה שאנו חושבים לסובייקט העצמי שלנו אינו אלא אשליה. סולן פאלפ מציין בשיר הזה את כל מה שרע בקפיטליזם שמקדש רווח על פני טובת האדם. קוקר שר על כך שמעמד הביניים הולך ומתיישן ובגלל השפע שגובר על מה שנחוץ, עדיף לתת לעובדים להרוג זה את זה וללכת לייצר בארצות רחוקות מעבר לים. ואת כל פניני החכמה הללו הוא עושה בלי ציור של פצצה וטוש אדום.

"The Streets - "It Was Supposed To Be So Easy

מייק סקינר בחר לפתוח את אלבומו השני, "A Grand Don't Come for Free", בשיר שמציג את התזה של כל האלבום למעשה; צרות של אנשים צעירים בעולם כיום, הן מבחינה כלכלית והן מבחינת החיים עצמם שמסתבר שאינם פיקניק כלל וכלל. בניגוד לקולגות מאמריקה, הראפר הבריטי השתמש בדלות, עליבות החיים והאומללות שלו כמוטיבים חוזרים בשיריו החל מהרגע בו פרץ לתודעה - ובאלבום הזה, שמגולל דרך שיריו נרטיב על בחור חסר מזל שמאבד את כספו ואמונתו בחבריו - הם לחלוטין ספינת הדגל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully