וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רני בלייר עורך את וואלה! תרבות לכבוד סוכות: דבר העורך

רני בלייר

2.10.2012 / 1:44

על הקשר בין מחאה לתרבות, בין סוכות לצדק חברתי ולמה כל זה לא שווה אם אתם לא נהנים. רני בלייר מסביר איך ערך את וואלה! תרבות

הימים הם ימים נוראים, שנה וקצת לאחר הקיץ ההוא בו התעוררה מחאת רוטשילד ודרשה צדק חברתי, שנה וקצת אחרי שהעם התעורר בכל חלקי הארץ ודרש שוויון אזרחי, מחה על הפערים הנוראים בין עשירים לעניים, על הניתוק בין שלטון לאזרחים, בין האלפיון העליון למעמדות הביניים; שנה וקצת אחרי שהתעוררנו ומחינו, שנה וקצת אחרי שתקפו כל חוליה חלשה כדי להביס את המחאה ונראה שהצליחו בכך, נבואתה של אותה מחאה מתגשמת. מחירי מוצרי הבסיס עולים, הדלק בשמיים, מחירי הדיור בעננים, ערוצי תקשורת מתמוטטים, מפעלים נסגרים ועובדים רבים מפוטרים, ימים נוראים, ימי חגים, ימי ראש השנה, חג הסליחות וחג סוכות.

רני בלייר. אביב חופי
בסוכה, מתחת לכיפת השמים,כולנו שווים. רני בלייר/אביב חופי

חג סוכות הוא חג רב משמעויות, הוא חג האסיף, חג התפילה לגשם, אך ומעל הכול הוא חג השוויון, הצדק החברתי והאחווה בין בני האדם כולם, שסמלם בחג בא לידי ביטוי בארבעת המינים. רחוב רוטשילד בתל אביב, לדעתי, היה אמור להיות עתה מלא בסוכות המבטאות ומזכירות לכולם צדק חברתי מה הוא.

כי הישיבה ההכרחית בסוכה, בתקופה זו של השנה, בסתיו, אל מול כוחות הטבע של הגשם והרוח הופכת את כל בני האדם לשווים: האישה והאיש, החכם והכסיל, העשיר והעני – כולם ניזונים מן הלחם ומצפים לבוא הגשם בסוכה קטנה וארעית. כשהגג הוא כיפת השמים, נעלמים הפערים שבין העשיר לעני, בין הדתי לחילוני, בין המזרחי לאשכנזי או בין היהודי לערבי ובטל ערכם של הנכסים.

כך שכל אחד מאיתנו ייטיב לבנות את סוכת האחווה אשר בליבו. אותה סוכה שניצבת בליבו 365 יום בשנה ולא רק בשבעת ימי החג. הסוכה שתזכיר לנו לתמוך ולסוכך זה על זה, להתעלות מעל פירוד ושנאת חינם ושתעורר בנו אהבת ארץ ודרך ארץ. והכול בטוב. סוכות הוא חג המחיב שמחה.

כשמערכת וואלה! תרבות הציעה לי להיות עורך אושפיזין בשבוע של חג הסוכות חשבתי שיהיה מן הראוי לעסוק בבשורות ישראליות מודרניות אלה ולהביא לכם נקודות מבט מעט שונות ממה שמקובל אך בהחלט אקטואליות לזמננו ולתקופתנו. החלטנו ביחד לבנות תמהיל העוסק בשילוב של צדק חברתי, תרבות ומחאה, מדור חגיגי שבהומור ובשמחה המחויבת בחג, מציג עולם טיפה אוטופי. עולם בו ניתן למצוא מחאות מזווית שונה, תרבותית יותר - התוצאות מעוררות השראה.

בין היתר תוכלו למצוא כתבת מגזין שמתארת מציאות תרבותית בה תקציב המדינה המופנה לתרבות היה גדל לכדי אחוז אחד מסך כל התקציב, ולא שליש בלבד כפי שקורה כיום; כתבה שעוסקת במקרים של אקטיביזם תרבותי – חלקם מצליחים יותר חלקם פחות; טור קומיקס שמבוסס על הסרטים הכי מצליחים של הוליווד בשנים האחרונות ובמשמעות החברתית שהם מסתירים; ולצד אלה תוכלו להאזין להנאתכם לפלייליסט המהפכה שיציף את האווירה הנכונה בסוכה השוויונית שלכם. ואם הגרסה החגיגית הזו של וואלה! תרבות יגרום לכם/ן מעתה לראות את חג הסוכות כחג הצדק החברתי יצאנו כשכרנו בידינו.

מה דעתכם על האתר בעריכתו של רני בלייר? ספרו לנו בפייסבוק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully