וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פסטיבל טורונטו 2013: מורן אטיאס כובשת, בנדיקט קמברבאץ' לוהט. דיווח מיוחד

פסטיבל הסרטים הבינ"ל בטורונטו מתקרב לסופו ומורן אטיאס מקבלת מחמאות מאדריאן ברודי, ג'וליה רוברטס מתגעגעת למריל סטריפ שדפקה הברזה ודניאל רדקליף טוחן עבודה

בזמן שבישראל השנה העברית החדשה החלה בסוף השבוע האחרון, בצפון אמריקה יצאה לדרך בדיוק באותו הזמן עונת האוסקרים עם פסטיבל הסרטים הבינלאומי בטורונטו, שיינעל בסוף השבוע הקרוב. לצד שתי המקבילות האירופאיות בקאן ובוונציה, זהו משב הרוח הסתווי מטורונטו שנותן את יריית הפתיחה הרשמית עם כל הטוענים לכתר לכאורה, כיוון שבחודשים הקרובים בכל פעם שתשמעו את צירוף המילים "אומרים ש..." אודות סרט מדובר כלשהו, דעו שראשוני ה"אומרים ש..." הללו הם מפיצי הבשורה שנכחו בפסטיבל הקנדי.

לא פחות מ-366 סרטים בסך הכל מוקרנים בעשרת ימי האירוע הנחשב, רובם ככולם בבכורה. גולת הכותרת הן כמובן הבכורות העולמיות של הסרטים שכבר מעוררים באזז אוסקרי, היות וזוהי ההזדמנות הנדירה והראשונה בהחלט של קהל, וכל שכן מבקרי קולנוע ועיתונאים, לצפות בהם. כך המקרה עם "אוגוסט: מחוז אוסייג'", שלפי הבמאי שלו ג'ון וולס שמגיע לאולם הקולנוע על מנת להציג אותו, עריכתו הושלמה רק שלושה ימים קודם לכן. מדובר בעיבוד למחזה זוכה פרסי פוליצר וטוני של טרייסי לטס, שגם הועלה אצלנו בהבימה לפני כארבע שנים, ובמרכזו דרמה משפחתית שנפרמת על רקע טרגדיה המכנסת את בני המשפחה יחד באוקלהומה. את האנסמבל המופתי מנהיגות ג'וליה רוברטס ומריל סטריפ, אשר קורצות בענק לאוסקר בהופעתן, אולם האחרונה מאכזבת בהיעדרות מהפסטיבל בשל מחלה. "מעולם לא עבדתי כה קשה והבאתי לעולם שלושה ילדים, זאת חוויית המשחק הטובה בחיי", אומרת רוברטס במסיבת העיתונאים, "הגשמתי חלום בכך שעבדתי עם מריל, אבל סצנה בה אני מיוזעת וחונקת אותה בזמן שאני עוטה ישבן פרוסטטי לא היה חלק מאותו חלום". הקאסט גם כולל את יואן מק'גרגור, ג'ולייט לואיס ובנדיקט קמברבאץ', שסרטו האחר בטורונטו, "The Fifth Estate" על מייסד וויקיליקס ג'וליאן אסאנג', הוקרן בערב הפתיחה.

ג'וליה רוברטס בפסטיבל טורונטו. GettyImages
מתגעגעת למריל. ג'וליה רוברטס/GettyImages

קמברבאץ' צובר קילמוטראז' במהרה בשנה האחרונה והמומנטום רק גובר, שכן הוא משחק גם יחד עם בראד פיט ומייקל פאסבנדר בסרט "12 שנים עבד", שבהקרנת הבכורה העולמית שלו בפסטיבל זכה לתשואות רבות מהקהל. השחקן הראשי צ'יווטל אג'יופור מגלם את סלומון נורת'ופ בהופעה פנומנלית בתפקיד כנר שחור משוחרר הנלכד בכוח אל עבדות חרף מעמדו, במיצג קולנועי מרשים ודרמטי הכולל סצנות אלימות רבות. מדובר בסיפור אמיתי מאמצע המאה ה-19שגולל נורת'ופ עצמו בספר פרי עטו, כאשר הסרט מזכיר את העבודה כי עיקר העיסוק ההוליוודי באפרו-אמריקאיים דבק בדיכוי ועבדות, בהמשך לסרטים כמו "ג'נגו ללא מעצורים" ו"העזרה" מהשנתיים החולפות.

בנדיקט קמברבאץ' בפסטיבל טורונטו. GettyImages
עלייה מטאורית. בנדיקט קמברבאץ'/GettyImages

העצמה במידת מה מגיעה בטורונטו בדוגמת הסרט "מנדלה: מסע ארוך לחופש" המתגאה בכך שהוא מבוסס פורמלית על האוטוביוגרפיה של לוחם החירות והשלום הדרום אפריקני וזוכה לסקרנות רבה בבכורה העולמית שלו, ימים אחדים אחרי שמנדלה עצמו שוחרר לאחר אישפוז ממושך בבית החולים. הסרט מביא את סאגת האפרטהייד והפולחן הבינלאומי של מאבקם פורץ הדרך של נלסון מנדלה ואשתו השנייה וויני, והשחקנים הבריטיים אידריס אלבה ונעמי האריס בתפקידים הראשיים. הסרט, כמו גם "אוגוסט: מחוז אוסייג'", עתיד להגיע למסכי הקולנוע סביב חודש דצמבר.

מעבר לנוכחות המאסיבית של אנשי תעשייה מהוליווד הגודשים את טורונטו, הפסטיבל הוא כמובן אטרקציה שמביאה את המקומיים להשתרך בתורים של אלפים מידי יום כדי לנסות ולהיכנס להקרנות או סתם לראות מקרוב את כוכבי הקולנוע הגדולים בעולם ולהתהדר בתמונה שווה לאינסטגרם. הכרטיס הנחשק ביותר הוא לסרט האסטרונאוטים "משיכה" בכיכובם של סנדרה בולוק וג'ורג' קלוני, שכבר זכה לביקורות חיוביות בשבועיים האחרונים. בתוך כך הספסרים בעיר מנסים לשים ידם בכל הזדמנות על כרטיס לפרמיירה או הקרנה בכוונה למכור אותו לעתים אף במאות דולרים קנדיים - כי למה לא לגזור קופון ולהתפרנס מהפסטיבל המאוד רווחי הזה.

מי שעובד לא מעט מבין הכוכבים המבקרים בעיר הוא השחקן הצעיר דניאל רדקליף, שבעידן שאחרי סדרת סרטי "הארי פוטר" מקדם כאן שלושה סרטים. עם כמות מסיבות העיתונאים והשטיחים האדומים אותם פקד, הוא ללא ספק ה-MVP של הפסטיבל. נוכחות שווה לציון היא גם זו של השחקנים הקומיים מייק מאיירס ("אוסטין פאוורס") וג?ייסון בייטמן ("משפחה בהפרעה") המציגים לראשונה את כישורי הבימוי שלהם. מאיירס ביים סרט תיעודי בשם "סופר-מענטש" על שפ גורדון, אושיית ברנז'ה תוססת שניהל בעבר את הקריירות של אליס קופר, בלונדי וראקל וולש, בעוד בייטמן ביים ומככב בסרט קומי עלילתי בתור גבר מתבגר שנשר מהתיכון וכעת מתחרה באליפות איות מול ילדים קטנים.

דניאל רדקליף בפסטיבל טורונטו. GettyImages
עובד קשה. דניאל רדקליף/GettyImages

גם ג'ון טורטורו, המוכר מסרטיהם של האחים כהן כמו "ביג לבובסקי" ו"אחי איפה אתה?" וכן מסרטי הרובוטריקים, להבדיל, מגיע לטורונטו על תקן משולב של במאי-כותב-שחקן עם הסרט המצוין "Fading Gigolo", בו חברו הטוב, אותו מגלם וודי אלן, משדל אותו לשכב עם נשים אמידות בניו יורק תמורת כסף ואפילו זומם להציע את שירותי הליווי שלו לאלמנה חרדית עם שישה ילדים מברוקלין, בגילומה של ונסה פאראדי, וזאת למורת רוחו של נציג משמרת הצניעות הסאטמרית, לייב שרייבר בלוק מושלם של אפוד משטרה עם ציצית ופאות מסתלסלות. בסרט, שלמרות החיבוק החם בפסטיבל טרם נקבע תאריך יציאתו לאקרנים, מככבות גם שרון סטון וסופיה ורגרה.

בין הסרטים הנוספים בבכורה עולמית בטורונטו: "דון המינגוויי" הבריטי בכיכובו של ג?וד לאו הפנטסטי בתפקיד אייקוני של עבריין נטול עכבות, עתיר ציטוטים שיהפכו בקלות לקאלט, המשווע לחדש את הקשר עם בתו, אותה מגלמת אמיליה קלארק (חאליסי מ"משחקי הכס"), לצד סגירת חשבונות בצאתו מבית הסוהר; ריס ווית'רספון מפתיעה בלוק מוזנח ועגלגל בדרמה "Devil's Knot", המבוסס על פרשיית רצח מחרידה בממפיס מ-1993; "איש תחנת הרכבת" עם ניקול קידמן וקולין פירת' בתור קצין הלום קרב כתוצאה ממלחמת העולם השנייה; "אסירים" עם יו ג'קמן וג'ייק ג'ילנהול; "Dallas Buyers Club" עם מתיו מקונוהיי השדוף וג'ניפר גארנר; וסרט התעודה של הבמאי רון האוורד על הראפר והטייקון ג'יי-זי שנקרא "תוצרת אמריקה".

אמיליה קלארק בפסטיבל טורונטו. GettyImages
חמשיה דרקונים. אמיליה קלארק/GettyImages

הפסטיבל כולל גם היצע בינלאומי מ-70 מדינות, כאשר מישראל מוקרנים "בית לחם" של יובל אדלר ו"מקום בגן עדן" של יוסי מדמוני, אשר נמצא בעיר לטובת קידום הסרט יחד עם אלון אבוטבול המשחק בו. אולם, הנציגות הישראלית הנכבדת בטורונטו היא זאת של מורן אטיאס המככבת בסרטו החדש של פול האגיס "גוף שלישי? לצד ליאם ניסן, אדריאן ברודי ומילה קוניס, בין היתר. אטיאס למעשה ממשיכה את שיתוף הפעולה עם האגיס לאחר העיבוד הטלוויזיוני לסרטו "קראש" והסרט "שלושת הימים הבאים" והבמאי עצמו משתף במסיבת העיתונאים כי היא זו שדחקה בו לעשות את הסרט. "הרעיון החל להתגלגל כשמורן לא הפסיקה להציע לי רעיונות לסרטים והפצירה בי תחילה לעשות סרט שואה, לזה סירבתי, ואז היא הציעה לי דרמה רוויית דמויות על רומנטיקה בלתי אפשרית ואהבתי את הרעיון. אחרי שנתיים וחצי של טיוטות היינו מוכנים", וזורק גם מילה טובה למארגנים: "פסטיבלים אחרים הפכו בשנים האחרונות לתצוגות אופנה מדושנות בסלבריטאים, וזו הסיבה שאני תמיד מאושר לשוב לטורונטו".

מורן אטיאס בפסטיבל טורונטו. GettyImages
אל דאגה, התסרוקת סבבה. מורן אטיאס/GettyImages

אדריאן ברודי החולק את זמן המסך שלו לצד אטיאס בעלילה המשותפת שלהם בסרט מספר כי "מורן הוסיפה למרץ של הדמות ומה שמשך אותי לפרויקט, לבד מהבמאי והתסריט, הוא הפגמים והאנושיות החשופה שבדמויות. זה אתגר שהוא גם המחויבות שלנו ומורן הרשימה אותי בתשוקה שלה להתמסר לתפקיד ככל שביכולתה ולהביא את עצמה לחוש יותר פגיעה ופחות מושכת כנדרש מהדמות שלה". מילה קוניס מצידה לא נשארת חייבת לפרגון הכחול-לבן ומוסיפה מיוזמתה שהדבר היחידי שהיא יודעת לומר בעברית זה "אני רוצה גלידה". ברודי אז ממהר להזהיר אותה שאולי היא לא באמת אומרת את התרגום מדויק לגלידה, רומז שאולי כיוונו אותה למילת גנאי, וזוכה לצחוק מקרב העיתונאים בחדר.

פסטיבל טורונטו ייחתם עם הבכורה העולמית לקומדיה השחורה "חיי פשע" בכיכובם של ג?ניפר אניסטון וטים רובינס. אולם לאחר שאבק הכוכבים ייעלם מרחובות טורונטו, זוהי רק ההתחלה במסע הארוך לקראת חודש פברואר, עם החלומות לזכייה בפסלון הנכסף ובמה שיעסיק במשך שבועות ארוכים קדימה את המבקרים וחובבי הקולנוע עם הימורים לפייבוריטים של חורף 2014 על המסך הגדול שלכם.

לאיזה סרט אתם הכי מצפים? ספרו לנו בפייסבוק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully