וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בדיקת וואלה! תרבות: בקושי 16% מהשירים ברדיו הארצי - מזרחית

3.9.2013 / 0:34

רדיו של כולם? מנתונים שנדגמו לאורך תשע"ג על ידי חברת "מדיה פורסט" בתחנות המוזיקה הגדולות - גלגלצ ורשת ג' - עולה גם כי רק בשלושה מכל עשרה שירים יישמע קול אשה

מוזיקה בצבעים וקולות אחידים: נתוני השמעות שהגיעו בלעדית לידי וואלה! תרבות חושפים מציאות עגומה ברדיו הישראלי הארצי, לפיה אפילו לא שני שירים מתוך עשרה הם של יוצר מוזיקה מזרחית, ורק בשלושה שירים בלבד מתוך עשרה תשמעו קול של אישה.

הנתונים נאספו על ידי מחלקת מחקרי מדיה של חברת Media Forest, ספקית מובילה של פתרונות ושירותי ניטור שידורים, זיהוי תכנים משודרים בזמן אמיתי, דיווחי השמעות של שירים בכלי תקשורת מרכזיים, ושירותי מידע ומחקרי מדיה עבור תעשיות המוזיקה והפרסום בארץ ובעולם. המדגם כולל השמעות של שירים ישראלים בלבד שנאספו לאורך שנה, מ-1 בספטמבר 2012 ועד ה-31 באוגוסט 2013, משתי תחנות המוזיקה הגדולות – גלגלצ ורשת ג'. שתי התחנות נבחרו הן משום שהן תחנות המוזיקה הגדולות ונחשבות בעיני גורמים בתעשייה המקומית למשפיעות ביותר, והן משום שהן משדרות שירים ממבחר הז'אנרים הישראליים המרכזיים (בניגוד ל-FM88 מצד אחד או רדיו לב המדינה מצד שני). בנוסף מדובר בתחנות שלא מתקיימים בהן שידורים בסינדיקציה (שידורים במקביל במספר תחנות שהיו עשויים להטות תוצאות). בנוסף, יצוין כי מטעמים טכניים נספרו רק אמנים ששיריהם הושמעו מעל 40 פעמים לאורך השנה – סף זעום שאין במי שלא נכלל בו בכדי להשפיע על המאזן הכולל. כמו כן נספרו רק השמעות מלאות, ללא השמעות בפרומואים. לבקשת וואלה! תרבות, נמדדו שני פרמטרים: סך השמעות על פי מין הזמר (זכר/נקבה/הרכבים מעורבים), וסך השמעות של אמנים היוצרים מוזיקה מזרחית מול כל השאר.

אקו"ם: השיר המושמע ביותר השנה - "עוד" של נתן גושן

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

הדיון שהוצף באחרונה תחת הכותרת "השד העדתי" כלל לא מעט טענות באשר להדרה – סמויה או מודעת - של תרבות מזרחית, והנה מתגלה ביסוס נוסף. על פי הנתונים שנאספו במדגם, כ-16 אחוזים בלבד מסך כל השירים הישראלים שהושמעו לאורך השנה האחרונה בשתי התחנות הם של מוזיקאים מהז'אנר הים-תיכוני. יודגש כי הספירה לא מדדה השמעות של אמנים ממוצא מזרחי (למשל אביתר בנאי או מיקי גבריאלוב), אלא של אמנים שמבצעים מוזיקה ים תיכונית במובהק (מרגלית צנעני, שרית חדד אבל גם ריף כהן, לדוגמה). הדברים עומדים בניגוד לרוח המצעדים השנתיים האחרונים של שתי התחנות (המתבססים על הצבעות המאזינים), בהם זכו אמנים מהז'אנר להצלחה רבה: "זיקוקים" של משה פרץ, "כשאת איתו" של אייל גולן ו"יש לך" של שלומי שבת כבשו את פסגות שני המצעדים, ואייל גולן אף זכה בתואר זמר השנה בגלגלצ, שנה שנייה ברציפות.

דעה: רשימת השירים הכי מושמעים ברדיו - מעוותת

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

גם הסוגיה המגדרית עולה מהנתונים לאור הוויכוח הציבורי שהתקיים בשנים האחרונות בנושא הדרת נשים בכלל ושירת נשים בפרט. על פי הנתונים שנאספו במדגם, גם כאן מתגלה תמונה עגומה למדי: לעומת 69 אחוזים מהשירים שהושמעו, הכוללים את קולותיהם של גברים בלבד, רק ב-21 אחוזים תשמעו קולות של נשים בלבד, ובעשרה נוספים תשמעו דואטים וביצועים של הרכבים מעורבים. המשמעות: רק בשלושה מתוך כל עשרה שירים ישראלים ברדיו, אתם צפויים לשמוע קול של זמרת.

רעש וסלסולים: סיכום שנת המדבר של המוזיקה הים תיכונית

הנתונים מגיעים לאחר פרסום נתוני אקו"ם בתחילת השבוע, לפיהם ארבעה מעשרת השירים המושמעים ביותר בתשע"ג היו של אמנים מזרחיים ("אולי הלילה" של משה פרץ, "סטטוס מאוהב" של אייל גולן, "יחידה שלי" של קובי אפללו ו"בורח מהכל" של שיר לוי), בעוד יוסי גיספן נציב במקום השלישי ברשימת המחברים המושמעים ביותר, לאחר אהוד מנור ושלמה ארצי. בגזרה הנשית מתקבלים נתונים דומים למדגם, כאשר השיר השני המושמע ביותר על פי אקו"ם היה השנה "לייק וואנקה" של קרן פלס וגם "צל עץ תמר" בביצוע של קרולינה ניצב בין עשרת השירים המושמעים ביותר – סך הכל שניים מתוך עשרה.

במקביל, פורסם גם מצעד 30 השירים המושמעים השנה של מדיה פורסט עצמה, מתוכם 16 שיכים לז'אנר הים תיכוני, כולל "אולי הלילה" של פרץ - על פי הנתונים השיר המושמע ביותר בתשע"ג. מתוך 30 השירים - ארבעה בלבד מבוצעים על ידי זמרת אשה ("לייק וואנקה" של פלס, "צל עץ תמר" של קרולינה, "לאסוף" של יובל דיין ו"תחזרי" של שרית חדד).

תגובות

מגלגלצ נמסר בתגובה: "הנתונים המוצגים בכתבה, אינם משקפים את אשר נעשה ומשודר לאורך יום שידורים בגלגלצ. הצליל הים תיכוני כבר מזמן הוטמע במיינסטרים הישראלי, והוא חלק בלתי נפרד מהפסקול של גלגלצ, על כל גווניו וצורותיו בכל שעה ובכל יום. לא מתפקידנו לקטלג אמן כזה או אחר, אלא לשקף למאזינינו הלך רוח, תרבות וצליל כפי שנעשה בגלגלצ בשנים האחרונות. לאורך ההיסטוריה המוזיקלית בישראל ניתן למצוא ברשימות סיכום השנה השונות שנים רוויות זמרות ושנים עם פחות נשים מבצעות. ברור כי אין זו מגמה או גישה מוכתבת; קל וחומר בתחנה המעסיקה רוב של עורכות מוזיקליות ושדרניות והמנוהלת ע"י אישה.

על מנת להציג את הנתונים כך שישקפו בצורה מהימנה את הנעשה ברדיו, נדרשת בחינה הנסמכת על נתונים מקיפים יותר ולאורך תקופת זמן ארוכה יותר. בגלגלצ אנו משדרים מגוון רחב של אמנים מכל התקופות ללא הטיית השמעות מבוססות מגדר או ז'אנר, לטובת המאזינות והמאזינים בדרכים. שתהיה שנת יצירה ישראלית פוריה, סעו בזהירות ושנה טובה".

מדוברות רשות השידור נמסר כי "רשת ג' משקפת בשידוריה, כמתחייב מרשת שידור ציבורית, את מגוון סוגות הזמר העברי בישראל".

השתתפה בהכנת הכתבה: נועה הרשקוביץ

ומה דעתכם על הנתונים? ספרו לנו בפייסבוק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully