וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרס מפעל חיים לתיאטרון יוענק ליהושע סובול

אייל דץ

12.4.2010 / 13:59

בנימוקים להענקת הפרס כתבו השופטים, כי סובול "הביא בכבוד את התיאטרון והדרמה בישראל לקדמת הבמה הבינלאומית". סובול: "יש בתיאטרון הישראלי פחד לא מוצדק מהקהל"

המחזאי הסופר והבמאי יהושע סובול הוא זוכה פרס מפעל חיים של פרס התיאטרון הישראלי לשנת 2009. סובול נבחר פה אחד על ידי ועדה שחבריה הם: דוד אלכסנדר(יו"ר הוועדה), מרים זוהר, נורית יערי, שמואל עומר וירון סדן. הפרס יוענק לסובול במעמד טקס פרס התיאטרון הישראלי לשנת 2009 שיתקיים ב-14.5 בתיאטרון גשר.

סובול עצמו סיפר שהוא התרגש לקבל את הבשורה. "זה הפתיע אותי", סיפר סובול לוואלה! תרבות. "הטלפון הגיע מייד לאחר הצפירה וזו היתה בהחלט הפתעה נעימה. הרבה יותר נעים לקבל פרסים מאשר התראות לעיקול".

סובול יקבל את הפרס בטקס פרסי התיאטרון בחודש מאי ויש לו בהחלט מה להגיד על מצבו של התיאטרון הישראלי: "אני חושב שמצבו של התיאטרון הישראלי מזכיר את מצבה של איקאה" אומר סובול. יש המון קהל אבל יש גם פחד מהקהל. פחד לא מוצדק. חותכים ומקצצים הצגות כי מפחדים שהקהל יברח באמצע. אני חושב שהקהל הישראלי הוא קהל טוב וצריך לתת בו אמון ולא להתייחס אליו בפטרוניות".

בנימוקים להענקת הפרס כתבו השופטים כי "יריעת יצירותיו התיאטרוניות של יהושע סובול, מתפרשת על פני עשרות שנים ומקיפה נושאים מהותיים ומרכזיים בהוויה הישראלית והיהודית".

עוד כתבו השופטים, כי "ההצגות 'ליל העשרים', 'נפש יהודי', 'סינדרום ירושלים' ו'גטו' מציינות אבני דרך למכלול שלם של יצירות המאירות את שורשי החלום הציוני ומנתחות באיזמל חד של ביקורת את התממשותו ואת שברונו.יצירותיו הועלו על בימות תיאטרון רבות ברחבי העולם ועמדו במוקד דיונים תקשורתיים כמו גם עיוניים אקדמיים, בכך הוא הביא בכבוד את התיאטרון והדרמה בישראל לקדמת הבמה הבינלאומית".

יהושע סובול- הביוגרפיה

סובול בן ה-71 החל לכתוב סיפורים קצרים בשנות השישים ופרסם אותם ברבעון לספרות "קשת" ובבמות ספרותיות אחרות, בתקופת לימודיו בפריז שם למד פילוסופיה באוניברסיטת הסורבון הוא החל לכתוב מחזות. בשובו לארץ בשנת 1970 הועלה לראשונה מחזה שלו בתיאטרון חיפה "הימים הבאים" שזכה להצלחה אמנותית. מאז כתב ששים מחזות שרובם הוצגו בהצלחה בתיאטראות בישראל ורבים מהם זכו להפקות בכורה עולמיות בארה"ב, בנורבגיה, בשווייץ, בגרמניה, באוסטריה ובהולנד.

בשובו לארץ בשנת 1970 הועלה לראשונה מחזה שלו בתיאטרון חיפה "הימים הבאים" שזכה להצלחה אמנותית. מאז כתב ששים מחזות שרובם הוצגו בהצלחה בתיאטראות בישראל ורבים מהם זכו להפקות בכורה עולמיות בארה"ב, בנורבגיה, בשווייץ, בגרמניה, באוסטריה ובהולנד.

בין השנים 1984-1988 כיהנו סובול, יחד עם גדליה בסר כמנהל האמנותי של תיאטרון חיפה. בשנת 1984 עלה המחזה "גטו" בתיאטרון חיפה בבימויו של בסר. במקביל להפקתו בישראל, תורגם המחזה לגרמנית והועלה בברלין בבימויו של אחד מגדולי הבמאים באירופה, פיטר צאדק, בהפקה שהביאה לפרסומו של המחזה ברחבי העולם.

"גטו" תורגם ליותר מעשרים שפות והופק בעשרות הפקות בתיאטראות המובילים בעולם. בשנת 1989 הועלה המחזה בתיאטרון הלאומי הבריטי בלונדון בבימויו של ניקולאס הייטנר וזכה בשלל פרסים יוקרתיים.

בין המחזות של סובול שהופקו ברחבי העולם: "סילבסטר 72", "נפש יהודי", "פלשתינאית", "אדם", "במרתף", "עין בעין", "שניידר ושוסטר", "סינדרום ירושלים", "סולו", "17 גג", "עד ראיה", "אהבה בזמנים אפלים", "חרדת המוות של הבצל", "נוודים" ו-Libera Me. הפולידרמה "אלמה" בבימויו של פאולוס מאנקר, הוצגה במשך 13 שנה בוינה ולאחר מכן בוונציה, ליסבון, לוס אנג'לס, ברלין, זמרינג ובשנת 2009 הועלתה במוזיאון המחתרות בירושלים.

המחזות "נפש יהודי" ו"גטו" מופיעים ברשימת "המחזות המודרנים הטובים ביותר במחזאות העולמית" שנבחרו ע"י LMDA Literary Managers and Dramaturgs of America.

מחזותיו של סובול זכו במספר פרסים :"נפש יהודי" זכה בפרס מסקין.פרסי "כינור דוד" הוענקו ל"נפש יהודי", "אחרון הפועלים", "גטו", "הביתה הביתה", "ליל העשרים"."הפלשתינאית" זכה בפרס עיסאם סרטאווי. בשנת 2006 בגיל 67 עלה סובול לראשונה על הבמה כשחקן במחזהו של אנטון צ'כוב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully