וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עונה בצל הסכנה: התוכנית האחרונה של דיבור חדיש?

אייל דץ

27.5.2010 / 13:29

שמאלנים? תל אביבים? ברנז'איסטים? אנשי דיבור חדיש יחתמו על כל מילה. בצל השמועות על ביטולה, סוגרת תוכנית התרבות היומית עונה

העונה הראשונה של "דיבור חדיש", מגזין התרבות היומי של ערוץ 8 בהגשת אסף הראל ומירי חנוך, תסתיים הערב (חמישי) בתוכנית ספיישל ארוכה מהרגיל, הכוללת את מיטב הפאנליסטים שהופיעו בתוכנית במהלך העונה, ביניהם רוגל אלפר, ניסן שור, תמר גלבץ, עומר גולדמן, אדם אבולעפיה ועוד. כרגע עדיין לא ברור האם התוכנית תמשיך לעונה נוספת.

"היתה בהחלט עונה מוצלחת", מסכם ניב הדס, עורך המשנה של התוכנית, שאותה עורך עמית שהם."הצלחנו לייצר תוכנית תרבות יומית עם היד על הדופק, עם אמירה ובלי הרגשה שמדובר במשהו כפוי. יש המון תוכניות בידור אבל אני לא מכיר מקום בעולם שיש בו תוכנית תרבות יומית. אם לוקחים את סך כל הנושאים שטיפלנו בהם אז בסופו של דבר התוצר הסופי בהחלט היה חיובי. היו כמובן דברים שהיינו יכולים לעשות יותר טוב, אבל ככל שהתוכנית התקדמה נהיינו יותר ויותר משופשפים".

העיתונאי רוגל אלפר, ששימש כחבר קבוע בפאנל התוכנית טוען שהבחירה בנושאים שיופיעו בתוכנית היתה נכונה ושילבה בין גבוה ונמוך ופופולארי ולא פופולארי: "'דיבור חדיש' היתה ניסוי מעניין ומתבקש שבנסיבות הקיימות ניתן גם להגיד שהוא אמיץ. במובנים מסוימים ערוץ 8 והמנכ"ל שלו, אייל אופנהיים, עשו את העבודה שהשידור הציבורי היה צריך לעשות. התחושה היתה שהתוכנית נעשית ברצינות ושלמרות השינויים והשיפוצים שנעשו במהלך העונה היא נשארה תוכנית תרבות ולא הפכה לעוד אחת מתוכניות הבידור המופיעות על המסך".

פרשן קבוע נוסף, המשורר יהודה ויזן, לא מסכים עם אלפר: "אני חושב שלקונספט של 'דיבור חדיש' יש פוטנציאל אדיר. יכולתי לחוש כי האנשים שעומדים מאחורי התוכנית מלאים בכוונות טובות. לא בכל יום קמה תוכנית תרבות יומית שמעיזה לעסוק גם באיזוטריה. יחד עם זאת, לא די ברצון טוב, ונדמה כי העוסקים במלאכת התרבות הם פשוט 'תרבותיים' מדי ופחות מתמצאים בתרבות עצמה ובמהותה ולכן ישנם רגעים בהם המיינסטרים מחלחל לתכנים עד להחליא".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"אם לא אסף הראל, אני לא בטוח שמישהו היה שם את הכסף כדי להרים את התוכנית". הראל ומירי חנוך/מערכת וואלה!, צילום מסך

"גם ארץ נהדרת שמאלנית"

הדס לא מכחיש שהתוכנית מלכתחילה לא פנתה לקהל הרחב ולא התביישה בהיותה שמאלנית, תל אביבית וברנז'איסטית - לא בדיוק הדגלים שבהם מנופפים כדי למשוך את ההמונים. "לימין לא חסרים שופרים", הוא אומר. "ב'מועצת החכמים', לדוגמה, יש אמנם מעצור דלת בדמות גדעון לוי, אבל אין כמעט ייצוג לשמאל. אני לא רואה סיבה להתבייש בהיותנו שמאלנים, זה כמעט טבעי שאנשים בתחום התרבות יהיו בצד השמאלי של המפה הפוליטית. גם 'ארץ נהדרת' שמאלנית, והיא עושה את זה בפריים טיים של ערוץ 2 ולא בערוץ 8".

גם באופי התל אביבי של התוכנית הדס גאה. "אני שונא את רצח האופי שעושים לתל אביב ואת הניסיונות המאולצים לעשות דברים 'לא תל אביביים'. אין מה לעשות, תל אביב היא הלב הפועם של התרבות הישראלית. למרות זאת התעסקנו גם באירועי תרבות מחוץ לתל אביב כמו סגירת מועדון הסיטי הול בחיפה או פסטיבל דרום".

- למרות האיפיון השמאלני, ככל שהתקדמה העונה נטשתם את העיסוק בפוליטיקה והעדפתם להתמקד בתרבות.

"זה נכון. הבנו די מהרו שהעיסוק בפוליטיקה הוא יותר מנדט של לונדון וקירשנבאום והחלטנו להתעסק בתרבות פרופר. זו היתה התכוונות תוך כדי תנועה והבנו שהרבה יותר כיף לנו להתעסק בריהאנה או באביגדור אריכא מאשר באביגדור ליברמן. היו כמובן מקומות שבהם לא התאפקנו ושהיינו חייבים להגיב, כמו פרשת השגריר הטורקי".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"אסף הראל עבד עם אסי כהן, אז בגלל לא נזמין אותו לתוכנית?" המנחה והטאלנט ב"מסודרים"/מערכת וואלה!, צילום מסך

"בערוצים המסחריים יש העמדת פנים של אובייקטיביות"

במהלך העונה היה נדמה לפעמים שהמנחים, אסף הראל ומירי חנוך, לא מתחברים לחלק מהאייטמים. "אני חושב שמירי ואסף הם בהחלט הבחירה הנכונה", אומר הדס. "נגיד עבור אמא שלי, המבוכה שמירי חשה לעיתים נוכח נושאים שמועלים בתוכנית בהחלט מקלה עליה וגורמת לה לתחושת הזדהות, כי גם היא לא מכירה את הדברים שעליהם מדברים. מירי הצהירה מראש שהיא מבינה יותר בספרות ובשירה וזה בסדר. יש לה הרבה כריזמה ואנשים אוהבים אותה ובצדק. אסף הוא איש תקשורת סופר מיומן ולמרות שיש אנשים שפחות מתחברים אליו, צריך לזכור שאם לא היה אסף הראל מ'מסודרים', אני לא בטוח שמישהו היה שם את הכסף ומרים את התוכנית. צריך להבין שמנחים לא בהכרח צריכים לעורר אמפתיה אלא לשלוט בדיון".

גם במקרה הזה, ויזן רואה את הדברים קצת אחרת. "אסף הראל וגם מירי חנוך הם אנשים מקסימים ומוכשרים ואנשי תקשורת מנוסים מאוד. מה לזה ולדיון מעמיק ולתרבות, אין לי מושג", הוא אומר. "הייתי מעדיף לשמוע את עזרא פאונד מראיין את ג'יימס ג'ויס, מאשר לשמוע את אופרה ווינפרי מראיינת את ג'ויס".

הדס, לעומת זאת, מדגיש שהראל וחנוך היו חברי מערכת לכל דבר. "החלוקה הדיכוטומית הקלאסית בין מערכת למגישים כמו שאנחנו מכירים אותה לא היתה קיימת בדיבור חדיש", הוא מדגיש. "אסף ומירי היו שותפים מלאים לתכנים שבהם התעסקנו. הם תרמו הרבה נושאים שהפכו לדיונים, עזרו בליהוקים, התעניינו במה שפחות הכירו ועזרו לנו בגיבוש התכנית."

זרם האורחים האינסופי של התוכנית היומית עורר לעיתים תחושה של חבר מביא חבר וגרר לא מעט אנטגוניזם. הדס טוען כי אנשי התוכנית לקחו זאת בחשבון: "ידענו ואנחנו לא מתביישים בזה. אני לא מבין את האנשים שיש להם מיאוס אנטי ברנז'אי ובטוחים שמדובר בקונספירציה שמאלנית שתביא להכחדתה של מדינת ישראל. יאיר גרבוז הוא דוד של אסף הראל והוא הוציא ספר. אז מה, לא נזמין אותו לתוכנית? אסף עבד עם אסי כהן ב'מסודרים', אז לא נזמין בגלל זה את אסי כהן לתוכנית? בערוצים המסחריים יש העמדת פנים כאילו לא מכירים אחד את השני ושמירה על מסכת של אוביקטיביות והעמדת פנים, כאילו שיאיר לפיד ואהוד אולמרט לא אכלו מאותה הצלחת. אנחנו החלטנו לשבור את הקיר הזה וראינו שזה משרת יפה מאוד את התוכנית ומוציא מהאורחים שלנו דברים יפים מאוד שהם לא היו אומרים במקומות אחרים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully