וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אתי אנקרי עושה שלום עם עצמה

עינב שיף

30.3.2009 / 10:12

תהליך התשובה, החיבור לפיוט, ההופעות מול קהל גברי והפיוס העצמי:ראיון מיוחד עם אתי אנקרי לכבוד אלבומה החדש שיוצא היום והאזנת בכורה לשיר מתוכו

יח"צ - חד פעמי

("ידידי השכחת", מילים: ר' יהודה הלוי, לחן: אתי אנקרי צילום תמונה: אסנת רום)

באחת הסצנות היפות בסדרה "שבתות וחגים", אתי אנקרי, בתפקיד חגית, הולכת עם ליאור אשכנזי לתפילת "נעילה" של יום הכיפורים. האופן שבו אנקרי שיחקה את תפקיד החילונייה המפלרטטת עם היהדות ביומה הקדוש ביותר, הדליק נורה עבור כל מי שעוקב אחרי אנקרי מימי האלבום הנפלא "רואה לך בעיניים".

כמה שנים לאחר מכן, הנורה הפכה לזרקור בוהק של תהליך עמוק של חזרה בתשובה, האופף את כל פרויקט "אתי אנקרי משירי ר' יהודה הלוי", שמגיע היום לחנויות. כשאני מזכיר לאנקרי את הרגע הזה, היא צוחקת. "הקווים של הדמות בסדרה אכן דמו לתהליך התשובה שעברתי, אבל הוא החל לפני 15 שנים", היא מספרת בראיון לוואלה! תרבות. "אז חיפשתי כלים להתבוננות פנימה לתוך עצמי והתחלתי ללמוד ב"שיטת ימימה" (על שם ימימה אביטל ז"ל, שפיתחה שיטת לימוד פופולארית – ע.ש). אחרי שמונה שנים היא נפטרה וכשנה אחר כך התחלתי לשמור שבת. זה היה תהליך איטי, כי כל התהליך הזה חייב להיות איטי. אסור לו להימשך אחרי סערת הרגשות. גם ככה אני מרגישה שמאיצים בי"

במה זה מתבטא?

"הפיצו עליי שמועה שאני לא מופיעה מול גברים, שמועה שהיא לא נכונה. אני לא שם, למרות שאני מופיעה עם כיסוי ראש. אני לא רוצה שיאיצו בי להגיע למקום שאני עדיין לא נמצאת בו".


מהו אותו מקום שאנקרי נמצאת בו? על פי האזנה לשיר "ידידי, השכחת?" שניתן כאן להאזנת בכורה, נראה שזהו מקום שבו אנקרי קודם כל שלמה עם דרכה, הרבה לפני שהקהל המלווה אותה הגיע אליו. אנקרי מודעת לרגישות הזאת, אולם מבינה גם את סדר העדיפויות: "אני מבינה אם ישנם אנשים שאני לא מדברת כבר בשפה שמעניינת אותם", היא אומרת. "אני מבינה אותם, לפעמים נפרדים וזה בסדר, לא חייבים להיפרד בריב, אני מקווה שניפגש פעם. אני כן רוצה שזה יצליח, כן רוצה שזה יגיע לאנשים, כי אחרת הייתי משאירה את הדברים אצלי בסטודיו ולא הייתי משקיעה בזה כל כך הרבה. זה יהיה לא נכון לומר שלא אכפת לי מהקהל, אבל פשוט אני לא מכירה דרך אחרת. אני לא מכירה את הקהל שלי, הוא מכיר אותי ואני לא מכירה אותו ממש. אני לא יכולה לכוון אליו כי אני לא יודעת מי הוא. אני מנסה לכוון אליו".

אז איך אפשר בכל זאת לצפות שקהל חילוני ברובו יבין את הטקסטים שאת מתחברת אליהם היום?

"פרויקט הדיסק החל בהופעה שהזמינו שהיו בה כמעט 1,000 איש, קהל מאד מגוון. הייתה כזו הקשבה וקבלה שהיא ממש מעבר לטוב והיפה. גם בצוות שעבד על האלבום, המפיק פטריק סבג והנגנים שמסביב – ראיתי אותם נשאבים לזה, כשהם כל הזמן אמרו שהם לא מבינים למה זה קורה אבל הם מוצאים את עצמם שרים את המילים ורוצים לשמוע עוד. אני חושבת שיש איזו דרך לר' יהודה הלוי, בכתיבה שלו, שהם מה שנקרא 'בגדי חמודות' – הוא עוטף את הרעיון במילים שיהיו נעימות ולא יפריעו לאף אחד. השירים כל כך מתוקים, מתק שפתיים ממש, וכל כך עמוקים ונכתבו לפני 1,000 שנים ועדיין שהם יכולים להישאר עד בוא המשיח בשקט".

הצעה שאסור לפספס

תתחדשו לחג עם סדרת tami4edge וקבלו סחלב חגיגי מתנה

לכתבה המלאה

אבל היית כותבת מאד אישית. לא חסרה לך האמירה של אתי אנקרי?

"ממש לא. הבחירה שלי את השירים שלו הייתה מבחוץ וככל שנכנסתי פנימה, ברוב חוצפתי הרגשתי שזה שיר שלי והתפעלתי מכמה שכתבתי מאד יפה", אומרת אנקרי בחיוך.


הבחירה של אתי אנקרי בטקסטים של ר' יהודה הלוי לא נעשית בחלל ריק. אנקרי מתמקמת על רקע ההצלחה ההולכת וגוברת של פיוטים וטקסטים מהמקורות בקרב הליגה הראשונה של היוצרים בישראל, ממשפחת בנאי ועד שולי רנד. לעומתם, המסבירים את הפנייה היצירתית בתהליך אישי וללא הקשר תרבותי, אנקרי דווקא רואה בפנייה אל המקור היהודי תהליך שהוא גדול בהרבה. " אני חושבת שזה יורד מלמעלה", היא אומרת. "אני חושבת שכשיש התעוררות מלמטה למשהו, כלומר הקבלה של הקהל את הטקסטים האלו, זה בגלל שעוררו את זה למעלה. זה כלל ידוע בחסידות וככה זה נראה – זה לא סתם שיש לא מעט אנשים שזה קורה להם, וזה לא שנידברנו בינינו. אנחנו נפגשים מדי פעם, אבל זו לא עמותה".

לאן זה יתפתח מכאן? מהי ההשלכה של הפנייה לפיוט כמקור יצירתי?

"אני מאמינה שככל שהפתח הזה יגדל יותר, יהיה קצת קשה לשמוע את השפה היומיומית. אני חושבת שמה שאתה נכנס לעושר של השפה העברית, אחר כך אתה רוצה להתעשר יותר וזה מבורך, כי זו שפה כל כך עשירה. זו שפה שמעידה על השורשים שלנו, שממש קשורה לנשמה שלנו ואם יש התעוררות בשפה, סימן שיש התעוררות נשמתית".

איך אתי אנקרי 2009 מסתכלת על אתי אנקרי של פעם, נטולת כיסוי הראש?

"בחמלה ובאהבה. התהליך של התשובה הוא קודם כל תהליך של פיוס ופיוס עם עצמי, יש בו עניין של קבלת העבר וקבל את עצמך כפי שאתה, זה חלק שהולכים איתו ונכנסים לתוכו ומשלימים איתו. מבחינתי, זו התשובה. זה קשור ל'מודה ועוזב ירוחם' – אם אתה רק מודה ולא מתוודה או מתוודה ולא מודה – לא עשית דבר".

אבל את 'לך תתרגל איתה' השארת מחוץ להופעות.

אנקרי צוחקת. " זה אחד השירים שאני לא עושה יותר, לפעמים אני עושה אותו בהומור. אבל הטקסט שלו הוא כל כך ציני וכבר לא שייך למקום שבו אני נמצאת היום. הוא יציאה שלא מן העניין, תרתי משמע".

*אלבומה החדש של אתי אנקרי, משירי ר' יהודה הלוי יוצא היום לחנויות בהפצת התו השמיני. בקרוב תצא אנקרי לסיבוב הופעות עם שירי האלבום, לאחר מכן תיכנס לעבודה על אלבום ילדים אותו החלה להקליט לפני הפרויקט הנוכחי. בנוסף, תמשיך אנקרי בהכנת אלבום אולפן חדש לגמרי בו היא חוזרת לכתוב משיריה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully