וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בפריפריה מקצצים בספרות

עינב שיף

7.5.2009 / 12:02

מי הציל את קיומו של שבוע הספר בנתניה, באר שבע וחולון ומי מקצץ 50 אחוזים מהתמיכה בשבוע הספר בפריפריה? פחות מחודש לחג הספר העברי והמיתון לא מרחם

אין זה חדש שהמשבר הכלכלי פולש לכל תחומי החיים, אך הפעם מדובר בבעיה שמותירה את הפריפריה מאחורי הערים הגדולות. אמש (ד') הוציא מנכ"ל התאחדות הוצאות הספרים בישראל, אמנון בן-שמואל, מכתב להתאחדות המו"לים הארצית ובו הוא מודיע כי רק בשל התערבות הוצאת ידיעות ספרים יתקיים היריד בערים נתניה, חולון ובאר שבע, לאחר שהוצאות רבות לא עמדו ברף מכירת הדוכנים שהציבה ההתאחדות. בעקבות זאת החליטו בהוצאת ידיעות להכפיל את מספר הדוכנים שהוזמנו.

"אנחנו נמצאים בשנה מיוחדת לא רק בענף הספרים, אלא גם בכל התחומים", אמר בן-שמואל לוואלה! תרבות. "המיתון פוגע בענף הספרים ולכן בשנה כזו חלק מהמו"לים מתרכזים בערים הגדולות כדי לחסוך במשאבים. אנחנו לא רוצים שיריד שבוע הספר ייראה עלוב, אלא שתהיה כמות וייצוג נכבדה של ענף הספרים בישראל. המצאנו לעצמנו רף מסוים שמתחתיו אנחנו לא מקיימים את היריד.

"ההשתתפות בשבוע הספר היא וולנטרית", מוסיף בן-שמואל. "ההתאחדות לא יכולה לחייב אף מו"ל. כל אחד מחליט היכן הוא עושה ויש מו"לים, גם בגלל המצב הכלכלי המיוחד ובגלל חוסר הוודאות, שאומרים לעצמם שאם ישנם איקס דוכנים ביריד בתל אביב והמרחק בין חולון לתל אביב הוא 20 דקות נסיעה – יכול להיות שהפעם אני מוותר על חולון. אני מכבד את השיקול הזה. אני מתפקידי עושה כל מאמץ שלא יהיה מצב כזה ואני שמח".

מה הוא רף הדוכנים שאנחנו מדברים עליו? באיזה מספר ההוצאות האחרות לא רצו לעמוד?

"אני לא רוצה להיכנס לעניינים העסקיים של ההוצאה, אני לא נכנס לזה. אני לא מדווח על הפעולות העסקיות, זה מאפשר קיום של יריד מכובד, יפה, עם מבחר של ספרים".

איך מגיעים למצב שבו בערים פריפריאליות לא יתקיים שבוע הספר?

"ההתאחדות נותנת לה עדיפות מאד גדולה. שבוע הספר מתקיים ב- 12 ערים מרכזיות ועוד ב- 40 עד 50 ישובים קטנים ברחבי הארץ. נתניה זו לא פריפריה, גם חולון. אני מקפיד שבערים האלו לא יהיה קיצוץ, אבל השנה משרד התרבות הודיע לי שהוא יקצץ בהשתתפות בהפעלת הירידים בפריפריה, אני עושה את כל המאמץ שהערים לא ייפגעו. אני עושה כל מאמץ שהירידים בגולן, בגליל ובעוטף עזה לא ייפגעו. במצב שאנחנו עומדים, היריד יתקיים שם"

בנקודה זו חשוב לציין, כי בעיני גורמים בעולם הספרות, דוכני שבוע הספר לכשעצמם הם לא מקור רווח העיקרי של ההוצאות בשבוע הספר, אם כי המבצעים בחנויות. "בשנים האחרונות זה המצב", מאשר גורם בעולם הספרות. "מאז שהחנויות התחילו עם האטרף של המבצעים, בשביל מה לאנשים לרוץ לדוכנים? פעם היה אטרקציות בדוכן, עכשיו זה כבר פחות לוהט, יש הפנינג, אבל המחירים בחנויות הן אותו דבר.

והנראות עצמה?

"יש חשיבות מעטה לנראות, בגלל הספרים שאתה לא רואה אותם בדרך כלל בחנויות. יש איזושהי חשיבות לספרים מסוימים שתראה אותם יותר, אבל זה לא כזה דרמטי".

מהוצאת ידיעות ספרים נמסר: "ידיעות ספרים מברכת על הסכמתה של התאחדות המו"לים לקיים את שבוע הספר בערים נוספות בארץ. אי-אפשר לפגוע במסורת בת 60 שנה רק בגלל תקופה חולפת. החלטת ההוצאה להוסיף דוכנים לא היתה טריוויאלית, בעיקר עכשיו, בתקופה לא פשוטה במשק ובענף הספרים. לא הסכמנו ולא יכולנו לעמוד מנגד ולראות את חג הספר מצטמצם למספר מינימלי של מוקדים – לעם הספר מגיע ליהנות מהיריד התרבותי, החווייתי והמשתלם בפריסה הרחבה ביותר"

שבוע הספר יחל ב-10 ביוני ברחבי הארץ.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully