וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחקר: "חוק הספרים יצור תנאי קרטל"

עינב שיף

24.2.2010 / 9:54

מכון ירושלים לחקר שווקים קבע כי מבצעי הרשתות הביאו לגידול של 18% במכירות הספרים בישראל. בנוסף טוען המכון כי "החקיקה תגביל את חופש הביטוי בישראל"

החוק להגנת הסופרים והספרות ממשיך לעורר סערה ודיון ציבורי רחב. היום (רביעי) תוקף מכון ירושלים לחקר שווקים את הצעת החוק שתסדיר רגולציה בשוק הספרים וטוען כי הוא יכשיר תנאים של קרטל בשוק הספרים בישראל.

עמדת המכון מבוססת על ניתוח שערך בועז ארד, מנתח מדיניות במכון, הכולל בדיקה סטטיסטית של שוק הספרים בישראל, תנאי הצעת החוק של חבר הכנסת ניצן הורוביץ (בתמיכת שרת התרבות לבנת) וכן מקרים מקבילים בשוק הבינלאומי. על פי טענת המחקר, בישראל נמכרים כ-35 מיליון ספרים בשנה ב-600 חנויות שונות והמבצעים, אותם מנסה להגביל החוק על ספרים חדשים, הביאו לגידול של 18% במספר הספרים שנמכרו.

"תומכי ההצעה להסדרת השוק על ידי "תומכי ההצעה להסדרת השוק על ידי הממשלה אומרים בפה מלא שבכוונתם להכתיב תנאים גם למאיירים, למתרגמים ולאחרים, למרות שהניסיון בעולם המראה שתכתיבים מביאים לצמצום השוק המוסדר" טוען ארד. לדבריו, הניסיון באנגליה מראה שלאחר ביטול של הסדרים כובלים, היקפי המכירות רק צמחו והוצאות הציבור על ספרים עלו מ-2.3 מיליארד לירות שטרלינג ל-3.2 מיליארד. בגרמניה, לעומת זאת, טוען ארד, שוק הספרים עדיין מושתת על רגולציה ונותר מדשדש.

בנוסף טוען ארד במחקרו כי "כל חקיקה המתערבת ומגבילה את החירות לכתוב, לפרסם ולהפיץ רעיונות מהווה פגיעה בערכי חופש הביטוי. "ההצעות להגנת הספרות ייצרו קרטל מחירים חוקי, המנוגד לאינטרס של אזרחי ישראל והיוצרים הנהנים מיצירה ספרותית", טוען ארד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully