וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

" אין לתל אביביים מושג מה קורה בדרום"

עינב שיף

7.8.2009 / 4:27

יום אחרי פרישתו של נתן דטנר, עולים מחדש הקולות הקוראים למנכ"ל תיאטרון תושב הנגב. דטנר, שאמר את הדברים בכותרת לוואלה! תרבות, מסכים. בערך. תיאטרון באר שבע - היום שאחרי

יותר משאנשים הופתעו למשמע הודעת הפרישה של נתן דטנר מתיאטרון באר שבע, דטנר עצמו הופתע מכך שאנשים בכלל הופתעו: "כשאתה נמצא לפני הודעה לועד המנהל, אתה נכנס לחצי שנה של התלבטויות, משתף אנשים ובטוח שכולם יודעים", הוא אומר לוואלה! תרבות. "מסתבר שלא כולם שואלים מה נתן דטנר עומד לעשות, מסתבר שלא רק את ההחלטה אתה מקבל לבד – אתה גם מתלבט למעשה לבד. אז היו יותר מדי טלפונים וסוג של ירדתי למחתרת. מה שכן קיבלתי בינתיים זה מחמאות, אבל אני מניח שהרעל יצוץ. ככה זה בעסק הזה."

ואכן, לא היה צריך לחכות יותר מדי זמן לכך. דטנר, הפורש על רקע "עייפות", כמו שהוא מגדיר חמש וחצי שנים של תיזוז בין תפקידו כמנכ"ל ומנהל אמנותי לבין המשך תפקודו כשחקן ובמאי, זכה לביקורות קשות בזמן ניהול התיאטרון, בשל היותו "תושב חוץ", ולא בשר מבשרה של הדרום. "אי אפשר לבסס תיאטרון עירוני או תיאטרון שקרוי על שמה של באר שבע, על כוחות שבאים ממרכז הארץ", אומר לוואלה! תרבות מאיר בביוף, יושב ראש מרחב ההסתדרות בבאר שבע ומתנגד בולט לדטנר במהלך כהונתו. "לא השחקנים, לא הבמאים ובוודאי לא המנהל האמנותי. אם רוצים שיהיה ערך למונח 'תיאטרון באר שבע', לפחות שמונים אחוז מסגל השחקנים וכמובן המנכ"ל והמנהל האמנותי חייבים להיות מהנגב במקור, לא איזה תל אביבי שישכור דירה בעומר ויגיד שהוא איש הנגב"

זה מה שאתה חושב על דטנר?

בביוף: "אני חושב שהוא שחקן גדול ואיכותי מאד. נהניתי מאד לראות אותו כטביה החולב ב"כנר על הגג". אין לי מחלוקת אישית איתו ואני חושב שהוא אדם מקסים ושחקן מעולה. אבל מספיק שתראה את כמות המועמדויות של תיאטרון באר שבע בארבעת השנים האחרונות בטקס פרסי התיאטרון ותבחין בתופעה מדהימה – התיאטרון היחיד שנמצא במצב של 0 מועמדויות, לא אפס זכויות, 0 מועמדויות – זה תיאטרון באר שבע."

ובכל אשמה העובדה שדטנר הוא תל אביבי?

"אם אנחנו רוצים שיהיה ערך למושג נגב בבאר שבע, אנחנו צריכים לתת לאנשי הנגב בבאר שבע את שרביט הניהול. אחרת, אין הצדקה לקיומנו כמי שמתיימרים להיות מנהיגות מקומית. יש פה אנשים טובים והגיע הזמן שמי שקובע בעניין הזה יחליט באומץ לא להביא שמות נוצצים מאזור המרכז רק כדי לנסות להיראות טוב יותר. הגיע הזמן שנבנה על כוחות מקומיים שיתנו משמעות אמיתית לשם 'תיאטרון באר שבע'"

באופן מפתיע, דטנר לא חולק על בביוף בנוגע לחשיבות מינויו של מנכ"ל חדש מתוך תושבי האזור. "לכל אלו שטענו שצריך לכהן בתפקיד אדם מבאר שבע, אני אומר שבעיקרון הם צודקים", אומר דטנר בכנות. "אתה נוגע במשהו שקשור למה דעתי לא רק על תיאטרון באר שבע, אלא לכל תיאטרוני הפריפריה, אבל יש לי עוד חצי שנה במקום. מבחינה טקטית ואתית, אסור לי להגיד את הדברים עכשיו."

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית

זו הסיבה שבחרת לעזוב? חשבת שיותר מזה, לא יהיה ניתן להוציא יותר?

"אני חושב שעייפות היא חלק מהעניין, כי אפשר להוציא עוד יותר, אבל לא היו לי את האנרגיות."

גם לדטנר עצמו, לא חסרה ביקורת על תעשיית התיאטרון של מרכז הארץ. "כל אלו שיושבים בתל אביב ושופטים את הדרום – אין להם מושג מה קורה שם", אומר דטנר. "לדרום יש חוקים אחרים וגישה אחרת, והמרכז פשוט לא מבין אותה. גם אותי המירוץ הזה בין שם לפה, עם ההצגות והנסיעות קצת הכניע."

מהסיבה הזו, יתמקד עתה דטנר במשחק ובימוי, גם ב"כנר על הגג" שזיכה אותו בפרס התיאטרון לשחקן הטוב ביותר. מנכ"ל הקאמרי נעם סמל אמר לוואלה! תרבות כי שינוי התוכניות של דטנר לא משנה את תוכניות התיאטרון לגבי ההצגה – שתמשיך לרוץ עוד שנה לפחות. "נתן עשה את המקסימום, נתן כאב את כאב באר שבע בעיר ולא רק את כאב התיאטרון", אומר סמל. "הוא שחקן גדול, שעכשיו יוכל להתרכז בחגיגות ההצגה ה- 200 של "כנר על הגג". גם דטנר עצמו יודע שהמשחק והבימוי הם הטווח הקצר. בטווח הארוך, גם הוא מבין שהחיידק הניהולי עדיין יקנן בו. "אני מניח שיהיה סבב ניהולי בתיאטרון כלשהו בתל אביב ואני אהיה שם", הוא אומר.

היום הזה יכול לחכות הרבה שנים, כמו שאתה יודע.

דטנר: "מזלי שאני יודע לעשות עוד כמה דברים."

יש מישהו שהיית רוצה לראות כמחליף שלך?

דטנר: "אישית, יש לי מועמד אבל אני לא אומר אותו. זה מסוג הדברים שאני לא יכול להגיד עכשיו."

השם הבולט כרגע בבורסת השמות הוא זה של משה קפטן, אלא שזהו אותו שם שכיכב גם כשגרי בילו עזב את ניהול בית הספר למשחק בית צבי, כשבסופו של דבר מי שמונה לתפקיד היה מיכה לוינסון. בינתיים, מתפנה דטנר להצגת הרפרטואר המלא של תיאטרון באר שבע בעונה הקרובה, שדטנר עדיין קורה לו "הרפרטואר שלי". "מה שבטוח, המנהל הבא יקבל תיאטרון מסודר בכל המערכות, עם תוכנית שמסתכלת קדימה", הוא אומר. "יש לי עוד תוכניות ורעיונות לתיאטרון, אבל כמו קודם – לא יהיה נכון לספר עליהם עכשיו."

לפחות תחלוק את ההישג הכי גדול שלך.

"מתיאטרון שהיה על סף סגירה אני משאיר תיאטרון שאפשר להתווכח עליו בנוגע להמון דברים – אבל אי אפשר להתווכח על כך שהוא תיאטרון שקיים. הוא רץ בכל הארץ, נמכר בסדרות, בית ספר למשחק שהייתי בין אלו שהקימו משגשג והפעילות הקהילתית בין יהודים ובדואים, שאף אחד מכם לא שם לב אליה כי זה לא מעניין – מושיב שתי אוכלוסיות שונות באותו אולם. אלו מסוג הדברים שרק מי שנמצא בדרום יודע".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully