וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חוף ירושלים

דקל גודוביץ'

16.10.2006 / 10:45

דקל גודוביץ מתריע: אם ירושלים תורחב ממערב היא תהפוך לבייגלה יבש. עדיף להפוך את בירתנו לסוג של ת"א

לפני הרבה שנים החליט ראש העיר ת"א, שלמה להט צ'יץ', לקרא לחוף אלנבי "חוף ירושלים". הייתה זו מעין נבואה שמגשימה את עצמה. מי היה מאמין שאותה עיר שעל חומותיה הצבנו שומרים, כבר מזמן אינה יושבת בין הרים אלא מתקדמת בצעדי ענק אל הים. לא סתם אל הים, אלא אל שני הימים- אל חוף ירושלים שבים התיכון מזה, ואל חופי ים המלח מזה. אם יחליטו יום אחד לבנות את פרויקט תעלת הימים, כדאי יהיה לקרא לו "ירושלים" או בקצרה "י-ם".

בירושלים ניתן לתמצת את מהות ההוויה הישראלית בקשר שבין אדריכלות ופוליטיקה. היא כבר מזמן אינה עיר קודש, וגם שלום ושלווה אין בארמונותיה. בעצם, גם ארמונות ונשיאים ראויים לשמם קשה למצוא בה בימינו. השומרים והגנרלים ירדו מהחומות, ותפסו את השלטון בעיר הקדושה. וכדרכם של אלו, הללו עסוקים בעיקר בהרחבת תחום שלטונם, ובהפרדה בין נתיניהם. אחרי ש"ירושלים של זהב" סיפחה לעצמה שטחים במזרח, לא נשאר עוד הרבה כדי שגם "דרך יריחו"- מהשורה המשיחית של נעמי שמר "עוד נרד לים המלח"- תהפוך לגרסה ההררית של "דרך פתח-תקווה" העירונית בתל-אביבית.

מחר תעשה ירושלים את הצעד וחצי השני של ירושלים בדרך לימות המשיח של כיבוש שממת יהודה ושומרון, כולל "פתרון דמוגרפי" וריצה מטורפת לים תוך מיזוג עם מודיעין. מחר, אחרי דיונים ומאבקים רבים, התנגדויות של כ- 16,000 איש, וחוקר אחד עם דו"ח, יתכנסו חברי המועצה הארצית לתכנון ובנייה כדי להחליט באופן סופי לגבי תכנית מערב ירושלים לבניית כ- 20,000 יחידות דיור בהר חרת (שמדרום למבשרת ציון) וברכס לבן (מדרום ליישובים אורה ועמינדב ומעבר לקו הירוק) – תכנית הקרויה "תכנית ספדיה" (על שום מה ספדיה? על שום אדריכל קנדי – אבל משלנו - ישראלי בעברו! – בעל שם עולמי, שהובא כשחקן חיזוק לצורך שכנוע מעמיק כי התכנית רצויה. ואפילו יש לו קבלות).

מודיעין שגוי

בקיצור, יש אדריכל, יש קבלות, יש ריח של גשם רענן ועכשיו, חברים, נשאר רק לבנות. מחר מאשרים, מחרתיים גוזרים קופון, ושבוע הבא מרוויחים. מה רע? פרויקט של win-win. אין מפסידים. מינהל מקרקעי ישראל מוכר אדמות מדינה ברווח גדול, מסדרים פרנסה לאלפי משפחות בונות, אלפי משפחות אחרות נהנות מדירות חדשות, והקבלנים ללא ספק ישאירו לעצמם איזה דמי כיס הוגנים. אז למה הגודוביץ הזה תמיד חייב לקלקל לכולם את החגיגה?

כי תמיד יש מי שיישאר מחוץ לחגיגה, וכי הניסיון בעיר מודיעין הספיק. באף מקום בעולם לא בונים היום ערים חדשות, חוץ מבבורמה, סין וטורקמניסטן. מכיוון שלישראל תהיה עוד מעט שיטת ממשל דומה, אז באמת השתלבנו בהצלחה עם שורת המדינות הללו.

רק במדינות עולם שלישי, או במדינות שיש להן שטחים ללא הגבלה, אפשר לדבר על בנייה בשטחים פתוחים וירוקים. בשאר המקומות מנסים לתת פתרונות דיור בתוך גבולות העיר עצמה. במקום להתפשט לצדדים ולהשאיר מרכז עירוני נטוש, מוזנח וריק, כולם מסכימים שריכוזיות עירונית היא הדרך הנכונה. עיר תוססת עמוסה בפעילות ללא הפסקה, במרכזי תרבות, בשרותי בריאות וקהילה, בתחבורה ציבורית אטרקטיבית. במגוון! אותו מגוון שקיים בערים וותיקות אך עייפות כמו לוד ורמלה, שהעיר החדשה שלידן מודיעין זרקה מאחור כבייגלה יבש.

מי שחושב שגורלה של ירושלים יהיה שונה, טועה. גם אם במרכז הבייגלה שלה יהיה החור המוזהב של כיפת הסלע. דו"ח הארגונים הירוקים הנקראים "ירושלים בת קיימא" מוכיח כי בתחומי העיר הבנויה יש קרקע המספיקה לכמעט פי 3 מהבנייה על פי תכנית ספדיה, וכמעט פי 2 מיעדי העירייה לשנים הבאות. זאת, מבלי לקחת בחשבון הרחבות ותוספות למבנים קיימים.

לא צריך להפליג מעבר לחוף ירושלים כדי לראות שדברים כאלה ייתכנו. לתל אביב אין הרים ירוקים סביב לה, ובכל זאת מתרחשת בה פעילות בנייה. אנשים מוסיפים 2 או 3 קומות לבניין קיים, מרחיבים הצידה, הורסים ובונים. מדהים כמה יצירתיים יכולים להיות כשאין מרחבים של יערות קק"ל מסביב.

אז תארו לעצמכם שחס וחלילה עירית ירושלים (או כל עיר אחרת) הייתה נותנת הטבות של אחוזי בנייה וגובה לבניינים קיימים. לא בשביל להקים מגדלים ושכונות חדשות, אלא פשוט תוספת קטנה בשביל שבעלי הדירות הקטנים, תושבי העיר שהולכים פעם ב-5 שנים לקלפי, יוכלו גם לשפץ את הבית שבבעלותם, גם להשביח את הנכס, גם להישאר בעיר כאוכלוסיה נאמנה ומבוססת, וגם לעודד בכך את העירייה להשקיע בעיר ולא בפרבריה. הסיכוי שדבר כזה יקרה הוא אפסי. פשוט מאוד: התושבים פוגשים את ראש העיר פעם בחמש שנים, רובם שוכחים וחלקם אפילו לא טורחים ללכת, לעומת זאת הקבלנים פוגשים את ראש העיר כל חמישה ימים, וחסר לו שלא יגיע.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully