וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרא אציל

עידית פרנקל

9.12.2009 / 7:15

לקראת עלייתם לאקרנים של שלל עיבודים לספרים קלאסיים, עידית פרנקל מזכירה שפעם "ספר" לא הייתה מילה גסה. והפעם: "ארץ יצורי הפרא" של מוריס סנדק

בערב בו לבש מקס את חליפת הזאב שלו, ועשה בלגן נוראי בבית, קראה לו אימו "יצור פרא" והוא בתגובה איים לאכול אותה. מקס נשלח בלי ארוחת ערב לחדרו, שהופך בדרך מופלאה ליער ולעולם כולו. בעולם הזה, פוגש מקס את שאר יצורי הפרא ואחרי שהוא מאלף אותם, הם מכתירים אותו למלך. מקס ויצורי הפרא משתוללים זמן מה, עד שהוא מבין שמשהו בחיים האלה חסר לו והוא חוזר הביתה, שם מחכה לו ארוחת הערב. והיא עוד חמה.

זה לא תקציר. ולא ספויילר. זו העלילה של "ארץ יצורי הפרא", סיפורו הקסום של מוריס סנדק אותו כתב וגם אייר. סנדק הוא בן שלישי לזוג ניצולי שואה פליטי אושויץ, ובתור אחד שכזה, ידע דבר או שניים על מפלצות ופחדים. הספר שפורסם לראשונה ב-1963 ועד 2008 נמכר ב-19 מיליון עותקים, נחשב אחד מספרי הילדים האהובים והקרואים ביותר, אבל לא תמיד היה כזה. בשנתיים הראשונות מספר סנדק, הוא זכה לביקורות פושרות ומכירות נמוכות, ורק עם הזמן הפך מבוקש בספריות הציבוריות. לאחר מכן, הגיעה גם ההצלחה הכלכלית.

מתוך הסרט ארץ יצורי הפרא. imdb
מתוך הסרט של ספייק ג'ונז/imdb

במקור, "ארץ יצורי הפרא" היה אמור להיקרא "ארץ סוסי הפרא" ורק חוסר היכולת של סנדק לצייר סוסים, הביאה אותו למפלצות שאת דמויותיהן ביסס על מבחר נאה מבני משפחתו: "בכל יום ראשון, הם היו מגיעים לארוחת הערב. איומים! בהמתיים! והם היו רוכנים עלינו (הילדים) עם הנשימה הכבדה שלהם, והעיניים האדומות, והשיניים הגדולות והם היו צובטים ומועכים. זה היה איום ונורא".

לפני העיבוד הקולנועי הנוכחי של ספייק ג'ונז, הופק "ארץ יצורי הפרא" גם כסרטון אנימציה (לראשונה ב-73 ושוב ב-88) וכאופרה. ב-1983, כחלק מניסיון להתחיל להפיק באולפני דיסני סרטים מבוססי אנימציה ממוחשבת, הביא ג'ון לסטר, לימים האנימטור האגדי של פיקסאר, את סיפורו של סנדק לניסיון. דיסני לא קנו את הרעיון וזמן מה אחר כך גם פיטרו את לסטר, הטמבלים.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הגדולה של "ארץ יצורי הפרא" היא בפשטות. מתוך הסרט/מערכת וואלה!, צילום מסך

על פניו, "ארץ יצורי הפרא" הוא ספר קצר מרובה ציורים ובעל עלילה פשוטה, אלא שבזאת בדיוק גדולתו. בלי הרבה מילים ועם הרבה מאד מקום לדמיון הוא מצליח להתעמת עם נושאים כמו פחדים, כעסים והרצון של כל ילד לברוח מהוריו, אבל לחזור אליהם כשהוא נרגע (אל הארוחה החמה), וזאת מבלי לאבד את חוש ההומור ועם המון מודעות ליכולת של ילדים להבין דברים שמבוגרים שכחו כבר מזמן.

בראיונות השונים המלווים את יציאת הסרט, חוזר סנדק ומדגיש את הנקודה שניסה להעביר לספייק ג'ונז. "אמרתי לו, אתה צריך לעשות אותו מסוכן וגם מפחיד. אתה צריך לכבד את הילדים. אחרת מה הטעם?"

"ארץ יצורי הפרא", מוריס סנדק // כתר ספרים

"ארץ יצורי הפרא" של ספייק ג'ונז, פתח בארה"ב ב-16 באוקטובר השנה וגרף בסוף השבוע הראשון לעלייתו כמעט 33 מיליון דולר. בישראל הוא עולה ב-10 בדצמבר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully