וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יריד ההבלים? - האם עדיין צריך את שבוע הספר?

אייל דץ

2.6.2010 / 7:30

כשמחיר הספרים בכל ימות השנה נושק לזה של פיצוחים, מה הטעם לקיים בתחילתו של כל קיץ את שבוע הספר? מסתבר שהרבה טעם אין, ועדיין - רוב ההוצאות אינן מוכנות לוותר על התענוג

"שבוע הספר הפך מיותר", יורה הסופר והמו"ל רם אורן מבלי להסס. "בעבר כל העניין סביב שבוע הספר היה העובדה שנמכרו בו ספרים במבצעים ואנשים היו מגיעים במיוחד. היום, כשהרשתות הפכו את המבצעים לעניין יומיומי, בשביל מה שאנשים בכלל יטריחו את עצמם להגיע לשבוע הספר?"

לדברי אורן, הסיכויים של הוצאות הספרים לכסות את העלויות של הדוכן שהן מפעילות במהלך השבוע הם קלושים עד אפסיים. זאת על רקע התחרות המטורפת בענף הספרים שמגיעה לשיאה במהלך השבוע. "אף אחד מהמו"לים, זאת אומרת אלו שלא מחזיקים בבעלות על רשתות ספרים, לא מרוויח בשבוע הספר", הוא אומר.

ולמרות זאת הוא יהיה שם, כמו בכל שנה, בדוכן הצנוע של הוצאת הספרים "קשת" שבבעלותו. הוא מסביר: "אנחנו משתתפים כי כולם משתתפים. אני מחויב לכל אותם אנשים שבאים לשבוע הספר ומחפשים את הספרים שלי. אי השתתפות לא תתרום שום דבר".

אורן לא לבד. רבים בענף המו"לות מסכימים עם דעותיו אך חורקים שיניים. הם יודעים שזה הולך להיות קרב אבוד מראש אבל מסרבים להרים ידיים. כולם יודעים שהמבצעים האגרסיביים גמרו את המהות שמאחורי שבוע הספר אבל ממשיכים לשחק את המשחק.

קרא כפי יכולתך?

מי שיכתיבו את הקצב גם השנה בשבוע הספר הן שתי רשתות הספרים הגדולות סטימצקי וצומת ספרים. בשבוע הספר הקרוב ייהנו המבקרים מהנחות אפילו יותר אגרסיביות מאלו שהוצעו להם בשבוע הספר הקודם.

סטימצקי תציע בדוכנים שלה ברחבי הארץ וב-160 הסניפים שהיא מפעילה מבצע "קנה ספר אחד - קבל שניים במתנה", שיחול על יותר מ-300 ספרים. בנוסף תעניק הרשת 25% הנחה על כל הכותרים. ברשת "צומת ספרים" המתחרה יציעו במהלך שבוע הספר מבצע של "קנה ספר - קבל עוד שניים בשני שקלים". בשנה שעברה הציעה צומת ספרים מבצע "קנה ספר - קבל שני ספרים בעשרה שקלים" והצליחה לעורר בקרב המו"לים מחאה חריפה שאף התפתחה למרד וסירוב להיות חלק מהמבצע בתואנה שאין באפשרותם להרוויח מממנו. השנה, למרבה ההפתעה, לא נשמעו כל קריאות או טענות נגד המבצעים של סטימצקי וצומת ספרים.

ומה לגבי המבצעים בהוצאות הספרים עצמן בשבוע הספר השנה? ובכן, בהוצאת כתר יציעו כמו בשנה שעברה מבצע של 30% הנחה על הספר הראשון וגם שני ספרים במתנה לאחר רכישת שני ספרים. בידיעות ספרים תוכלו לרכוש שני ספרים ב-20% הנחה וספר שלישי חינם. עם עובד תציע מבצע של אחד פלוס אחד.

חגיגה או כאב ראש?

"השנה המצב פחות גרוע משנה שעברה", מפתיע מנכ"ל כתר יפתח דקל. "ענף הספרים התנהל בשנה שעברה על רקע המבצע המפורסם של צומת ספרים של ארבעה ספרים במאה. השנה הם מציעים שלושה ספרים בסביבות התשעים שקלים ככה שזה פחות נורא", הוא אומר, ספק בציניות ספק ברצינות. דקל לא מכחיש את העובדה שבשבוע הספר בשנה שעברה לא הצליחה כתר, שמקיימת שותפות עסקית עם סטימצקי, להחזיר את הסכום שהשקיעה באירוע. "אני מעריך שהשנה זה יהיה יותר טוב", הוא אומר.

- יש בכלל ערך לשבוע הספר על רקע העובדה שיש בחנויות הספרים הנחות אגרסיביות בכל ימות השנה?

"שבוע הספר הוא יותר מהנחות. הוא הזדמנות ליהנות ממגוון עצום של ספרים שאתה לא יכול למצוא בחנויות. בשבוע הספר כל אחד יכול למצוא לעצמו משהו. דבר נוסף הוא העובדה שהמבצעים המוצעים בחנויות במהלך השנה הם על מגוון מצומצם של כותרים ובשבוע הספר המבצעים הם על כל הספרים. שבוע הספר היה ונשאר חגיגה".

אורן לא מסכים עם דקל. "להגיד שיש מגוון של ספרים בשבוע הספר זו טעות אופטית", הוא אומר. "נכון שיש אלפי ספרים שמוצגים בשבוע הספר אבל רובם הם בכלל ספרים שלא היה להם ביקוש בחנויות וחזרו חזרה למו"לים. חוץ מזה, למי יש בכלל את הכוח הפיזי והנפשי לעבור על אלפי ספרים?"

"על מנת להחזיר את ההוצאות צריכים למכור 2000 ספרים"

את שבוע הספר יזם וערך לראשונה המשורר והסופר שלמה טנאי במאי 1959. החל משנת 1961 מתקיים השבוע ברחבי הארץ באופן סדיר מדי שנה. מי שעומדת מאחוריו היא התאחדות המו"לים ובשנה שעברה ביקרו בדוכני שבוע הספר בכל רחבי הארץ 750 אלף איש. על פי ההערכות של אמנון בן שמואל, מנכ"ל ההתאחדות, יעבור מספר המבקרים השנה את רף ה-800 אלף איש.

מי שמשתתפת השנה לראשונה בשבוע הספר היא ההוצאה הקטנה "סלע ספרים". מנכ"ל ההוצאה, זיו כהן, אמנם נרגש מהמעמד, אבל טוען גם הוא שלשבוע הספר במתכונתו הנוכחית אין באמת ערך משמעותי, עם כל הכבוד למפגשים בין סופרים לקוראים - מפגשים שמתקיימים גם במשך שאר ימי השנה בחנויות הספרים השונות.

"העניין היחיד זה להראות נוכחות ולהיחשף לקהלים שלא מגיעים לחנויות הספרים", הוא אומר. כהן אינו חושש לחשוף את הקשיים שעומדים בפני הוצאת ספרים קטנה שרוצה לקחת חלק בהפנינג. "רק הדוכן עולה לנו 7,000 שקלים ומדובר בדוכן יחיד. תוסיף לזה עלויות חשמל, עובדים שמאיישים את הדוכן, אוכל עבורם, הסעות, חולצות, ופליירים ואתה מגלה שאין לזה שום הצדקה כלכלית. אנחנו מוכרים ארבעה ספרים במאה שקלים ועל מנת להחזיר את ההוצאות אנחנו צריכים למכור 500 סטים, כלומר 2000 ספרים".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין

חג או שוק?

יש לציין שלא כולם הסכימו לקבל על עצמם את רוע הגזירה. ראובן מירן, המוציא לאור של הוצאת הספרים "נהר", פרסם באתר ההוצאה שלו מכתב חריף בו הא מסביר את הסיבות לסירובו לקחת חלק בתחרות. "במצב הקיים כיום בשוק הספרים (שוק שהיה לג’ונגל אכזר…), איזה טעם יש בהנחות של 25% למשך 10 ימים כשאפשר לרכוש במשך כל השנה ספרים בהנחות גדולות בהרבה במבצעיהן של שתי הרשתות הגדולות?"

"עלות ההשתתפות בשבוע הספר בתל אביב היא 5000 ש”ח להוצאת ספרים שאינה חברה בהתאחדות המו”לים... זהו סכום גדול, בוודאי להוצאה קטנה... ומדוע לא יהיה חג הספר לחג עממי, וכל הוצאת ספרים – ובוודאי הקטנות שבהן – תוכל לפתוח שולחן ולהציג את הספרים שהוציאה לאור בלי לשאת בהוצאה כספית כבדה כל כך? או-אז יחזור שבוע הספר להיות חג של תרבות ספר ולא רק שוק שבו כל דעשיר גבר".

רם אורן מסכם: "השנה זה המבחן הסופי והאחרון של שבוע הספר ולאחריו נדע אם יש בכלל טעם להמשיך ולהשתתף במסורת הזו". הוא עצמו תולה תקוות לא מועטות בחוק הספרים, הנדון בימים אלו בוועדת שרים מיוחדת בראשות השר יוסי פלד. אחד מסעיפי החוק קובע מפורשות שרק במהלך החודש שבו מתקיים שבוע הספר ובחג הפסח יוכלו הרשתות להציע הנחות כאוות נפשן.

לדברי אורן, זהו המצב האידיאלי: "זה יהיה הרבה יותר נכון להחזיר את שבוע הספר למצבו הקודם ולקבוע שרק בשבוע הספר ישנן הנחות על ספרים. רק ככה יחזור שבוע הספר להיות מאורע תרבותי רב משמעות שמשפחות שלמות מגיעות אליו ביודען שזו ההזדמנות עבורן לרכוש ספרים בהנחה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully