וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פסטיבל חיפה 2011: מה מציע הקולנוע הישראלי?

10.10.2011 / 14:22

קאמבק של במאי "ביקור התזמורת" ושל אסי דיין, פריצה נשית ואפילו זומבים: כל מה שפסטיבל חיפה מציע לחובבי הקולנוע הישראלי

קולנוע עלילתי: ההתחלפות של ההתפוררות

מתוך "ההתחלפות" של ערן קולירין. שרון ברקת,
האם במאי "ביקור התזמורת" יתגבר על תסמונת הסרט השני? מתוך "ההתחלפות"/שרון ברקת

כיוון שפסטיבל חיפה מתקיים תמיד בתחילת השנה העברית החדשה, התחרות המקומית שלו היא באופן מסורתי מעין קדימון ראשוני המבשר איך הקולנוע הישראלי הולך להיראות בשנה זו. הפעם יהיה לתחרות גם תפקיד נוסף: להשכיח את האכזבה מן האירוע המקביל הקיץ בפסטיבל ירושלים, שהציג בעיקר תוצרים בינוניים וגם הסתיים בפארסה שבין "השוטר" ו"עמק תפארת".

אם כל אלה לא משימות קשות מספיק, הרי שבתחרות העלילתית ניצבים שני במאים שעומד בפניהם אתגר גדול עוד יותר – לשחזר את ההצלחה של עבודות הביכורים עטורות התהילה שלהם. הראשון הוא ערן קולירין ("ביקור התזמורת") שיציג את "ההתחלפות", ותאופיק אבו ואיל ("עטאש"), שיתחרה בסרט עם שם די דומה, "התפוררות", ובכך יזמין שלל משחקי מילים בכותרות ("ההתפוררות של התחלפות" וכדומה).

מול שני היוצרים שמבקשים להתגבר על תסמונת הסרט השני, עומדים שניים שיעשו בחיפה את טבילת האש שלהם – "אנחנו לא לבד", הסרט העלילתי הארוך הראשון של במאי הפרסומות המצליח ליאור הר-לב, ו"אף פעם לא מאוחר מדי" של עדו פלוק, שנרשם בדפי ההיסטוריה כסרט הישראלי הראשון שגולשי פייסבוק תרמו להפקתו.

הקאמבק של אסי דיין

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
סלח לי, הפיאות הן עדיין מהצילום של "בטיפול"? אסי דיין ב"ד"ר פומרנץ"/מערכת וואלה!, צילום מסך

כחלק מן המהפך המגדרי שעובר על הקולנוע הישראלי, מול ארבעת הקולנוענים הללו יעמדו לא פחות משלוש במאיות – מיכל אביעד עם "לא רואים עלייך", דינה צבי-ריקליס עם "הרקיע החמישי" ונעה אהרוני עם "עד סוף הקיץ".

את הרעש בתחרות, אם יהיה כזה, צפוי לעורר "עדות" פרי עטו של שלומי אלקבץ, המציג עדויות משדה הקרב של פלסטינים וישראלים, ובשל כך כבר חולל שערורייה בהקרנתו הראשונה בפסטיבל דרום. חובבי הבלגנים לא יפספסו גם את הקרנת "ד"ר פומרנץ", סרטו החדש של אסי דיין (המוצג מחוץ לתחרות). ככל שחולפות השנים, ההופעות הפומביות של הקולנוען נהיות פרובוקטיביות, שלא לומר הזויות יותר ויותר. אם יגיח דיין לכרמל, זה מה שעשוי לקרות גם הפעם.

לסיכום, בצד הסרטים כבדי הראש יחסית בתחרות העלילית ניצב גם אחד שעל פניו מטרתו היחידה היא לבדר –"הפנטזיה הגדולה של סימיקו הקטן" של אריק לובצקי. בקומדיה זו מככב ציון ברוך, שקיבל מועמדות מפתיעה לפרס אופיר על הופעתו כאן ועתה ינסה לחולל הפתעה גדולה עוד יותר ולקחת בחיפה את פרס השחקן הטוב ביותר.

הזומבים באים

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
כיף שגם זה שם. "מורעלים"/מערכת וואלה!, צילום מסך

בצד התחרות הממוסדת והוותיקה, יתקיים לראשונה בחיפה הפרינג'ידר, שיוקדש להקרנות של קולנוע ישראלי עצמאי. בהתאם לרוח החדשנות, במרכז האירוע תעמוד הקרנת הבכורה של "מורעלים", קומדיית הזומבים הראשונה תוצרת הארץ, שבהחלט עומדת בסטנדרט של סרטים דומים לה ברחבי העולם, ובכך מרחיבה עוד קצת את אופקיו ההולכים ומתרחבים גם כל של הקולנוע הישראלי.

בגזרה התיעודית קשה להאמין שהתוצרת החיפאית תצליח להשתוות או להתעלות על תפוחי האדמה הלוהטים שהוקרנו בירושלים, "הדירה" ו"שלטון החוק", בין השאר. עם זאת, בכל זאת יהיה מסקרן לעקוב אחר כמה מן המשתתפים בתחרות הדוקומנטרית המקומית. מדובר, למשל, ב"מערבולות" של קובי דוידיאן ורוני ליבנה, החושף גילויים על פרשת רצח שהסעירה את חיפה בשנות השמונים, וב"לאן נעלם משה גז" של אביעד לבני, המתחקה אחר הקולנוען הגרוע בתולדות ישראל.

*פסטיבל חיפה ייפתח ביום חמישי הקרוב ויימשך עד ה-22 באוקטובר. כרטיסים לסרטים ניתן להזמין באתר הפסטיבל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully