וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מה אתם הייתם עושים?

4.4.2010 / 11:10

תוכנית התחקירים "שתולים" צוללת לעומק נושאים בוערים וחשובים ואפילו מגיעה להישגים, אך היא גם חוטאת לעתים במניפולציה רגשית ובסחטנות צינית. אלא שבעולם כה מורכב, פז חסדאי חושב שמדובר ברע במיעוטו

ל"שתולים", תוכנית התחקירים בהגשת אורלי וילנאי ששבה אמש (שבת) למסך בערוץ 2, יש כוונות טובות. נחמד לדעת שלמישהו במדינה הזאת חשוב לתקן את העוולות, ושיש עיתונאים שעדיין רואים בעבודתם שליחות ציבורית וזוכרים שחלק ממטרותיהם זה לחשוף אי צדק וקיפוח. אמנם קשה להגיד כי מדובר במשדר טלוויזיוני סוחף או מרגש במיוחד, אך הוא בהחלט חשוב יותר משאר היצירות הבינוניות הרצות כרגע על המרקע. יש לחזק את ידי אורלי וילנאי ותוכנית התחקירים שבהגשתה, שמנסה להסתער על תופעות כוללות ולא על סתם חאפרים קטנים או נוכלים ושרלטנים בודדים, כפי שנעשה לא פעם בתוכניות אחרות מהז'אנר.

הפרק ששודר אמש, שפתח את העונה השנייה, עסק ביחס הבעייתי של החברה לחסרי הבית. מדובר בתופעה סבוכה ומורכבת, שמאפיינת את כל העולם המערבי, וקשה לדון בה לעומק ב-50 דקות טלוויזיוניות, כך ש"שתולים" בחרה להתמקד בעוולות הממסד. היה מטריד להיחשף למציאות ולגלות שגם המוסדות הציבוריים שאמורים לטפל בדרי הרחוב נוהגים בצורה קרה וחסרת רגישות. אם ב"יחידה לטיפול בדרי רחוב" התייחסו בחוסר סבלנות לאדם רהוט כמו איתן, עורך הדין ששימש כ"שתול" בפרק הראשון, ניתן רק לדמיין איך הם מתייחסים לנרקומנים או לאלכוהוליסטים "ותיקים", שכבר נואשו מהחיים ומתנהגים לעתים באלימות ובאגרסיביות.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אם אליו התייחסו בחוסר רגישות, איך מתייחסים להומלסים ותיקים? השתול איתן בפרק של "שתולים" ששודר אמש/מערכת וואלה!, צילום מסך

למרות זאת, היה משהו לא הוגן בשיפוטיות הנחפזת של עורכי התוכנית. כל אחד מאיתנו נתקל מפעם לפעם בהומלס או בקבצן שמבקש עזרה ונדבה, ורובנו אכן מתייחסים אליהם בקור ומפנים אליהם את הגב, אך "שתולים" עשתה שימוש במניפולציה רגשית בסגנון חיים הכט, מניפולציה שמבקרת את האזרח הפשוט על היחס לאנשים בעיות אישיות מורכבות, אף שרובם ויתרו על חייהם (במודע או שלא במודע) וזקוקים לטיפול מקיף יותר מאשר נדבה של כמה שקלים ברחוב.

כמו כן, אל לנו למהר לשפוט את העובדים במוסדות הללו, שמתמודדים עם אוכלוסיה בלתי אפשרית, לעתים אפילו כפוית טובה. הרי גם כשאיתן בעצמו יצר אי-אילו יחסי קרבה עם זונת רחוב אומללה, שבסך הכל ביקשה שישמור עליה בלילה ורצתה בקרבתו, הוא ברח ממנה בהזדמנות הראשונה שהייתה לו. היחס הכולל להומלסים נגוע בהרבה צביעות וצקצוקי לשון, ומאופיין בלא מעט צדקנות.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אפשר לצקצק בלשון, אבל מה אתם הייתם עושים? מתוך הפרק של "שתולים" אמש/מערכת וואלה!, צילום מסך

אבל המטרה של "שתולים" הושגה. הקטע המכונן בתוכנית היה כשראשי היחידה תיארו לעיני המצלמות הגלויות את יחסם האידיאלי לכל מבקשי העזרה, בזמן שהמצלמה הנסתרת תיעדה יחס הפוך לחלוטין. היה זה ניצחון מרשים של השתול, ואם התוכנית תגרום לאיזשהו שינוי, ולו הקטן ביותר, ביחס של הממסד לקורבנות האומללים הללו, הרי שהיא עשתה את עבודתה. מנגד, אם המטרה היא במקביל גם ליצור משדר טלוויזיוני מרתק, הרי שההצלחה חלקית, ולמצלמה הנסתרת, המסייעת רבות לתחקירני "שתולים", יש חלק משמעותי בזה.

מצד אחד יש למצלמה הנסתרת יתרונות ברורים, אך במקביל גם לא מעט חסרונות. מחד, היא יוצרת ריגוש כמעט פורנוגרפי של תיעוד ריאליסטי ואותנטי של האירועים, ובאופי של הנושאים בהם עוסקת התוכנית, נראה שהשימוש בטכניקה הזו הוא מחויב המציאות. מאידך, הצילומים נעשים על ידי אנשים לא מיומנים, המצלמה אינה יציבה ולא פעם רועדת ורוטטת, הפרצופים מטושטשים, הדמויות חשוכות, קשה לזהות בבירור את ההתרחשויות ולא פעם לצופה מתחשק להעביר ערוץ רק כדי לראות אימג' ברור על המסך.

אורלי וילנאי עם השר אריאל אטיאס. קשת
רגע, גם היא מנסה לגזור קופון? וילנאי עם השר אריאל אטיאס/קשת

ואחרי כל אלו, היתה גם סצנת הסיום המקוממת משהו של הפרק, כששר הבינוי והשיכון אריאל אטיאס הגיע למוסד המדובר, וניצל את מצלמות התוכנית ואת החשיפה של ערוץ 2 כדי להביע את תדהמתו מהמתחולל. אז גם הסתערה עליו וילנאי, וידאה עמו כי השינויים שהוא מתכנן ייעשו בעקבות החשיפה, דרשה קרדיט, וחשפה גם היא לא מעט צביעות וניצול ציני של האירועים מצד התוכנית, שפתאום לא נראתה כמבקשת לרדוף אחר האמת ולעזאזל הרייטינג, אלא פשוט לגזור קופון כלשהו. אלא שבמציאות המורכבת, זה הרע במיעוטו.

"שתולים", ערוץ 2, שבת, 21:00. הפרק הבא ישודר ביום ה', 15 באפריל בשעה 21:00.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully