וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כבר לא עיר שינה: הנחיתה הכואבת של מודיעין

6.7.2010 / 7:00

בימים האחרונים חולפים מטוסים בשעות הלילה מעל העיר, בדרך לנחיתה בנתב"ג. עיריית מודיעין: "הפרה בוטה של הסיכומים". רשות שדות התעופה: "לא היה סיכום"

ביתי רועד עכשיו. השעה היא 23:30, וזה עתה עבר מעליו – ממש מעליו - המטוס הראשון הלילה, בדרך לנחיתה בנמל התעופה בן גוריון. אם להסתמך על הניסיון של הלילות הקודמים, כך זה יימשך בשעתיים הקרובות. ליתר דיוק, בשנה וחצי הקרובות. אחרי תקופה ארוכה של הכנות, שבה חלפו בשמי מודיעין מפעם לפעם מטוסים רנדומאליים אך נסבלים בהחלט, ב-1 ביולי נהפכה העיר באופן רשמי לחלק מנתיב הנחיתה. בעקבות סגירת אחד מהמסלולים עקב שיפוץ ואימוץ מערכת נחיתה חדשה, ישנו המטוסים את מסלולם וינמיכו טוס מעל ליישוב, בדרך לנמל.

יש לצקת תוכן במילים היבשות האלו, ינמיכו טוס: משפחתי מתגוררת באחת הנקודות הגבוהות בעיר, בחלק הצפון-מערבי של העיר, הקרוב ביותר לנתב"ג. פירוש הדבר שהמטוסים חולפים כ-300-400 מטר מעל לראשנו. במילים אחרות, סיכויי להירדם היו פחות או יותר זהים לו הייתי מעביר את מיטתי למסלול הנחיתה עצמו. אחרי שהשתבחנו במשך שנים ברחוב השקט שבו אנו מתגוררים, גילינו שמעל האף בנו לנו תחנת רכבת, גם אם אווירית. אין שום סיכוי לזכות במנוחה כשאתה צריך להשאיר עין אחת פקוחה על מנת לוודא שהמכונה הענקית לא מתרסקת לך על הבית, בעוד שאר החושים משגיחים באימה על החדר הסמוך, שם נרדמו – אחרי מאמץ כביר – שתי ילדות, ששנתן קלה.

"מישהו חייב לתת הסברים"

לכאורה, תושבי מודיעין אמורים להיות מאושרים משינוי נתיב הטיסות. אחרי הכל, גם הם טסים מפעם לפעם, והמהלך האחרון נועד לשמור גם על שלומם. בעקבות המלצות ועדת לפידות מדצמבר 2007, שהגדירה את מצב בטיחות הטיסה בישראל כ"קטסטרופלי", החליטו רשות התעופה האזרחית ורשות שדות התעופה לאמץ שיטת נחיתה המבוססת על מכשירים (ILS), שנחשבת בטוחה יותר מנחיתה המבוססת על ראייה. במקביל, יצא לדרך פרויקט של שיפוץ מסלולי ההמראה והנחיתה, במטרה להקטין את הסיכוי לתאונות אוויריות. כתוצאה מכך, בשנה וחצי הקרובות יתבצעו כל ההמראות והנחיתות במסלול אחד – 30/12, בעוד מסלול 08/26 יהיה מושבת. בנוסף, בנחיתות ייעשה שימוש במערכת משלימה לנחיתת המכשירים (LDA – Localizer Type Directional Aid) שמאפשרת להוביל את המטוסים בבטחה ובאופן אוטומטי אל עבר מסלול הנחיתה. נתיב הנחיתה שמתבסס על מערכת משלימה זו חולף מעל למודיעין.

אלא שבמודיעין טענו לאורך כל הדרך כי רשות התעופה האווירית ורשות שדות התעופה מתעלמות מחלופות אפשריות שיאפשרו למטוסים לנוע בנתיב אחר. העיר ניסתה להיאבק ברוע הגזירה בשלל אמצעים, החל מעתירה לבג"ץ ועד לשיירת תושבים לנתב"ג, אך כשלה. לאחר שניהלו מגעים עם רשות שדות התעופה במהלך השנה האחרונה, טענו ראש העירייה, חיים ביבס וסגנו, חנן ברנשטיין, כי הגיעו לסיכומים שיהפכו את המצב לנסבל: חמש טיסות ביום בלבד החל מה-1 ביולי, בין השעות 12:00 בצהרים ל-19:00. הודעת שר התחבורה, רשות התעופה האזרחית ורשות שדות התעופה לבג"ץ ממרץ 2009, לפיה "התהליך יופעל בשעות הצהרים בלבד, כתלות בכיוון הרוחות", מחזקת את גירסת העירייה.

רק ביום חמישי האחרון, שעות לפני תחילתה של רכבת הלילה האווירית, עודכנו עודכנו ביבס וסגנו, חנן ברנשטיין, כי חלה טעות בעבודת המטה של רשות שדות התעופה ורשות התעופה האזרחית, שבעקבותיה יהיה צורך בחלון נחיתות נוסף, בין השעות 23:30 ל-1:00 - כך לפחות לפי הודעה שפירסם השבוע דובר העירייה, אלעד שמעונוביץ'. אתמול (שני) שלח ביבס מכתב חריף למנהל רשות התעופה האזרחית, גיורא רום, שבו האשים אותו בהפרה בוטה של הסיכומים ותבע להיפגש איתו באופן מיידי. "מעולם לא דובר או הוזכר על ידך או על מי מטעמך כי ישנו צורך בחלון טיסות נוסף", כתב ביבס, "ואנו תוהים האם מדובר כאן בחוסר תום לב או לחילופין בטעות מקצועית קריטית עליה מישהו חייב לתת הסברים".

הבליץ על מודיעין

שרון מעוז, מרכז המטה הציבורי לפיקוח ומעקב אחר הטיסות מעל שמי העיר, קורא לחדש את המאבק הציבורי נגד הטיסות, וטוען כי התושבים שוקלים לנקוט בהליכים משפטיים כנגד רשויות התעופה ומשרד התחבורה. עד שזה יקרה, הוא מנסה לנחם אותי: "בניגוד למה שחשבנו, הרעש בשכונה שלך הרבה פחות גרוע מאשר באזורים אחרים בעיר, כמו מכבים-רעות. כי מעליהם המטוסים מסתובבים".

השבוע קניתי דירה שצמודה למכבים-רעות, אני אומר לו, בעוד חודש אעבור לשם.

"אה. אז תנחומיי".

מנגד, לא נראה שאנשי רשות שדות התעופה מתרגשים מהזעם שמבעבע בעיר הסמוכה. "אין סיכום (עם עיריית מודיעין) בעניין", מוסרת דוברת הרשות, רונית אקשטיין. "יחד עם זאת, למעט נחיתות הנובעות מצורך מבצעי או תפעולי המתבצעות מעל מודיעין, שאיפתה של רשות שדות התעופה היא כי נחיתות יתבצעו מהצד המערבי ולא מעל מודיעין". במקביל מציינים ברשות שדות התעופה כי ההודעה לבג"ץ לפיה הטיסות מעל העיר יתקיימו בשעות הצהרים כבר אינה רלוונטית, כיוון שמאז הוחלט על שיפוץ המסלולים.

עכשיו, כשהקרב על שעות הנחיתה נראה אבוד, התקווה הכמעט אחרונה היא שהשיפוץ יסתיים בתחילת 2011, כפי שמבטיחים בעירייה. מצד שני, השבוע כבר כינה גורם מתוסכל בעירייה את אנשי רשות התעופה האזרחית ורשות שדות התעופה "שקרנים", כך שגם בגזרה זאת אין סיבות לאופטימיות. אפשר להתנחם בכך שבשנה וחצי הקרובות, לכל הפחות, אף אחד כבר לא יוכל לכנות את מודיעין "עיר שינה".

תגובת רשות שדות התעופה:

"הפרויקט נועד ליצור הפרדה בין מסלול ההמראה למסלול הנחיתה ובכך למנוע את הקונפליקט הקיים כיום. הפרויקט החל בתחילת חודש יוני 2010 וצפוי להמשך כשלוש שנים וחצי.

"העבודות בפרוייקט צפויות להתבצע בלוחות זמנים מזורזים ובמסגרת מתן תמריצים של 'קנס-פרס' לקבלנים על מנת שיקצרו את פעילותם מתוך רצון לצמצם את משך זמן העבודות ובכך גם לצמצם את ההשפעות על ישובי הסביבה.

"רשות שדות התעופה מקפידה על שיקולים סביבתיים ופועלת למזער את אי הנוחות של התושבים. ועדה מיוחדת הפועלת ברשות שדות התעופה מגבשת המלצות למזעור אי הנוחות לתושבים וחלוקת ההשפעה בין הישובים עד כמה שניתן ובהתחשב בשיקולי בטיחות הטיסה.

"רשות שדות התעופה הקפידה לקיים פגישות מסודרות עם כל הרשויות המקומיות להסברת חשיבות הפרוייקט והמשמעות של תפעול נתב"ג עם מסלול אחד בלבד במהלך ביצועו.

"בהמשך לאישור רשות התעופה האזרחית ועל מנת לשפר את הבטיחות במהלך ביצוע הפרוייקט ובכלל, החלה רש"ת בהפעלת מערכת לנחיתת מכשירים על מסלול 30. השימוש במערכת זו הינו חיוני ביותר במהלך ביצוע שלב א' של פרוייקט שדרוג מערך המסלולים, במסגרתו פועל נתב"ג עם מסלול אחד בלבד להמראות ונחיתות בשעות היום והלילה.

"בין עיריית מודיעין לבין הנהלת רשות שדות התעופה והנהלת רשות התעופה האזרחית מתנהל דו שיח שוטף וקיימות הבנות בנושא. ביום חמישי התקיימה פגישת עבודה בנושא וראש העירייה וסגנו עודכנו בנושאים השוטפים.

"יצויין כי בשנה שעברה בג"ץ דחה את עתירת העירייה בנושא ובחר שלא להתערב בשיקולים המקצועיים של הרשויות המוסמכות במדינת ישראל".



תגובת רשות התעופה האזרחית תובא כשתתקבל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully