וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קפטן ביפהארט הלך לעולמו

עינב שיף

18.12.2010 / 5:17

המוזיקאי והאמן, ששמו האמיתי היה דון ון ולייט, מת בבית חולים בקליפורניה כתוצאה מסיבוכים של טרשת נפוצה והוא בן 69

אבידה לעולם המוזיקה: המוזיקאי דון ון ולייט, שפעל תחת השם קפטן ביפהארט, מת אמש (שישי) בבית חולים בקליפורניה כתוצאה מסיבוכים של טרשת נפוצה בה חלה במהלך שנות ה-90. ון ולייט היה בן 69 במותו. ההודעה על מותו נמסרה על ידי גלריה מייקל ורנר בניו יורק, שייצגה אותו כצייר. "הוא היה דמות מורכבת ומשפיעה בעולם האמנות החזותית ואמנות הבמה", מסרה הגלריה. "הוא גם היה אחד האמנים הגדולים בכל הזמנים".

תחת השם קפטן ביפהארט, ון ולייט נחשב לאמן משפיע ופורץ דרך בתחומי הרוק המתקדם והאוונגרדי החל מסוף שנות ה-60. את שם הבמה המציא יחד עם פרנק זאפה, חברו הטוב מקליפורניה, שם גדל. עם הזמן, צבר ביפהארט, שהקליט יחד עם ההרכב The Magic Band (בו ניגן גם ריי קודר), הילה בקרב אמנים כמו ג'ון לנון ופול מקרטני מהביטלס, שנחשבו למעריציו, כמו גם השדרן המשפיע ג'ון פיל מה-BBC שכינה אותו "גאון אמיתי". "ברגע ששמעת אותו, קשה היה להוציא אותו מהבגדים", אמר עליו בעבר טום ווייטס, מעריץ נוסף. "הוא נדבק אליך, כמו קפה או דם".

יחד עם המג'יק בנד הוציא ביפהראט 12 אלבומי אולפן, החשובים שבהם הם "Safe As Milk", שהיה הבכורה של הלהקה, ו-"Trout Mask Replica" שהופק על ידי זאפה בעצמו. אלבומה האחרון של הלהקה יצא בשנת 1982, לאחר מכן עסק ון ולייט בציור.

במשך השנים, התפרסמו דברים לא מחמיאים במיוחד על יחסו של ון ולייט לחברי הלהקה. בספר של אחד מהם, המתופף ג'ון פרנץ', ון ולייט תואר כטיפוס בלתי נסבל אשר נהג להתעלל פיזית ונפשית בחברי הלהקה, שהתאחדה בלעדיו בשנת 2003 להופעות ולשני אלבומים.

ון ולייט נהג להופיע בפומבי לעתים נדירות מאז פרש מעולם המוזיקה. הוא התמקד בציור ולא חזר להופיע בעצמו, אלא כנגן אורח באלבום של גארי לוקאס מהמג'יק בנד או בסרט תעודה של הבמאי אנטון קורבין אודותיו. בתחילת שנות ה-90 הידרדר מצבו הבריאותי והוא רותק לכסא גלגלים ולאחר מכן נודע כי הסיבה לכך היא מחלת הטרשת הנפוצה בה חלה, שהכריע אותו בסופו של דבר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully