וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תוכניות הבוקר שמכרו אייטמים מנצלות את החלשים

לילך וולך

31.7.2012 / 7:05

תוכניות הבוקר שמכרו אייטמים מנצלות את האוכלוסיות החלשות יותר שממילא עשוקות. שיתביישו להן

נתחיל בהכללה. הכללה גורפת, אבל לא משוללת בסיס. מי שצופה בתוכניות הבוקר הן האוכלוסיות החלשות יותר – אלו הם החולים, הקשישים, המרותקים לביתם מסיבות שונות, המובטלים זמנית או לא; לא בהכרח מי שנמצא בנקודה הטובה ביותר של חייו. ובכל מקרה, עבורם הטלוויזיה והתוכניות המשודרות בה הן אלו שמארחות חברה ברוב שעות הבוקר. לכן אפילו עוד יותר מרתיח את הדם, הגילוי שאפשר היה לחשוד בו עוד קודם לכן, ואתמול קיבל גושפנקא רשמית – תוכניות הבוקר מוכרות את האייטמים שלהן. הרשות השנייה עצמה, לאו דוקא הגוף הכי רגיש בנמצא, כינתה את התופעה הרחבה הזו "הטעיה של ציבור הצופים, גניבת דעת ופגיעה בחופש היצירה ובאתיקה תוכניתית ועיתונאית בסיסיים".

אפשר לשאול מה כבר הביג דיל, אבל ברור שזכייניות השידור החוטאות כולן ללא יוצאת מן הכלל בהפיכת תוכניות הבוקר למסחטת כסף קל, לא היו מעזות לעשות זאת באופן רחב כל כך, כאשר הן נתונות לעיניהם הביקורתית והפקוחה יותר של צופי שעות הערב. שלא תבינו לא נכון – אין שום ספק בכלל שגניבת דעת, מריחות זמן ושאר מהלכים נצלניים נעשים בכל שעות היום בלי להתבלבל. אבל שעות הבוקר הן טרף קל לחובבי אייטמי הבריאות הקלילים, מוצרי הפלא, טיפים לניקוי אבנית מחד, ומיסטיקה קלה מאידך. כמעט שצריך להתאפק כדי שלא לעשוק את העשוקים ממילא.

אם נפרק רגע את הביטויים הסטריליים – "גניבת דעת" ו"אתיקה" נגיע לאמת מכוערת אחת – קברניטי הטלוויזיה משלבים ידיים עם מי שיש להם אינטרס למכור מוצר, ויחד השניים מעמידים פני לא מקורבים כדי להפיל בפח את הצופים התמימים. זה לא שונה בהרבה מהחאפר שמעמיד ארגז קרטון בטיילת ומשחק עם העוברים והשבים "מצא את המלכה", כשבקהל יש לו מושתל שמשתף איתו פעולה ומעודד את הספקנים להמר על הכסף שאין להם בכיסים.

מי שצופה ברפי קרסו, פרופסור רפי קרסו, יש לו תקווה קטנה ונואלת שרק הצפייה בו תרפא אותו. ואם לא הצפייה, אז אולי רכישת כרית הפלא, או שיקוי הפלא, או מה שזה לא יהיה שקדושים חילוניים סומכים עליו את ידיהם וממליצים עליו. מי שצופה בקרין מגריזו ורונית יודקביץ' רואה לנגד עיניו נשים יפות ומצליחות; הן מרוויחות טוב ממנו, נראות טוב ממנו, הן יודעות משהו לגבי החיים שהוא, הצופה הקטן בבית, לא הצליח לפענח בעצמו. הוא נזקק להן, והוא נותן את אמונו בהמלצות המשועממות, בחצי לב שהן מעניקות לגבי חינוך, יופי, בישול. מה שזה לא יהיה שיקרב אותו המרותק למסך, להיות קצת יותר דומה להן. אלו האנשים שאומרים בתמימות בסופרמרקט – "אבל קרין המליצה, אז מה אם זה יקר קצת יותר".

התוכניות האלו לא רק מכרו אייטמים, הן לא רק הגמישו את הכללים, פסעו בתחום האפור או כל ביטוי מכובס שמסתיר את זה שמדובר בניצול שיטתי בן שנים של אמון וחיבת הציבור שלהן. זה חמור תמיד שההיבריס מוביל את אלו שמאמינים שהם בלתי מנוצחים, שיכולים למתוח את האמת במקומות שנוח להם, אלו שלא מרימים את החשבונית בסוף הארוחה הדשנה, כי יהיה מי שישלם עבורם. אבל זה חמור עוד הרבה יותר כשהחזקים מנצלים רק מפני שהם מאמינים שאלו שרגילים להיות מנוצלים פשוט לא יבחינו בזה או התרגלו. כן קנס או לא קנס, השעייה או הורדה מהאוויר – מעבר לכל מה שמגיע לפתחן של הזכייניות שנתנו את ידן במעל, לפני הכל שיתביישו. שירכינו לרגע אחד את הראש, ויתביישו להן.

תוכניות הבוקר מוכרות על גבכם אייטמים - ספרו לנו את דעתכם בפייסבוק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully