וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עורך "מצב האומה": "אני מספיק בינוני כדי לרתק מיליון איש"

12.10.2012 / 0:30

אבי כהן, מותיקי הסאטיריקנים בישראל ועורך "מצב האומה" שחוזרת לעונה חדשה, לא מרגיש בתחרות מול "ארץ נהדרת" שמוביל בנו הבכור ומשקיע את האנרגיות באנשים סביבו ולא בפורמט

"תכתבי שאני בן 60 פלוס. לפני כמה שנים אני הגשתי בקשה להורדת גיל במשרד הפנים. עדיין לא אישרו לי את העשרים שנה הורדה שביקשתי, אבל 15 שנה זה משהו לגיטימי לבקש לעכשיו, לא?". לאבי כהן, 60 פלוס, יש ערך בוויקיפדיה שמסגיר את גילו האמיתי כמו גם את מקצועו בחיים - במאי. הבעיה היא שלהגיד שאבי כהן הוא במאי זה כמו להגיד על בר רפאלי שיש לה נתונים ממוצעים מינוס.

כהן הוא אחד מהיוצרים והכותבים הסאטיריים המבריקים בתעשיית הטלוויזיה הישראלית כבר עשרות שנים, וגם אם אתם לא מכירים את הפרצוף שלו, צפיתם מתישהו באחת מתוך עשרות ההפקות והתכניות בהן לקח חלק כיוצר, תסריטאי ובמאי. "העולם הערב", "פלטפוס", "דומינו", "החרצופים", "אסתי המכוערת", "הנרגנים" (שם שיחק בתפקיד עצמו), "עד הבחירות זה יעבור" של ליאור שליין , "שינויים בלוח המשדרים" של שרון טייכר וערן זרחוביץ', "שבוע סוף" ו"משחק מכור" - כולם היו בניו ומהווים רשימה חלקית ביותר. משנת 2010 הוא מביים ועורך את התוכנית הסאטירית "מצב האומה" שחוזרת במוצ"ש לעונתה החמישית אצל רשת בערוץ 2, ותשודר בימי רביעי ושבת בשעה 22:30.

אבי כהן. נמרוד סונדרס
הכל בקונטרול. אבי כהן/נמרוד סונדרס

"הפורמט הזה הוא כמו חדשות, כמו תכנית בידור. הפורמט לא משנה. אפשר לראות את ג'יי לנו, קונאן אובריין ודיוויד לטרמן, כולם יושבים באותו כיסא. ההבדל הוא לא בפורמט אלא בבן אדם. האדם שיושב שם ואותו רואים", מסביר כהן איך גורמים לנוסחה עתיקת היומין של פאנל אנשים מדברים להמשיך לעבוד. "פגשתי את כולם לקראת העונה הבאה ולכולם יש סכין בין השניים ואור בעיניים. הם רק רוצים לטרוף את נושא הבחירות שנפלו לידנו כפרי בשל. זה לא משנה עכשיו הכיסא או השולחן. הפורמט לא רלוונטי, רק האנשים. בסך הכל, בטלוויזיה הפורמט הוא הרבה פחות חשוב ממה שרגילים לחשוב".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"הפורמט לא רלוונטי, רק האנשים". פאנל "מצב האומה"/מערכת וואלה!, צילום מסך

אתה מסוגל לחשוב על אנקדוטה ספציפית מהעבר בה התחוור לך כמה שאתה אדם ציני ומצחיק שמפענח סיטואציות באופן מיידי והופך אותן לפאנץ'?

"לא היה רגע ספציפי של הארה תודעתית, ההוויה הזאת זה מסוג הדברים שקורים לבד. תמיד הייתי כזה, הציני והמצחיק בכיתה. אני זוכר את הרגע שבו קראתי בפעם הראשונה טקסט של אפרים קישון והוא הצחיק אותי נורא. פתאום הבנתי שדברים כתובים יכולים לעורר צחוק בקול רם. זה דבר נדיר, גם היום".

כהן מתגורר בתל אביב יחד עם אישתו מירב, אבא למיכאל (חצי מהצמד כהן@מושון) וליעל, וגם לעוד איזה בחור שאתם אולי מכירים כמולי שגב, העורך הראשי של "ארץ נהדרת" מבית קשת, מכונת רייטינג בלתי ניתנת לעצירה ומדורת שבט ללא עוררין. הייתכן כי הגולם קם על יוצרו? הייתכן כי כהן עמד בראש התור כשחילקו לאנושות את כישרון הכתיבה ולקח את הכל לעצמו ולמשפחתו?

אתה לא האדם הכי צעיר בתעשייה. זה לא קצת מעציב לגלות שאתה שנון יותר מרוב כותבי הסאטירה שפועלים כיום?

"את יכולה להגיד את המילה זקן. זה בסדר. ויש לי יורש, שהוא גם בני. הוא יורש לגמרי ויורש בכבוד רב. מעבר אליו אני עובד עם אנשים מאוד צעירים וכמובן שהדרך לא קלה ולא פשוטה, גם שלי לא הייתה. הכותב הכי צעיר שלנו ב'מצב האומה' הוא בן 25 וקוראים לו אייל נאור. למה שאנחנו עושים אין קשר לגיל. אנחנו לא מכוונים לאף אחד ספציפי, אנחנו מכוונים לעצמנו. אני עושה את מה שמצחיק, מעניין ומרתק אותי ויש לי מזל בחיים שאני מספיק בינוני כדי לרתק מיליון איש. אם אין לי מזל, אני נשאר עם הבדיחה לבד".

מולי שגב. שוקה כהן
אז יש יורש. מולי שגב/שוקה כהן

מהפאנל של "מצב האומה" זכורים במיוחד המפגשים עם ח"כ חנין זועבי והקמפיין להכתרת יאיר לפיד למלך ישראל. בתוכנית הראשונה בעונה הנוכחית יתארח שר האוצר, ד"ר יובל שטייניץ, בראיון מסקרן לקראת הקרב על תקציב המדינה ומערכת הבחירות המתקרבת. בנוסף, יופיעו בתוכנית עוז זהבי ואושרי כהן.

איך מתנהלת הדינמיקה באולפן מול פוליטיקאי שמסכים להגיע אליכם, יש דברים שאסור לכם להגיד?

"אם יש משהו נורא אישי ופרטי שבאמת זה לא ענייננו ולא עניין ציבורי, אנחנו מוכנים לקבל את הדרישה ולא להעלות את זה. כל השאר לגמרי פתוח. אין שום התניה. בזמן עריכת התוכנית אנחנו בדרך כלל משתדלים לא להיות בוטים מידי כי זה לא פייר. אנחנו עדר של זאבים והוא אחד. אם נכסח אותו יותר מידי, כל הסימפתיה תלך אליו. יושבים שם ארבעה אנשים שנונים, כל אחד עם כותבים מאחוריו, מביאים את הדברים הכי מבריקים שיש, והוא... שר. הוא לא מתמחה בדו-קרב מילולי. יש כאלה שכן, אגב. ח"כ אריה אלדד למשל, הוא איש עם הומור שהפתיע אותנו ואפילו הצליח להכניס כמה קטנות".

זה לא קצת שיתוף פעולה עם המערכת? הרי הוא כבר בא ובסוף אתם מוותרים לו.

"יש מספיק פורמטים בטלוויזיה שבהם משפילים פוליטיקאים בלי סוף. זה לא התפקיד שלי. הם מגיעים ל'פגוש את העיתונות' ול'אולפן שישי' ושם מנסים לרדת עליהם ככל האפשר. אנחנו גם כמובן לא מתחנפים אליהם. המפגש הזה יוצר בעיניי דרמה ויש מתח על המסך. זה כמו משחק בספורט. יש שתי נבחרות. וכמו בכל ספורט, זה מעניין רק כששתי הנבחרות חזקות. כשזה מכבי תל אביב נגד קריית שמונה אז לא מעניין. אנחנו מנסים ליצור תנאי שוויון כי אחרת השגנו את ההיפך. סאטירה תמיד מגיעה מעמדת האנדרדוג. אסור לנו להצטייר על כהכי חזקים, חייבים באלאנס וקרב הוגן".

העונה האחרונה של "מצב האומה" עשתה סוף סוף את מה שהעונות הראשונות לא הצליחו – השיגה ממוצע רייטינג ראוי ומשמעותי של 23.9%, שזכה לתגובה אופיינית מצד שליין, גורי אלפי, עינב גלילי ואורנה בנאי, כוכבי התוכנית: "נהנינו להיות מופע הקירור של שרית חדד ו'דה ווייס'".

העונה האחרונה הייתה הצלחה מבחינת רייטינג. מה קרה שנהייתם מקובלים?

"לדעתי, עניין החזרה - אנחנו משודרים פעמיים בשבוע. אני לא חושב שאנחנו השתנינו, היינו מצחיקים ושנונים כל הזמן. בכלל בהומור יש עיקרון נורא חשוב של לחזור, לחזור, לחזור. זה מה שעשה את 'קרובים קרובים' ואת את 'הגשש החיוור' בשעתו. דבר שני, קיבלנו חיזוק מעינב שהצטרפה אלינו".

מורן בן ציון. ניר פקין
חיזוק משמעותי. עינב גלילי/ניר פקין

הקמפיין שלכם להמלכת יאיר לפיד למלך ישראל הצליח מעבר למצופה. מבאס?

"אנחנו לא בעד ולא נגד (צוחק). הרעיון של יאיר לפיד התחיל מזה שאמרנו בדיוק את מה שיאיר לפיד אומר היום - השיטה כשלה. בואו נבחר משטר אחר. הדמוקרטיה לא עובדת, דיקטטורה אנחנו לא רוצים, בואו נלך על מונרכיה, זה יהיה העניין. צריך מלך. ומי יכול להיות מלך? הסתכלנו סביב - היפה, החכם, הידוע - יאיר לפיד. זה לא היה ניחוש כזה פרוע, זה היה די ברור. אבל לא ירדנו על לפיד אישית, ירדנו על התקוות הגדולות של אנשים: 'כשיאיר יבוא', שהוא יושיע אותנו, שהשמש לעולם תזרח כשהוא יהיה. כמו שאמר אחד הכותבים שלנו: יש ללפיד כאלה שרירים כי כל בוקר הוא מקדיש לפחות עשר דקות לקפיצה מעל הפופיק".

בוא ניפטר סוף סוף מהפיל בבית הקפה. התוכנית שמתחרה מולכם היא של בנך. סוג של טלנובלה. עם יד על הלב, לא בא לך לחנוק אותו לפעמים?

"אני לא רואה את זה בכלל, אני אדם לא תחרותי. אני ממש לא בתחרות עם 'ארץ נהדרת', אני לא על המגרש עם אף אחד, ככה אני עובד".

זה כמו שמעצב בבוטיק פרטי תמיד יראה איך ההמון מעדיף לקנות בזארה. זה באמת לא מתסכל בכלל?

"אם ללכת עם המטאפורה הזאת, למרות שאני הולך לצאת מהתזה הזאת שהיא לא נכונה ואנשים שחושבים כך טועים, אז כל זמן שייתנו לי לתפור בגדים, לא אכפת לי כמה זה נמכר או אם מישהו אחר מוכר יותר. אני רוצה להמשיך לתפור את הבגדים שלי וליהנות מזה. מישהו אחר עושה בגדים גם? שיהיה בריא. מה עוד שזה מישהו שקרוב אלי ואני מאוד שמח וגאה. יש מספיק בנים שמורדים ועושים בדיוק ההיפך ממה שאבא שלהם עשה. הוא הלך בדיוק לזה וכשאני רואה הצלחות שלו כמו הסרט 'זוהי סדום' אני אומר איזה יופי, אם כבר מישהו שיצליח, לפחות שזה יישאר במשפחה. אמרתי לו שבהתחלה הוא היה הבן של אבי ועכשיו אני נהייתי אבא של מולי".

מחכים לעונה החדשה של "מצב האומה"? דברו על זה בפייסבוק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully