וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אוסקר 2012: הסיפורים המרתקים שמאחורי רשימת המועמדים

24.1.2012 / 17:35

לראשונה ישראל מועמדת מול מדינת אויב, וודי אלן ומרטין סקורסזה עדיין בשיא וליאונרדו דיקפריו מפסיד לאלמוני - הפרטים המעניינים באמת מאחורי המועמדויות לטקס האוסקר 2012

1. העובדה שישראל ניצבת מול אירן מסמנת תקדים: מבין כל עשר המועמדויות שלנו לפרס, זו הפעם הראשונה שבה אנו ניצבים מול מדינת אויב מובהקת. סרטים ישראליים כבר מצאו את עצמם מול מועמדים סובייטים בשעה שהיה נתק דיפלומטי בינינו לבין ברית המועצות (ומשחקים בין מכבי לצסק"א התקיימו במגרש נייטרלי), אבל כמובן שהפעם זהו מקרה קיצוני יותר.

אגב, זו בסך הכל הפעם השנייה שאירן מועמדת לאוסקר. הפעם הקודמת היתה ב-1998 עם "ילדי גן העדן" והיא לא זכתה אז, כך ש"פרידה" יכול להביא פסלון היסטורי לטהרן.

2. "קרוב להפליא ורועש להחריד" יכול לרשום לזכותו הישג לא סימפטי: מכל מי שהיו אי פעם מועמדים לאוסקר בקטגוריית הסרט הטוב ביותר, הוא זה שהתכבד בממוצע הציונים הכי נמוך ברוטן טומטוס – 48% בלבד. כלומר, רוב המבקרים לא אהבו אותו. לעומת זאת, "דרייב", אחד הסרטים החביבים על המבקרים השנה, הסתפק במועמדות בקטגוריה אחת, וגם זה על עריכת סאונד.

3. גם טילדה סווינטון ("חייבים לדבר עם קווין") יכולה לזקוף לזכותה הישג מפוקפק: היא אחת השחקניות המקופחות בתולדות האוסקר, וזאת לאחר שלא תמצא עצמה בטקס אף שכן זכתה במועמדות לגלובוס הזהב, לפרס גילדת השחקנים ולפרסי האקדמיה הבריטית וקטפה את פרס מועצת הביקורת הלאומית ועוד שלל עיטורים. לאור כל זה היא היתה אמורה לקבל בקלילות גם פרגון מהאקדמיה האמריקאית לקולנוע, אבל כנראה שהם לא אוהבים דמויות אם כל כך מטרידות.

הערת שוליים אוסקר. Kevin Winter, GettyImages
האירני יפרוש? רשימת המועמדים בקטגוריית הסרט הזר/GettyImages, Kevin Winter

4. עוד מקופח: ליאונרדו דיקפריו, מן השחקנים האהובים בהוליווד. זה לא הספיק לו כדי לקבל מועמדות לאוסקר על תפקידו הראשי ב"ג'יי.אדגר", והוא איבד את המשבצת לדמיאן בשיר האלמוני, המככב בדרמת ההגירה המקסיקאית-אמריקאית "חיים טובים יותר". שוב התברר כי הערכים הליברליים של האקדמיה גוברים לפעמים על סגידת הכוכבים שלהם.

5. בקטגוריית האנימציה נפקד מקומם של "הרפתקאות טינטין", "ריו" ו"מכוניות 2", למשל, שהכניסו ברחבי העולם כ-1.5 מיליארד דולר. לעומת זאת, נמצא מקום ל"חתול בפריז" הצרפתי ול"צ'יקו וריטה" הספרדי, שאפילו לא הופצו מסחרית בארצות הברית.

ההיעדרות של "מכוניות 2" בולטת במיוחד, שכן הוא בא מבית היוצר של פיקסאר, שזכו בפרס סרט האנימציה הארוך הטוב ביותר שש פעמים בעשר השנים שמחלקים אותו. השנה הם אפילו לא יהיו מועמדים לו.

6. ועכשיו לכמה נתונים חיוביים יותר: וודי אלן, שגם ככה היה שיאן המועמדויות בקטגוריית התסריט המקורי הטוב ביותר, הרחיב הודות ל"חצות בפריז" עוד יותר את הפער שלו בטבלת השיאים עם המועמדות ה-15 שלו. אלן גם קיבל על הסרט את המועמדות השביעית שלו בקטגוריית הבימוי, ממנה נעדר מזה 17 שנה. מרטין סקורסזי, מצדו, רשם מועמדות שביעית בקטגוריית הבימוי הודות ל"הוגו".

7. ולהישגים של השחקנים: מריל סטריפ, שגם כך היתה שיאנית המועמדויות בקטגוריות המשחק הנשיות, קיבלה על "אשת הברזל" את המועמדות ה-17 שלה, מתוכן 14 בקטגוריית השחקנית הראשית. ג'ורג' קלוני רחוק מן המספרים הללו, אבל יכול להתגאות בהישג יפה: מועמדות שלישית בארבע שנים, והפעם על "היורשים". כך או כך, שניהם רחוקים מן הכמות האסטרונומית של המלחין ג'ון וויליאמס, שקיבל מועמדות כפולה על "סוס מלחמה" ועל "הרפתקאות טינטין", שניהם של שותפו הקבוע סטיבן ספילברג, ובכך רשם את מועמדותו ה-42 לאוסקר, לא פחות.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
ויווה לה פרנס. ז'אן דוז'רדן מתוך "הארטיסט"/מערכת וואלה!, צילום מסך

8. ז'אן דוז'רדן, המועמד בקטגוריית השחקן הראשי על "הארטיסט", הוא בסך הכל יליד צרפת הרביעי שמועמד בקטגוריה זו. לפניו היו מועמדים מוריס שבלייה ושרל בוייה עליהם השלום וז'ראד דפרדייה (יבדל"א), שעשה זאת כבר לפני 22 שנה. "הארטיסט", אגב, הוא הסרט האילם הראשון שמועמד לאוסקר מאז 1929.

קטגוריית שחקן המשנה הטוב ביותר זימנה לנו עוד כמה דברים שלא קרו כבר הרבה זמן: מקס פון-סידוב ("קרוב להפליא ורועש להחריד") מגיע אל האוסקר לראשונה מזה 23 שנה, קנת בראנה ("השבוע שלי עם מרילין") לראשונה מזה 15 שנה וניק נולטה ("לוחם") לראשונה מזה 13 שנה.

9. ונסיים בשתי הקטגוריות החשובות ביותר, הסרט והבימוי. בין הזכייה בדקל הזהב להכרזת המועמדים לאוסקר, נראה היה כי כוחו של "עץ החיים" מעט מתאדה, אבל היום הוא חזר בגדול עם שלוש מועמדויות, ובהן לפרס הסרט ולבמאי הטוב ביותר – טרנס מאליק. עכשיו השאלה היא כיצד ינהג הקולנוען שונא המצלמות בערב הטקס, והאם יכבד אותו בנוכחותו או ישאיר כיסא מיותם. עוד סרט שחזר מן המתים הוא "סוס מלחמה" של סטיבן שפילברג. למרות כישלונו הקופתי והביקורות הבינוניות, הוא קיבל שש מועמדויות, כולל לסרט הטוב ביותר. עם זאת, שפילברג עצמו לא זכה במועמדות בקטגוריית הבימוי. לא נורא, בשנה הבאה בטח יקבל אחת על עבודתו ב"לינקולן".

10. ולסיום, העובדה ש"הוגו" של מרטין סקורסזי ו"הארטיסט" של מישל הזנוויציוס נותרו כשני המובילים בקרב על האוסקרים ובעיקר על הפסלון לסרט הטוב ביותר, יצרה מצב אירוני: הקרב הוא בין סרט אמריקאי המתרחש בפריז לסרט צרפתי המתרחש באמריקה. מי ייקח? אפשר להאמין כי "הארטיסט" ימשיך את המומנטום וישרוד עד הפסלון המוזהב, אבל לפחות בקטגוריות הבימוי, איש לא יופתע אם האקדמיה תחליט לפצל את הפרגונים ולתת את הפרס לסקורסזי, ולו רק כדי שאף מגיש לא יצטרך להגיד הזנוויציוס בשידור ישיר.

אוסקר 2012: רשימת המועמדים המלאה
אוסקר 2012: כל הפרטים על המועמדים בוואלה! סרטים
אוסקר 2012: מי אתם מהמרים שיזכה? ספרו לנו בפייסבוק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully