וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קומיקס: גיבורי על יהודים - יש דבר כזה

היצור עם הכוח של שמשון הגיבור, הסוכנת שנוקמת בערבים וכמובן מגנטו של "אקס-מן": מסע בעקבות גיבורי העל היהודיים של הקומיקס. מיוחד

יהודים, הם בכל מקום

אם לדייק את האמירה שבכותרת, יהודים, הם בכל מדיה אפשרית. למרות שהעם היהודי מונה רק כ-13.5 מיליוני נפשות, נוכחותנו מורגשת מאוד ביצירות תרבותיות. מספרות, דרך קולנוע וטלוויזיה, ועד לקומיקס - קשה לזרוק אבן בלי לפגוע ביהודי. ולא כדאי לזרוק אבנים על יהודים, זה נחשב למעשה אנטישמי.


בעולם הקומיקס יש כמה וכמה דמויות יהודיות בולטות, רק שיהדותן אינה מובלטת במיוחד. כן, The Thing מארבעת המופלאים עשה בר מצווה לפני כמה שנים, וסבא של קיטי פרייד מאקס-מן הוחזק במחנה השמדה נאצי, אך אלה הן הערות אגב, ולא חלקים אינטגרליים מסיפור הרקע של הדמויות. היוצא מהכלל כאן הוא מגנטו, אבל אליו נחזור אחר כך. ובינתיים, בואו ונכיר סוג אחר של גיבורי על יהודיים: כאלה שמעולם לא היו הגיבורים הראשיים, אך יהדותם, או ישראליותם, משחקת תפקיד מכריע בעיצוב הדמות.

סברה

רות בת-שרף היא שוטרת ישראלית, ובמקביל גם סוכנת מוטנטית של המוסד ששמה Sabra (צבר). יש לה כמה וכמה כוחות, ביניהם מהירות על, רפלקסים מהירים, יכולת ריפוי מהיר ויכולת "להטעין" אחרים עם כוח החיים שלה. חשוב מכך, היא פטריוטית מספיק כדי להבין שהתחפושת שלה צריכה להיות בצבעים כחול ולבן. כיוון שישראל היא מעצמת היי-טק, יש לסברה גם גאדג'טים שמאפשרים לה לעוף ולירות זרמים משתקים מידיה.

את סברה אנחנו פוגשים לראשונה כשהיא נלחמת בענק הירוק, אי אז ב-1980, לאחר שהיא טועה לחשוב שהוא עובד יחד עם מחבלים ערביים. ילד הרוג ונאום מרגש אחד לאחר מכן, היא מבינה שהענק אינו האויב שלה, אך לאורך השנים הם יריבו שוב כמה פעמים. לאחרונה היא נצפתה נוקמת את מותו של בנה בפיגוע, עוזרת לבריטים ומשתפת פעולה עם גיבור-על ערבי.

חיות

דיבוק, גולם, ג'ודית ורמב"ן הם "חיות" - צוות גיבורי על של המוסד, עליהם מפקד אל"מ הכהן. רמב"ן הוא קוסם ואיש קבלה, ג'ודית היא סוג של נינג'ה שקוראת לעצמה "חרב ציון", גולם הוא מוישה נחמן שיכול להפוך את עורו לחרס, ודיבוק הוא בינה מלאכותית. לא, אנחנו לא צוחקים עליכם - מדובר בצוות שאכן הופיע בכמה וכמה גיליונות של חוברת Suicide Squad מבית DC, בתחילת שנות ה-90.

הופעתו הראשונה של צוות חיות מובילה לכאב ראש קיומי, זאת כשמסתבר שהמזימה של הנבל התורן היתה להשחית את דיבוק באמצעות דיונים פילוסופיים על הטוב והרע. לאחר מכן, הם מצליחים להסתכסך עם ליגת הצדק (בטעות, בטעות) ולהיכלא בארה"ב. מהכלא הם אמנם יצאו אבל מתהום הגיבורים המינוריים לא, ולכן בעשורים האחרונים לא שמענו עליהם בכלל. אך אל דאגה, החיות עוד יחזרו. עם הרכב כזה מנצח, אפשר לריב רק על הליהוק ההוליוודי.

שרף

עוד גיבור על מינורי שלא נראה על דפי הקומיקס כבר יותר מעשור וחצי הוא שרף. וחבל, כי חיים לבון - מורה ומחנך בישראל - הוא לא סתם גיבור על, כי אם גיבור על בהשאלה. לא ברור איך, אך לבון השיג את הטבעת של מלך שלמה שהופכת אותו לממש חכם, את המטה של משה רבנו שמאפשר לו לשלוט במים והופך לנחש כשצריך, ואת הגלימה חסינת-הכדורים של אליהו הנביא. מעבר לכך, בשיערו של מר לבון (מורה או לא מורה?) שוכן כוחו המפורסם של שמשון הגיבור.

שרף, שחי לו ביקום של חברת DC, הופיע לראשונה בקומיקס Super Friends, שבוסס על סדרת טלוויזיה מצויירת משנות ה-70. בסך הכל, זכה לבון ל-6 הופעות בספרי קומיקס, והאחרונה שבהן הייתה ב-1994. מאז הוא אמנם נזנח, אך לא נשכח.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

מגנטו

היהודי המפורסם ביותר בקומיקס הוא לא גיבור על, כי אם נבל על. מקס אייזנהארט, הידוע יותר בשם אריק מגנוס לנשר ובכינוי מגנטו, הוא ניצול שואה שמשפחתו נרצחה על ידי הנאצים והוא עצמו נמלט מאושוויץ. והוא אמנם אחד מנבלי העל הראשיים ביקום של אקס-מן, אך בו בזמן גם אחד המורכבים שבהם - אדם שרוצה בעיקר להגן על מוטנטים מפני אנשים רגילים, וחושב שהדרך היחידה בה שואת מוטנטים לא תגיע היא שימוש בכוח.

בתחילת דרכו של מגנטו, הכותבים נמנעו מקביעת זהותו, וגם לאחר שהסיפור על אושוויץ הוכנס לקאנון לא היה ברור האם הוא יהודי או צועני. אך כן היו פרטים שקישרו בין מגנטו לישראל. כך, למשל, המקום בו פרופסור אקס העתידי פוגש לראשונה את לנשר ומתיידד איתו הוא בית החולים הפסיכיאטרי בטירת הכרמל, בו לנשר מתנדב. בשנים האחרונות, זהותו היהודית של מגנטו הוזכרה כבר לא פעם, וגם בסרט שיצא בקיץ האחרון לנשר הינו בבירור יהודי.

  • עוד באותו נושא:
  • שמחת תורה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully