וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מיהו הארגון הרוסי שבנקסי פרש עליו חסות?

שני גורקביץ'

9.3.2011 / 9:30

קולקטיב Voina עלה לכותרות לאחר שאמן הגרפיטי הבריטי שילם ערבות לשחרור שניים מחבריו ממעצר. בראיון לוואלה! תרבות, הם מבטיחים לא להפסיק

אמן הרחוב הבריטי בנקסי אולי לא נחשף בציבור וגם לא לקח את האוסקר בשבוע שעבר, אבל דבר אחד בטוח – הוא דואג לעמיתיו. קולקטיב האמנות הרוסי Voina עלה לכותרות ברחבי העולם לאחרונה בעקבות מעורבותו של בנקסי בשחרור בערבות של שניים ממנהיגיו.

Voina (מלחמה בתרגום מרוסית) הוא קולקטיב שנוסד בתחילת 2007 ושם לו למטרה להתמקד באמנות רחוב מודרנית מחאתית ופטריוטית ברוסיה. עד היום צמחה הקבוצה והיא מונה כ-200 חברים, המפוזרים בכל רחבי רוסיה ופועלים בתיאום אך גם בצורה אינדבידואלית, כאשר מטרתם היא ליצור מחדש את חזית השמאל של האמנות ברוסיה, ברוח התנועה הפוטוריסטית של שנות ה-20 של המאה הקודמת. אנשי הקולקטיב מעריצים את האמן כגיבור הרומנטי ופועלים כדי להשיב את הדימוי הזה לעולם האמנות המודרני, אותו הם מגדירים ממוסחר. אחת ממטרות הארגון היא להשיב את האמנות האקספרסיבית והכנה למרכז הבמה, זו המגרה את הצופה אינטלקטואלית ומספקת לו חוויה רגשית עמוקה, כאשר עקרונות הפעולה הבולטים של הקולקטיב הם מונומנטליות, הומור, ציניות והאבסורד הרוסי.

"Dick captured by KGB" הוא אחת מהפעולות הבולטות של הקבוצה: ב-14 ביוני האחרון (יום הולדתו של צ'ה גווארה) ציירו חברי וואינה איבר מין זכרי עצום מימדים (באורך 65 מטרים וברוחב 27 מטרים) על הגשר המתרומם שנמצא מול משרדי שירות הביטחון הפדראלי (ה-FSB). הפעולה כולה ארכה פחות מדקה ונעשתה בשניות בהן הגשר החל להתרומם. התוצאה הונצחה בעשרות תמונות ובסרטוני וידאו.

באופן אירוני למדי, היצירה הזו קיבלה לאחרונה מועמדות לפרס מטעם המדינה ליצירות אמנות מודרניות. עם זאת, לפני כשבועיים הוסר שמה מהרשימה במפתיע. בתגובה, אמר אחד מראשי הקולקטיב, ליאוניד ניקולייב, ל-BBC: "הם יכולים לעשות מה שהם רוצים עם הבולבול - אנחנו לא מחזיקים בזכויות היוצרים".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"הם יכולים לעשות מה שהם רוצים עם הבולבול". "Dick captured by KGB"/מערכת וואלה!, צילום מסך

פעולות ידועות נוספות הן " Punk Concert in the Courtroom" שכללה הופעת Pאנק עם גיטרות חשמליות באולם בית המשפט הפדראלי במהלך משפטו של האוצר אנדריי ירופייב, שהואשם בשל תערוכה שאצר; "The Storm of White House", במסגרתה הקרינו באמצעות רובה לייזר את סמל האנרכיזם על חזית בניין הפרלמנט הרוסי, המכונה הבית הלבן, ביום השנה למהפכת אוקטובר; ו-"!Crazy Leo is Our President", שהתקיימה במאי האחרון ובמהלכה הסתובב ניקולייב במשך שבוע באמצע כבישים ראשיים כשהוא חובש שלושה דליים כחולים על ראשו – זאת במחאה על שימוש היתר שעושים אנשי כוחות הביטחון הרוסיים באורות החירום הכחולים שעל מכוניותיהם.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
יד קלה על הצ'קלקה. "Crazy Leo is Our President!"/מערכת וואלה!, צילום מסך

אבל הפרסום העולמי הגיע זמן לא רב לאחר 15 בנובמבר השנה, אז נעצרו ניקולייב וחברו אולג וורוטניקוב על ידי המשטרה בעקבות מעורבותם בפעולת "מהפכה בארמון" שביצעו אנשי הקולקטיב חודש קודם לכן. במסגרת הפעולה הפכו אנשי Voina ניידות משטרה כאשר בחלקן ישבו שוטרים שלטענתם היו שיכורים ומושחתים.

על פי הדיווחים, שוטרים בבגדים אזרחיים פרצו לדירה בה גרים כמה מחברי הקולקטיב, הטיחו את ניקולייב וורוטניקוב על הרצפה, אזקו את ידיהם, כיסו את ראשיהם בשקיות שחורות והשליכו אותם לוואן משטרתי. השניים הובלו לכלא בסנט-פטרסבורג, שם היו עצורים עד לשבוע שעבר. השניים הואשמו בחוליגניות ובריוניות חמורה שתקפה למקרים של "הסתה נגד מיעוט אתני, דתי או חברתי". העונש הקבוע בחוק על עבירה זו הוא עד שבע שנות מאסר.

בסביבות סוף דצמבר, שמע בנקסי ברדיו 4 של ה-BBC את הדיווח על המעצר, יצר קשר עם אנשי הקולקטיב והציע לשלם דמי ערבות לשחרורם של נקולייב וורוטניקוב. לשם כך הוא ערך מכירה מיוחדת של יצירותיו והצהיר שהרווחים מיועדים לקולקטיב הרוסי. עם זאת, השופט שקבע את הערבות על 600 אלף רובל (כ-85 אלף שקלים) סירב בתחילה לקבל את כספו של בנקסי, אך לאחר שבשבוע שעבר הגיש עורך דינם תלונה בנושא לבית המשפט לזכויות אדם בשטרסבורג, התרצה השופט והשניים שוחררו למעצר בית בתנאים מגבילים.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"נמשיך במלחמת התעמולה נגד הרשויות הרוסיות". "הסתערות על הבית הלבן"/מערכת וואלה!, צילום מסך

בשיחה עם וואלה! תרבות, אמרו אנשי הקולקטיב כי מאז המעצר הם רק התחזקו. "המעצר הוכיח שאנשים רבים בכל העולם תומכים בנו", מסרה הקבוצה. "בנקסי עזר לנו אחרי המעצר. הוא שילם את הערבות עבור אולג וליאוניד והציל אותם. הוא משך תשומת לב רבה לקבוצה שלנו ולהכחדת הדמוקרטיה ברוסיה".

אילו תגובות אתם מקבלים מהקהל ומהתקשורת?

"כיוון שהאמנות שלנו חדשנית וקיצונית בדרכי המחאה שלה, די קשה להבין אותה - כך שאנחנו מאוד משועשעים מכמות האנשים הרגילים שהראו לנו סולידריות. גם התקשורת הרוסית וגם זו הבינלאומית סיקרו את הפרשה בצורה טובה". בקולקטיב ציינו לחיוב גם את המועמדות לפרס מטעם המדינה ואמרו "זו היתה הפתעה עבורנו".

ומה הן התוכניות לעתיד של הקולקטיב?

"נמשיך במלחמת התעמולה נגד הרשויות הרוסיות באמצעות הפעולות האמנותיות שלנו".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"Mordovian Hour", חברי הקבוצה השליכו חתולי רחוב לסניף של מקדונלדס/מערכת וואלה!, צילום מסך
  • עוד באותו נושא:
  • בנקסי
  • Voina

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully